Nový nakladač s otočným kozlíkem UNO 180 byl vyvíjen v letech 1983 - 1986 v ZTS VVÚ Zvolen. Do výroby přišel v roce 1987, přičemž UN 053 se vyrábělo po jeho boku ještě celých 8 let. Kvůli zvýšení nosnosti se musela u nového nakladače především zvýšit jeho stabilita. Příčně uložený motor Zetor nebo Perkins byl umístěn za zadní nápravu, přední náprava se posunula o 180 mm dopředu a zcela přepracované nakládací zařízení se přiblížilo ke kabině. Oproti UN 053 se tak o něco snížil vodorovný dosah nakladače.
Srovnání obou typů nabízí tato tabulka:
Otočný nakladač | UN 053.2 | UNO 180 |
Typ motoru | Zetor 7201.91 | Zetor 7201.90 / Perkins 4236 |
Výkon motoru | 47,5 kW | 46,6 / 51 kW |
Provozní hmotnost | 7320 kg | 7375 kg |
Nosnost | 1100 kg | 1800 kg |
Objem základní lopaty | 0,46 m3 | 1,1 m3 |
Vysýpací dosah čelní | 1460 mm | 1212 mm |
Vysýpací dosah boční | 970 mm | 882 mm |
Výkonnější hydraulika pracovního zařízení završila proces zvyšování nosnosti, jehož přirozeným důsledkem bylo zvětšení základní lopaty. Z původních 0,46 m3 vyrostla standardní lopata na 1,1 m3 a její šířka 2300 mm konečně korespondovala se šířkou stroje.
UNO 180
Uvnitř otočného kozlíku se skrýval hydraulický válec stabilizace lopaty. Přes rozvaděč RHM 13-A1 byl propojen s hydraulickým válcem vyklápění lopaty. Spodní část válce stabilizace byla uložena na kozlíku, kdežto druhá strana s pístní tyčí byla spojena s výložníkem nakladače tak, aby se při zvedání výložníku zasouvala pístní tyč do válce a vytlačovala přebytečný hydraulický olej do válce lopaty. Díky tomu se při zvedání výložníku lopata mírně vyklápěla a její dno se tak udržovalo ve vodorovné poloze. Tuto příjemnou funkci bylo možno v případě potřeby vyřadit páčkami umístěnými vzadu na kozlíku.
UNO 180
UNO 180 si zachovalo hydrostatický pojezd sestávající z regulačního čerpadla SPV 22, konstantního hydromotoru SMF 22 a dvoustupňové převodovky, která umožňovala maximální rychlost 25 km/h. Pohon všech kol byl u UNO 180 samozřejmostí.
Nakladač UNO 180 s plně otočným kozlíkem
Po všech těch letech bylo nutno začít myslet na zpříjemnění obsluhy. Nakladač UNO 180 dostal do základní výbavy integrovaný rychloupínač pracovního zařízení a joystickové ovládání. Pravou pákou se ovládal zdvih výložníku a vyklápění lopaty, levá páka umožňovala otáčení kozlíku a obsluhu různých přídavných zařízení. Jejich bohatý sortiment přinesl oproti UN 053 další druhy a typy. Například podkopové zařízení poskytovalo nezanedbatelně vyšší hloubkový dosah – 2450 mm oproti dřívějším 1800 mm. V nabídce bylo dalších 16 druhů přídavných zařízení.
UNO 180 – přístrojová deska
Výroba nakladače UNO 180 oficiálně skončila konkurzem na jeho výrobce PPS Detva Holding a.s. v roce 2002. Dnes firma s novými majiteli a pod novým názvem PPS Group a.s. dodává svařence a komponenty pro světové výrobce stavebních strojů. Pokud však vytáhnete z kapsy nemalou částku, v PPS Group jsou stále schopni pro vás UNO 180 vyrobit. Získáte tak naprosto unikátní kousek do své sbírky stavebních strojů.