V čísle 5-6/2006 Stavební technika jsme Vám v článku „LIEBHERR – stavební stroje“ přinesli základní informace o kloubových damprech BELL a slíbili článek o pásovém bagru R 924 Compact se zkrácenou zádí. Svůj slib plníme a doufáme, že si počtete.
Pásové rypadlo se zkrácenou zádí R 924 Compact
Pásové rypadlo se zkrácenou zádí R 924 Compact je pro firmu Liebherr prvním strojem tohoto druhu a přesto, nebo právě proto do něj vkládá velké naděje. R 924 Compact čelí zavedené konkurenci v podobě New Holland Kobelco SK235SR, Komatsu PC228, Hitachi ZX225US a Caterpillar 321C. Při bližším pohledu ale zjistíme, že všechny tyto své rivaly Liebherr přebije výkonem motoru a většinou i svou hmotností. To byl chytrý tah, který umožní prodejcům Liebherru zdůvodnit nemalou cenu za tento pionýrský kousek. Co nám kromě toho však může nové rypadlo o hmotnosti 23,9 - 26,6 t nabídnout?
Pásové rypadlo Liebherr R 924 Compact
Nebyl by to Liebherr, aby ke konstrukci nepřistoupil s invencí sobě vlastní a nepředstavil nám nějaké netradiční řešení. Tady je: navzdory zkrácené zádi umístil Liebherr svůj řadový čtyřválec s objemem 6,6 l o výkonu 121 kW podélně. Protože je k němu přístup po vyklopení pravého víka, musela se všechna servisní místa soustředit na pravou stranu motoru. Mimo jiné zde najdeme akumulátory, odpojovač akumulátorů, indikátor stavu hydraulického oleje, vzduchový filtr a filtry motorového oleje a paliva. Stejně jako ostatní motory ze stáje Liebherr, je i tento vyráběn ve Švýcarsku. Z vlastní výroby pocházejí například i hydraulická čerpadla, hydraulické válce a elektronika a celé se to dává dohromady ve Francii. Typickou specialitkou Liebherru jsou pístní tyče zdvihových hydraulických válců uchycené k výložníku pomocí dvou samostatných čepů (namísto jednoho průběžného), umístěných v kónicky tvarovaných odlitcích tvořících kapsy pro oka pístních tyčí.
Liebherr R 924 Compact ve Vliněvsi
Jinak je R 924 Compact vybaven vším, co je dnes u moderních rýpadel zvykem. Nechybí tedy elektronický systém sledující všemožné provozní hodnoty, aby mohl zavčas obsluhu upozornit v případě hrozícího poškození stroje, nastavení 10 různých hodnot průtoku a tlaku hydraulického oleje v přídavném okruhu pro jednoduchou záměnu rozdílných hydraulicky poháněných přídavných zařízení a ani možnost navolit vhodný pracovní režim. U tohoto Liebherru najdeme čtyři - ECO (pro příznivou spotřebu nafty), POWER (pro maximální rypnou sílu), LIFT (pro jeřábování) a FINE (pro velmi přesné svahovací a jeřábovací práce). Samozřejmostí je hydraulicky poháněný větrák s termostatickou regulací v závislosti na teplotě motorového oleje a chladicí směsi. Díky tomu, že se zapíná pouze v případě, kdy je chlazení potřeba, se také zkracuje doba nutná pro zahřátí studeného motoru na provozní teplotu.
Liebherr R 924 Compact ve Vliněvsi
Kabina Liebherru si na nic nehraje. Jedná se o pracovní stroj a tomu také odpovídá jednoduchý funkční design. Dílenské zpracování je poměrně dobré, automatická klimatizace je obsažena ve standardní výbavě. Sedadlo, u kterého jsou umístěny multifunkční joysticky, si každý může bez problému ustavit do pro něj příjemné polohy. Není však vzduchem odpružené a chybí mu opěrka hlavy. Obojí dostanete za příplatek v sadě společně s vyhříváním sedadla. Výhled vpřed a do stran je velice dobrý, výhled vzad je kvůli vysoké kapotě o něco horší. Rozměrné střešní okno, které může být na přání osazeno stěračem, je u tohoto typu rypadla nepostradatelné. Výložník lze totiž ustavit do téměř svislé polohy, kdy se lžíce ocitá zcela nad střechou kabiny. Za kabinou je umístěna nádržka ostřikovače, mazací lis a v případě nadstandardní výbavy také elektrické tankovací čerpadlo s hadicí, která je stočena po obvodu krycích dvířek tohoto prostoru.
Místa pravidelné údržby pod pravou kapotou
Volitelná dozerová radlice pro rovnání terénu a zahrnování výkopů se většině firem velice líbí, některým strojníkům však činí problém pohyb po nezpevněném terénu, kdy se kvůli 1,7-tunové radlici propadá přední část podvozku.
Multifunkční displej
V poslední době začínají být pásová rypadla se zkrácenou zádí oblíbená i u nás. Spíše to ale souvisí s tím, že s nimi přišli japonští výrobci, kteří si v pásových rypadlech získali nebývalou reputaci. Díky tomu se jejich výrobky kupují na základě země původu a délka zádě bývá pouhým příjemným bonusem. Krátká záď se však velice hodí pro práci na vozovkách při provozu, v těsné blízkosti všemožných překážek a v neposlední řadě je přínosem pro ochranu zdraví a bezpečnosti na staveništích. Kdo ji však nutně nepotřebuje, je pro něj stále výhodnější investovat do lehčího rypadla s klasickou zádí.