„Teleskopický manipulátor provozujeme několik let, máme k němu zakoupených mnoho adaptérů. Zajišťuje zauhlování kotelny a slouží pro pomocné práce ve firmě. Manipulátor se snažíme co nejvíce využívat, ať už při ořezávání větví, opravách, manipulaci, práci na skládce či odvozu škváry. Stroj je u nás plně vytížen,“ uvedl Jaromír Turčínek, vedoucí odboru Správa majetku firmy Aircraft Industries. Posledních deset let všechny tyto pracovní činnosti vykonával starší typ MLT 1035 L-LSU Turbo, který se během let velmi osvědčil a byl mezi zaměstnanci velmi oblíben. Nyní jej v rámci přirozené obměny strojového parku nahradí nejnovější Manitou MLT 1040-145 PS + L, který nabídne ještě větší pohodlí a produktivitu.
Teleskopický manipulátor Manitou MLT 1040-145 PS + L je prověřen mnohaletým intenzivním provozem a zastane řadu průmyslových prací. Jde o přizpůsobivý, až univerzální stroj. „Nový stroj nahradí starší, který tady fungoval zhruba deset let. Očekáváme, že minimálně stejně dlouhou dobu odslouží bez potíží k všeobecné spokojenosti nového majitele. Stroj je univerzální, fungovat bude primárně pro zauhlování kotelny. Další zdejší firmy v areálu jej vyžijí při stěhování strojů, údržbě a třeba i odklízení sněhu,“ uvedl Ondřej Slavík z firmy NET, která stroj dodala. Od stejného dodavatele mají mají přitom v Aircraft Industries také žací techniku či přívěs značky JOSKIN pro přepravu škváry.
Přemístí tisíce tun uhlí ročně
Manipulátor se redakci Stavební techniky prakticky představil při nejrůznějších činnostech, které bude vykonávat během dalších let. Nejčastěji půjde o zmíněné zajištění manipulačních prací při zauhlování, které je potřeba zabezpečit pro teplárnu v areálu, jež vytápí prostory zdejších firem a výrobních hal Aircraft Industries. Pro představu, jak náročná práce jej čeká: každý rok bude muset přemístit 15 000 tun uhlí. O kvalitách manipulátorů Manitou svědčí fakt, že ten starší za deset let přemístil neuvěřitelných 150 000 tun, přičemž jeho technický stav je i nyní naprosto perfektní. Vděčí za to mimo jiné špičkové péči ze strany zaměstnanců. Nový manipulátor bude dále zajišťovat komunální práce, jako je odklízení sněhu v areálu či pomoc při ořezávání větví. Podílet se bude také na manipulaci s komponenty v rámci výroby letadel a občas poslouží i k tahání letadel.
„Byl jsem u první koupě stroje Manitou MLT 1035 L-LSU Turbo. Byli jsme s ním velmi spokojeni, a proto opět volíme tutéž značku. Stroj obstarává širokou škálu služeb v takto velkém areálu. Děkujeme za podporu a servis, který nám ke stroji dáváte. Zauhlovávat musí nepřetržitě, topení jede v topné sezóně neustále, a díky spolupráci v oblasti dodávek náhradních dílů a možnosti případného zapůjčení náhradního stroje všechno funguje. Za těch 10 let jsem neshledal žádný problém,“ uvedl výrobní ředitel Aircraft Industries Jaroslav Mrázek směrem k zástupcům firmy NET. Z rukou generálního ředitele Ing. Květoslava Třetiny zároveň převzal klíčky od nového stroje.
Špičková výbava
U teplárny se nachází několikametrové hromady uhlí a škváry. S výškou zdvihu 10 metrů bude moci obsluha ukládat předměty velmi vysoko a lžící dosáhne i na vrcholky hald. Jelikož se areál nerozkládá pouze na rovném povrchu, obsluha ocení i svahové vyrovnávání rámu stroje. Díky tomu se bude stroj při manipulaci a za každých okolností nacházet ve vodorovné pozici, čímž se zajistí jak stabilita, tak bezpečnost. Manipulátor má vysokou světlou výšku a jeho spodní část je řešena technicky tak, aby se na ní nezachytávaly cizí předměty, stroj je snadno ovladatelný na všech typech povrchů. Manipulátor má v konfiguraci maximální možnou výbavu. Nechybí tedy odpružení ramene teleskopického výložníku pro komfortní jízdu, zajištění stability a eliminaci přenášení rázů na stroj. Další komfortní výbavou je systém automatického vyrovnávání kol, reverzace vrtule na chladiči pro vyfukování nečistot či inteligentní režimy. Manipulátor je také vybaven plnohodnotným zadním závěsem pro připojení již zmíněného přívěsu.
Všechno pohodlně při ruce
Ovládání manipulátoru se děje přes propracovaný systém JSM (Joystick Switch & Move). Kabina nabízí výjimečnou zvukovou izolaci (74 dB) poskytující pohodlí pro snížení únavy. V kabině se nachází ovládací prvky, jež umožňují volbu inteligentních funkcí usnadňujících stále opakující se procesy během manipulace. Stlačením prvního tlačítka je možné zvolit automatické vyklepávání lžíce v případě, že v ní ulpívá materiál. Druhé tlačítko umožňuje spustit režim kopírování podél stěny – rameno je automaticky vysouváno. Třetí tlačítko se hodí v případě, když obsluha bere opakovaně paletu ze stále stejné výšky od země. Obsluha může uložit do paměti výšku tak, aby se rameno při spouštění vrátilo automaticky do nastavené polohy. Další ovládací prvky umožňují například nastavovat rychlost průtoku oleje, svahové vyrovnávání vůči terénu, informují o rozpojení rychlospojek na rameni či o jejich odtlakování. Funkce přijde vhod, neboť manipulátor bude pracovat s celou řadou druhů adaptérů.
Manipulátor disponuje hydraulickým systémem LSU složeným z regulačního čerpadla zajišťujícího proudění či tlak požadovaný pro danou aplikaci. Tím tento systém umožňuje plynulý a rovnoměrný chod více funkcí vykonávaných současně, stejně jako optimalizovanou rychlost. Samozřejmostí je ovládání pracovních světel vpředu či vzadu, vyhřívání zrcátek, ovládání stěračů a ostřikovačů vpředu i vzadu a volba režimů jízdy. Motor o výkonu 137 koní v kombinaci s pětistupňovou převodovkou Powershift umožňuje plynulé řazení. Je jen na preferenci obsluhy, zda zvolí automatický či manuální režim řazení.
Manipulátor s pohonem všech čtyř kol je v Aircraft Industries z důvodu omezených prostor pro pohyb nejčastěji využíván v režimu řízení všech čtyř kol. Nový stroj však nabízí i další režimy jízdy, jako je krabí chod či natočení pouze předních kol. Obut je do pneumatik Firestone 460/70R24 (provozovány budou s tlakem až 3,5 bary).
Při předání nového stroje proběhlo zaškolení obsluh servisním technikem Tadeášem Kachníkem. Personál byl seznámen s ovládacími prvky, technickými parametry a základní údržbou stroje. Informován byl také o umístění bezúdržbových filtrů, o provozních kapalinách, o typu motoru a jeho dobré přístupnosti, o snadno dostupných mazničkách na zádi stroje či se shora vedeným čepem na uložení ramene.
O Aircraft Industries
Aircraft Industries, a.s. je největším výrobcem dopravních letounů v České republice s osmdesátiletou tradicí letecké výroby, zaměstnává přes 1000 lidí a výrobky exportuje do 60 zemí světa. V současné době se zabývá vývojem, výrobou, prodejem a servisem letounů L 410. Intenzivně se věnuje výzkumu, vývoji a kooperuje s firmami nejrůznějších oborů, provozuje neveřejné mezinárodní letiště Kunovice a je zřizovatelem Střední školy letecké.