V obalovně se vyrábí kompletní sortiment živičných směsí. Nakladač se zde stará především o dopravu a nakládku kameniva do dávkovačů. Neméně důležitou činností je úprava skládek a manipulace s vaky na příměsi do živičných směsí. Zajímavostí je, že kvůli konstrukci výrobní linky, kde je jedno pracoviště s nízkou světlou výškou, je potřeba rameno s HT kinematikou.
Několik poznatků z provozu
Nakladač JCB 437 HT byl do provozu zapůjčen v rámci Demo zkoušení na dobu jednoho týdně, přičemž naše redakce dorazila zhruba v polovině testování. Už po pár dnech však z něho byla obsluha nadšená. A to nejen kvůli pohodlné kabině, nýbrž i díky pocitově výrazně silnějšímu motoru (v porovnání s doposud používaným cca 10 let starým podobně velkým nakladačem) a kvalitnímu osvětlení umožňujícímu pohodlnou a bezpečnou práci za tmy. Pro provozovatele obalovny byla zase podstatným přínosem znatelně nižší spotřeba paliva.
Pojďme si ale představit základní vlastnosti nakladače JCB 437 i jeho menšího brášku JCB 427. Vybraní zájemci si v rámci Demo předvádění totiž mohou stroje přímo u sebe vyzkoušet na vlastní kůži!
Čelní kolové nakladače JCB 427/437
Oba modely jsou poháněny motorem Cummins QSB o objemu 6,7 l. Mírně se liší výkon - u 427 činí 133 kW, u 437 pak 136 kW. Maximální točivý moment (841 Nm) je shodný. Stroje vycházejí z totožné konstrukce. Mají stejnou kabinu, shodnou výšku a rozvor náprav. Délka, šířka a hmotnost se liší a je závislá nejenom na modelu, nýbrž i na typu nakládacího ramena, na příslušenství atd. Orientačně jde o zhruba 7–8 m na délku a 13–16 t co se týká hmotnosti.
K efektivitě provozu a k nízkým provozním nákladům přispívá režim Eco, který omezuje počet otáček na 1 800 ot/min, což snižuje spotřebu paliva. Motory plní nejnovější emisní normu Stage IV bez filtru pevných částic ( DPF ), ale s pokrokovými systémy DOC ( diesel oxydační katalizátor ) a SCR ( selektivní katalitická redukce ) opět zjednodušení údržby a snížení provozních nákladů.
Nejde však jenom o motor a řídicí jednotku. Nakladač JCB 427/437 je k vysoké produktivitě vyladěný jako celek. Vybírat lze z několika typů nakládacích ramen, přičemž Z-kinematika (ZX) má vysokou vylamovací sílu, zatímco 2 válcová (HT) kinematika má vysoký kroutící moment a paralelní zdvih, a je proto vhodná pro použití širokého sortimentu příslušenství. Hydroměnič u 5rychlostní převodovky je vybaven zámkem, který u převodu 2–5 poskytuje 100% účinnost, zcela nová JCB hydraulická čerpadla s proměnným průtokem zase operativně reagují na zatížení a dodávají do rozvaděče jen tolik kapaliny, kolik je právě potřeba atd. Současně nakladače JCB díky své promyšlené konstrukci zvyšují účinnost chlazení a udržují prach a částice mimo pozici motoru. Příkladem je mřížka v kapotě složená z jemných ok, která zabraňuje vstupu větších částic a nečistot do filtru.
Široké možnosti konfigurací
Začněme u již zmíněných nakládacích ramen. K dispozici jsou čtyři druhy ramen lišící se kinematikou a výškou nakládání. Volitelně je k mání rychloupínač pro rychlejší výměnu nářadí. Výkonné dvojité pístové hydraulické čerpadlo s proměnným průtokem může dodávat až 252 l/min. Vybírat lze i mezi různými druhy náprav a třemi typy diferenciálů. Dále lze přidat dodatečná ochrana čelního skla, světel, spodní ochrana stroje, zadní mřížky, a pokud nakladač pracuje v prašném prostředí, tak jej lze vybavit i reverzním ventilátorem. Pro práci v noci je k mání přídavné LED osvětlení a při používání v lomu řada bezpečnostních systémů.
Kabina
Všechny nakladače jsou osazeny kabinou CommandPlus z vlastního vývoje JCB. Tato kabina je vybavena novou konstrukcí ROPS, jejíž sloupky A byly posunuty na stejnou šířku jako zadní část kabiny. Tato změna zvětšuje velikost interiéru kabiny a nabízí panoramatické čelní sklo pro dokonalý výhled. Díky většímu vnitřnímu prostoru vznikla řada nových odkládacích míst. Zcela výjimečné jsou barevné LCD displeje umožňují operátorům přístup k základním provozním informacím, včetně údajích o spotřebě, závadách a vysvětlení ke všem ovládacím prvkům stroje. Dále pak popisují jednotlivé části (nápravy, hydrauliku, motor atd.) stroje a umožnují přístup zadním kamerám a řídicímu menu, které je kompletně v češtině. Nastavení stroje se děje pomocí vyhrazeného rozhraní, v podobě kolečkového ovladače. Všechny ovládací prvky jsou umístěny na komfortním sedadle obsluhy.
Funkčnost v detailech
Design nakladače JCB 437 HT není jen o vzhledu, ale také o funkčnosti. Například pevný odlitek protizávaží chrání před poškozením zadní část stroje, zadní světla a chladič. Kloubový spoj je složen z odolného středového čepu a masivního pouzdra. Spojení v pohodě zvládne svislé a vodorovné zatížení. Pístnice řízení jsou uložené vysoko u horního čepu kloubu a tím chráněny před poškozením. Hadice zbytečně netrčí tam, kde by mohlo dojít k jejich poškození. Vedeny jsou totiž podél zmiňovaného kloubového spoje. Jak je u jiných výrobců zvykem používat plastové nádrže, u JCB to neplatí. Nakladače disponují ocelovou nádrží odolnou proti průrazu a úniku kapalin.
Demo předvádění
O schopnostech nakladačů JCB 417/437/457 se mohou zájemci, jak už bylo zmíněno v úvodu, sami přesvědčit v rámci Demo předvádění. V případě zájmu se obraťte na Pavla Černého, který Vám je, coby produktový specialista, připraven poskytnout též další technické informace. Pište na p.cerny@terra-world.com, případně volejte +420 724 216 489.