Manitowoc Cranes reaguje na požadavky trhu i legislativy vývojem nových jeřábů plnících normy a předpisy zemí na celém světě. To znamená, že konstruuje výkonnější a lehčí jeřáby s delšími a silnými výložníky na kratších podvozcích a s motory, které mají nízkou spotřebou paliva a které plní poslední emisní předpisy. Přesně takový je zcela nový Grove GMK5250L, navazující na veleúspěšný typ Grove GMK5220, který ve výrobní řadě v letošním roce zcela nahradí.
Hlavní charakteristiky nového typu Grove GMK5250L jsou:
- třída jeřábu 250 t,
- teleskopický výložník s rozsahem 13,3–70,0 m,
- nástavec délky až 37 m hydraulicky sklopný až do 50°,
- pětiosý podvozek s odpružením Grove Megatrak,
- jednomotorová koncepce s pohonem čerpadel nástavby kloubovou převodovkou,
- spojka VIAB s vestavěným hydro retardérem.
Mnohá originální řešení
Zásadní je umístění velmi silného výložníku třídy 250 t o délce 70 m na pětiosý podvozek. Takto dlouhý a silný výložník bylo možné umístit na pětiosý podvozek díky jednomotorovému konceptu a nepřekonatelnému systému pohonu a odpružení Grove Megatrak. Konkurence podobné výložníky na pěti osách vůbec nenabízí – k nalezení jsou až na šestiosém podvozku.
Unikátním řešením je použití výkonné hydrospojky VIAB v pohonu. Tato spojka kombinuje klasickou spojku s hydraulickým retardérem. Šetří tak jeden velký a hmotný celek, který je na jiných jeřábech umístěn v systému pohonu. Zároveň toto řešení dává typu Grove GMK5250L retardér už do základní výbavy.
Jednomotorový koncept, kdy jsou podvozek i nástavba poháněny motorem podvozku, umožnil významně snížit jak hmotnost celého stroje, tak zároveň i cenu jeřábu. Motory splňující poslední emisní normy mají totiž značnou hmotnost a jsou také natolik drahé, že skutečně velmi výrazně ovlivní výslednou cenu.
Kontrola spotřeby
Porovnání spotřeby staršího dvoumotorového typu Grove GMK5220 s novým Grove GMK5250L ukázalo zcela minimální rozdíly při shodných činnostech. U malého motoru nástavby se výkonu potřebného pro pohon čerpadel dosahuje při vyšších otáčkách s relativně vyšší spotřebou paliva oproti velkému motoru. Ten potřebného výkonu dosahuje již za nízkých volnoběžných otáček. V novém systému řízení jeřábu Grove CCS (použitém u typu Grove GMK5250L) je navíc možné zvolit úsporný program ovládání motoru, který v době čekání jeřábníka sníží a pak zcela zastaví chod motoru. Po dotyku jeřábníka na jakoukoliv ovládací páku pak systém CCS startuje motor a obnovuje potřebný výkon pro čerpadla.
Další přednosti
Celková hmotnost jeřábu Grove GMK5250L je natolik nízká, že povolených hodnot 12 t na nápravu je dosaženo i při velmi bohatých jízdních konfiguracích. Například při pohonu 10 × 8 ×10 s pneu 16.00R25 na ocelových discích, s plnými nádržemi a provozními kapalinami stále zbývá více než 500 kg na další výbavu.
Nadto každého jistě upoutá nový tvar kabiny řidiče, jejíž krásný aerodynamický tvar navrhla česká designová kancelář 1to1design s.r.o. Tato kabina bude použita u všech nových a modernizovaných typů velkých jeřábů Grove.
Závěrem
Grove GMK5250L je konstruován jako vysoce výkonný a všestranně použitelný jeřáb pro velmi široký rozsah prací. Operátor jeřábu se bude v obou kabinách jeřábu jistě cítit jak doma. Čeká na něj velmi kvalitně zpracované pracovní prostředí: skvěle odhlučněné a s velmi jednoduchým systémem ovládání jeřábu Grove CCS – Crane Control System.
Pokud Vás zajímá jakýkoliv detail o jeřábu Grove GMK5250L, kontaktujte nás. Velmi rádi Vám zodpovíme jakýkoliv dotaz!