Podstatným důvodem pro tyto inovace je fakt, že od 1.1. 2004 platí přísnější předpisy EU ohledně emisí motorů stavebních strojů a směrnice EU97/68/EC Stupeň II platí od nového roku také pro stavební stroje s výkonem motoru od 37 do 75 kW. Do této oblasti spadají především malé stavební stroje jako jsou kompaktní smykem řízené nakladače, kompaktní pásové nakladače, minirýpadla a střední pásová rýpadla, teleskopické manipulátory, malé a střední kolové nakladače a rýpadlonakladače.
Na těchto všech strojích je vidět značný zájem uživatele spoluvytvářet konečnou podobu stavebního stroje. Jsou patrná zjednodušení a optimalizace některých dílčích podskupin, které tvoří celek stroje, ať už jde o zjednodušené vedení elektroinstalace, hydraulických vedení nebo použití nových materiálů. První skupina, která dozná od počátku roku 2004 podstatných změn, jsou kompaktní smykem řízené nakladače a kompaktní pásové nakladače. Nová řada má označení B tedy 216B, 226B, 236B, 246B, 232B, 242B, 262B, 248B 247B a tak dále. Přibyly také dva zcela nové modely a to 268B, který je kombinací velikosti, hmotnosti modelu 262B s provedením 248B se zvýšeným průtokem. 287B je druhým novým modelem a také největším kompaktním pásovým nakladačem Caterpillar s vertikálním zdvihem ramen.
Podstatnou změnou u kompaktních smykem řízených nakladačů a u kompaktních pásových nakladačů je použití motorů s přeplňováním a to u všech modelů řady B. Motory Mitsubishi 3044CDIT (ale s označením Caterpillar použity v modelech 236B, 248B, 268B, 246B, 262B, 277B, 287B) poskytují vyšší výkon a díky lepšímu plnění i lepší spalování. Hydraulický systém prošel hned několika změnami, které se promítají do zjednodušeného vedení hadic, snížením počtu spojů a tím také potenciálních míst úniku oleje a model 248, který byl prodáván s označením „High Flow“ ,tedy v provedení stroje se zvýšeným průtokem přídavného okruhu pro pohon hydromechanických nástrojů, je přejmenován na 248B XPS - „Extra Pressure System“, tedy hydraulický systém s ještě vyšším pracovním tlakem a průtokem (125 l/min, 28 MPa) pro použití hydromechanických nástrojů s požadavkem na vysoký tlak a průtok přídavné hydrauliky.
Označení High Flow, které jsme v minulosti našli jen u modelu 248, bude nabízeno i u modelů 226B, 242B a 257B, kde k pohonu přídavné hydrauliky slouží zubové čerpadlo místo pístového, jak je tomu u modelu 248B XPS. Na první pohled viditelnou změnou prošly dveře u všech kompaktních nakladačů. Zvětšila se prosklená plocha a to tím, že nádržka ostřikovačů byla přemístěna do kabiny a na dveřích tak je uchycen pouze elektromotor stěrače a sklo, pro lepší výhled do stran, je nyní lomené ze tří kusů.
Na dveřích přibyl bezpečnostní spínač hydraulického systému a tak, když jsou dveře otevřené, nelze aktivovat funkce pojezdu nebo pracovní hydrauliky. Nové jsou také joysticky ovládání pracovní
hydrauliky a pojezdu. Jsou to tytéž joysticky, které nalezneme u hydraulických rýpadel nebo teleskopických manipulátorů. Podstatné je také zvýšení počtu výdechů přívodu vzduchu uvnitř kabiny.
To přispívá k lepší cirkulaci vzduchu a odmlžování oken za vlhkého a studeného počasí. Zlepšil se také výhled dozadu použitím konvexního – panoramatického zpětného zrcátka. Další skupina strojů, která dozná změn od počátku roku 2004, jsou populární rýpadlonakladače. Díky stále větší popularitě tzv. joystickového ovládání podkopového zařízení u modelů 432D a 442D byla ukončena výroba modelu 438D s ovládáním mechanickým, jehož prodej v posledním roce rapidně klesal.
Nová řada si ponechává označení D a přibude přívlastek 2 tedy D2. Zásadní změnou u všech modernizovaných modelů je použití přední nápravy Caterpillar a zesílení předního uložení. Další změnu zaznamenal chladící systém, který je dimenzován do prostředí se zvýšenou okolní teplotou a to až do 50 stupňů Celsia. Výkon motoru byl zvýšen u všech modelů a u modelu 424D a 428D přibyla možnost volby dvou výkonů motoru.
Několik malých změn, jako je zlepšení polohy výdechů vzduchu pro lepší odmlžování a odmrazování oken, najdeme také v kabině. Ani malá pásová rýpadla nebyla ušetřena změn. Podobně jako u středních pásových rýpadel tak budou od roku 2004 nést označení C tedy 307C, 312C, 315C a 318C (poslední tři modely jsou již v prodeji) a do hmotnostní kategorie provozní hmotností do 8 000 kg přibude zbrusu nové rýpadlo 308C CR, tedy pásové rýpadlo s kompaktním rádiusem. 308C CR vychází z modelu 307C je však o 400 kg těžší a má delší a širší podvozek. Podvozek také lze vybavit radlicí, která nejen zvyšuje stabilitu rýpadla, ale také slouží k zahrnování výkopů nebo úpravě terénu. I když má rýpadlo, díky kompaktnímu rádiusu, kratší záď, jsou všechny komponenty jako filtr sání vzduchu motoru, olejové filtry a podobně velmi dobře přístupné.
Co nejsnazší přístupnost všech komponentů údržby byla jedním z klíčových požadavků při konstrukce rýpadla. Dalšími dvěma novinkami, které se chystají na pozdější dobu, tedy na polovinu roku 2004, jsou pásová rýpadla v hmotnostní kategorii 8 000 – 12 000 kg. Jde o rýpadla s označením 311C U a 314C CR. 311C U je hybridem mezi klasickým rýpadlem a rýpadlem s kompaktním rádiusem.
Rádius otáčení nástavby tedy není nulový, ale je zmenšen na co nejoptimálnější hodnotu potřebnou pro provoz například při práci v podzemí nebo tunelech. 314C CR je vlastně rýpadlo 312C s kompaktním rádiusem a kromě hmotnosti jsou všechny parametry shodné s 312C. Obě tato rýpadla využívají všechny přednosti C série pásových rýpadel. Výkonností a produktivitou počínaje, komfortní kabinou a snadnou údržbou a jednoduchou obsluhou konče.