CARACAL MACHINES - Nové i použité stavební stroje a příslušenství
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

Nové stavební nákladní automobily Scania

Zveřejněno: 9. 6. 2005

Scania – synonymum pro odolnost a spolehlivost. Na podzim loňského roku představila Scania nové modely stavebních vozů. K jejich hlavním přednostem patří nový, ergonomický interiér kabin, nosnost či nízká spotřeba pohonných hmot.

Z velké, cca. 450 základních modelů, nabídky vozidel značky Scania jsou ve stavebnictví používány řady s označením P-, R- a T-. Řady P- a R- jsou navrženy jako univerzální, pro všechny druhy přepravy. Řada T zahrnuje vozidla určená pro dálkovou přepravu a stavební provoz. Potenciální zákazník má k dispozici široký výběr dvou až čtyřnápravových podvozků. Kabiny s novými interiéry, odpovídajícími nejnovějším ergonomickým požadavkům, jsou dostupné v několika verzích. Hnací soustavy Scania, známé svou odolností a nízkou spotřebou, prošly též omlazovací kůrou s četnými zlepšeními. K těmto faktům je nutno přidat možnosti různého uspořádání náprav, rámů a motorů. Na takto požadavkům klienta uzpůsobený podvozek mohou specializovaní výrobci snadno montovat nástavby šité na míru použití vozidla.

Nová řada stavebních vozidel je charakterizována robustní konstrukcí spojenou s vysokým užitečným zatížením a skvělou pohyblivostí v terénu. Tyto vlastnosti perfektně odpovídají potřebám stavebního trhu a díky modulárnímu systému je možné přizpůsobit vozidla na míru jakémukoliv typu provozu.

Při bližším pohledu zjistíme, že rámy spolu s podvozky jsou dostupné ve třech zátěžových třídách - M pro střední, H pro vysokou a E pro extra vysokou zátěž. Výšku podvozku lze zvolit běžnou (N) a zvýšenou (H).

Systém odpružení je možný zvolit v kombinaci vzduchové na zadní nápravě a eliptická pera vpředu nebo eliptická pera na všech nápravách. Rámy a podvozky jsou konstruovány s ohledem na příslušné požadavky na výkon bez zbytečného zvyšování prázdné hmotnosti.

Ve stavebních variantách vozů Scania lze použít 9 až 16 litrové motory o výkonu 270 – 580 k (198 – 426 kW). Jedná se o nový 9 litrový řadový pětiválec s výkonem 270 nebo 310 k. Motor disponuje velkým točivým momentem již od nízkých otáček. Je vhodný pro použití např. ve sklápěčích 4 x 2 a dvou nebo třínápravových domíchávačích betonu.

Dále jsou to 11 a 12 litrové řadové šestiválce s výkony 340 – 470 k, nacházející uplatnění u všech typů stavebních strojů, včetně těch, které mají pohon všech kol.

Nejvýkonnějším motorem v nabídce je 16 litrový osmiválec V8 s výkonem 500 – 580 k. Tento motor je vhodný pro nejnáročnější nasazení i pro těžkou přepravu.

Podobně koncipovaná je také nabídka v oblasti převodovek zahrnující 8 a 8+1 rychlostní rozsahové převodovky a 12 a 12+2 rychlostní rozsahové a dělicí jednotky V nabídce je rovněž rychloběžná verze 12+2 rychlostní převodovky, vhodná zejména pro stavební vozidla s nápravami s kolovou redukcí. Automatické převodovky jsou dostupné u řady P pro některé aplikace střední zátěže. Všechny typy převodovek lze doplnit automatizovaným systémem řazení Scania Opticruise a retardérem. Podle výkonů motoru a zatížitelnosti podvozku se volí pohon jedné nebo dvou zadních náprav. Nápravy jsou k dispozici v různých kategoriích uspořádání, s nebo bez kolové redukce.

U stavebních vozidel lze zvolit všechny varianty kabin řady P-, R- i T-. Novinkou je dvojice denních kabin P- a R-, které jsou kompromisem mezi krátkou a spací kabinou. Nová denní kabina R- nabízí možnost spojení nejvýkonnějšího 16-litrového motoru V8 (500 nebo 580 k) s kompaktní kabinou.

Řada P- zahrnuje nízko posazené krátké a denní kabiny a dvě spací kabiny (s plochou a běžnou střechou). V řadě R- je možno zvolit vysoko posazenou denní kabinu nebo si vybrat ze čtyř spacích kabin (s plochou, běžnou střechou, Highline a Topline). Řada T- nabízí krátkou a spací kabinu, obě se zcela rovnou podlahou. Palubní deska je dostupná v krátké nebo dlouhé verzi. Scania také nabízí několik produktů fleet managementu, včetně velkého palubního PC s dotykovou obrazovkou, kterou lze do dlouhé palubní desky zcela integrovat.

Mnoho interiérových doplňků je šito na míru potřebám stavebnictví, např. vinylové čalounění, gumové koberečky a nejrůznější odkládací prostory. Jednoduchá zpětná zrcátka bez aerodynamických krytů se dobře hodí do tvrdých podmínek na staveništi.





Autor: Roman Janoušek
Foto: Helena Ševčíková
 

Nové

PERI na veletrhu bauma 2025 s řadou novinek

Zveřejněno 11.4. Pod heslem „Spolu s vámi utváříme budoucnost“ představuje společnost PERI, výrobce bednění a lešení, ve dnech od 7. do 13. dubna 2025 na Výstavišti Mnichov na venkovní ploše v severní části (FN 718) široké spektrum svého portfolia a řadu inovací.… celý příspěvek

Oficiální otevření první moravské pobočky CARACAL MACHINES

Zveřejněno 9.4. V Hranicích na Moravě bylo letos 21. února pěkně veselo. Za účasti zákazníků a partnerů zde byla oficiálně otevřena první pobočka společnosti CARACAL MACHINES na Moravě. A kdo zná tým kolem Dana Vnuka a Evy Kalcovské, jednatelky této úspěšné firmy,… celý příspěvek

Premiéra kolových rypadel Liebherr A 909 Compact a A 911 Compact na Baumě

Zveřejněno 8.4. Na letošním veletrhu Bauma chystá společnost Liebherr poprvé ukázat veřejnosti nová kolová rypadla A 909 Compact a A 911 Compact. Tyto devítitunové, respektive jedenáctitunové stroje, nejenom rozšíří portfolio kolových rypadel Liebherr, ale též… celý příspěvek