Jak jsme se již zmiňovali v předchozích číslech Stavební techniky, veletrh se konal na výstavišti Paris Nord Villepinte a to od 20. do 25. dubna. Pro nás to byl doslova šibeniční termín, neboť paralelně s tímto datem, tedy přesně od 21. do 25. dubna, jsme vystavovali na Mezinárodním stavebním veletrhu v Brně. Díky tomu, že je naše redakce poměrně početná, jsme svoje síly podělili a nakonec obě akce zvládli. S kolegyní Věrkou jsme obě strávily v Paříži 4 dny, měly celé dva dny na veletrh, ale rovněž si udělaly čas, abychom viděly památky Paříže.

Novinka firmy ALLU v nasazení
Postřehy z veletrhu
Protože jsme se obě zúčastnily i veletrhů předchozích, které se konaly v roce 2006 a 2003, mohly jsme i porovnávat. A tady jsou naše postřehy.
![]() Kolegyně Věrka před vstupem na výstaviště |
![]() AMMANN a jeho stánek |
![]() Stánek New Holland |
![]() Ocel HARDOX na výrobku společnosti Martin |
Cítili jsme posun a změny. Ubylo vys tavovatelů ze starého kontinentu a s ni mi i návštěvníků z této části světa. Na druhé straně však opět přibylo vystavovatelů z Asie a s nimi i návštěvníků z tohoto kontinentu. Není proto divu, že se tentokrát největším vystavovatelem pro letošní veletrh stala čínská firma SANY, která se prezentovala na venkovní ploše 5 017 m2. Vystavovala zde například první asfaltový válec SANY, jeřáby, stroje pro přístavy, vrtné soupravy, stacionární betonové pumpy, čerpací zařízení. Premiéru zde měla betonová souprava SANY. Ta se svojí délkou 72 m je v současné době nejdelší betonovou soupravou na světě.
Mezi další velké vystavovatele patřila například firma Liebherr. Stánek měla na zcela shodném místě, jako na předchozích veletrzích INTERMAT. Zde jsme se setkali s panem Otto Singrem, který nás provedl stánkem firmy a představil zajímavé exponáty – novou generaci pásových rypadel Liebherr, vrtací stroj LB 20, jeřáby...
Zároveň jsme si však povídali o Liebherr RoadShow 2009, které v té době již velmi úspěšně probíhalo a do ČR se chystalo hned týden po veletrhu INTERMAT1.
Dále nás čekaly návštěvy ve firmě ALLU, AMMANN, BERCO, BOBCAT, BOMAG, CASE, DIECI, DOOSAN, ESCO, FORDIA, Hitachi Constructon Machinery, JCB, K-TEC, MERLO, Michelin, MrMACHINERY, Phoenix International, New Holland Construction, Putzmeister, RENAULTTRUCKS, RUBBLE MASTER, Scania, SCHWING, SENNABOGEN, SSAB, Trimble, Thyssenkrupp, Volvo... všude tam, kam jsme za redakci byly pozvány.
Obě jsme hodně fotily, poslouchaly, co vystavovatelé povídají, následně obcházely zbylé stánky. Smutné to bylo v pavilonech s tahači, tam bylo návštěvníků opravdu skromně. Věřme, že ti, co tam přišli, šli cíleně. Opak jsme obě cítily jak v pavilonech, tak i na předváděcích akcích, kde se prezentovaly recyklační stroje. Tam bylo živo. Lidé se čím dál více zajímají, jak se co nejlépe zbavit různého, především stavebního odpadu tak, že ho nebudou muset vozit na drahé skládky, ale naopak ho přímo na místě jeho vzniku recyklovat a znovu použít. Nedostatek financí vede lidi k přemýšlení a tím i k šetření nejen jejich peněženek, ale samozřejmě i životního prostředí.

Pohled z horního patra stánku Liebherr
A co říci na závěr? Letošní rok bude pro výrobce stavební techniky a jejich prodejce hodně těžký. Mnohé výrobní firmy už silně redukují počet zaměstnanců. Prodej nových strojů vázne. Stroje si firmy raději pronajímají nebo si kupují spíše stroje použité, které jsou však téměř nové (1–2 roky staré), neboť původní majitelé se jich zbavují. Často je nabízejí za poloviční ceny než stojí nové, což samozřejmě prodej nových strojů podstatně ovlivňuje.

Expozice SANY
Na druhé straně je však vidět, že pružné firmy jsou schopny na tuto situaci reagovat. Nabízet inovované stroje a zařízení, po kterém je poptávka a prodej jim nevázne.
Jak říkal jeden vedoucí velké firmy: „Nepřežijí největší ryby, ale ty ryby, které jsou nejpohyblivější”.
Přejme tedy, aby těch pohyblivých ryb bylo v naší branži co nejvíce.
![]() DOOSAN na předváděcí ploše |
![]() Pozvání na příští INTERMAT 2012 |