Mohl byste nám říci, kdy a proč jste se rozhodl založit firmu, která se zabývá zdvihacím zařízením?
Byly k tomu vytvořeny tyto předpoklady: již od mládí jsem se zajímal o stroje a zařízení ve strojírenství a měl příležitost, abych vystudoval střední průmyslovou školu strojní. Po studiu jsem nastoupil do ČKD Elektrotechnika, kde jsem také vykonával náhradní vojenskou službu a to v profesi strojní zámečník. V následujícím roce jsem rovněž získal výuční list provozního zámečníka. Po ukončení náhradní vojenské služby jsem se stal od roku 1978 provozním technikem zdvihacích zařízení (ZZ) a získal praxi v délce 13 let. Po té jsem pracoval jako směnový mistr ve velké obrobně ČKD Kompresory. Po ukončení funkce směnového mistra jsem nastoupil do ČKD Tatra do funkce revizního technika ZZ a následně jsem byl jmenován vedoucím inspekčního oddělení a technické inspekce včetně kolejových vozidel. Zde jsem také získal největší zkušenosti v oblasti ZZ při investici do nového závodu v Praze – Zličíně pro kolejová vozidla (nyní zde sídlí firma Siemens). Když přišel rok 1989, tak jsem začal uvažovat o soukromém podnikání v oblasti služeb ZZ.
Vladislav Čermák, majitel firmy RE-CRANES s.r.o.
A jak jste si tento sen začal plnit?
Základní kapitál 3 000 Kč jsem měl od své matky a pořídil jsem si za něj psací stroj a lampičku, poté si založil živnostenský list a začal podnikat v oblasti služeb zvihacích zažízení. První sídlo firmy bylo v mém nájemním bytě, kde jsem bydlel.
Byla vaše práce revizního technika taková, jakou jste si sám představoval?
Revizní technik udělá revizi, sepíše závady a po určité době přijde zkontrolovat, zda jsou závady odstraněny. Stávalo se, že když jsem přišel na kontrolu, zjistil jsem, že majitel ZZ závady neodstranil, i přes mé doporučení v zápisu z revizní zkoušky. Často také požadoval, abych mu zajistil odstranění závad, nebo doporučil někoho, kdo to zvládne. S touto skutečností jsem musel začít pracovat. Drobné opravy a seřizovací práce jsem prováděl sám. Přišly i požadavky na větší opravy ZZ, a to jak střední, tak i generální opravy. Tato zařízení obsahují také elektrickou část a i u ní zákazník potřeboval generální opravu. Když byl stroj po generální opravě, chtěl nové komponenty nebo i celé investiční celky.
Abych mohl vyhovět požadavkům zákazníků, postupně jsem si pronajal v domě, kde jsem bydlel, dvorní trakt, 4 garáže a bývalou agitační místnost, ve které jsem zřídil prodejní sklad. Zbývající garážové prostory sloužily jako zámečnická dílna a malá elektrodílna. To se psal rok 1992 a já jsem tehdy přijal i první zaměstnance. Nejdříve dva zámečníky a za dva měsíce provozního elektrikáře. Na konci roku už jsem vybavil linku ZŤS (Železárny ťažkého strojárenstva) v Martině 11 sloupovými jeřáby včetně kladkostrojů na licenční výrobu motorů Lombardiny. V roce 1993 jsme pořizovali první skříňovou Avii Furgon, která byla zařízena jako pojízdná dílna. V roce 1994 přibyli další zaměstnanci – skladník, elektrikář, dvě administrativní síly a začala se mnou intenzivně pracovat i moje manželka. Firmě se dařilo, rostl obrat (v roce 1996 při počtu 9 lidí byl 25 mil. Kč). V roce 1997 jsme založili RE-CRANES s.r.o.
Naše služby se stále více a více rozšiřovaly. Zákazníkům jsme postupně začali nabízet nepřetržitý servis a ostatní služby ZZ včetně nákupu a prodeje ZZ a vázacích prostředků.
Stále vám stačily prostory, kde jste začali s podnikáním?
Prostory se velmi rychle stávaly nedostačující. Nestačilo místo na vozový park, sklady, rozsah služeb, které jsme zde byli schopni poskytnout. V té době se zde vyráběly malé ocelové konstrukce pro komponenty na ZZ (jeřábové drážky, kříže a traverzy) a například výrobek o délce 6 m se již velmi těžko vešel do dílny. Dalším problémem bylo původní místo firmy – střed města. A tak jsme se už v roce 2000 začali ohlížet po objektu, kde bychom mohli postavit firmu novou.
Jak dlouho trvalo, než jste na objektu, který jste zakoupili, mohli otevřít nový provoz?
Pozemek jsme koupili v roce 2001. Potom nás čekalo čištění pozemku pro stavbu. Firmu jsem si navrhl sám a chtěl se vejít při stavbě do částky 8 mil. Kč, což se nepodařilo. Jen zpracování projektu s dozorem stálo skoro 1 mil. Kč. Ale teď už je to minulost. Od 29. 8. 2006 máme novou adresu sídla firmy – sídlíme na Českobrodské 48, v Praze 9, Hloubětín.
Prostory jsou opravdu velmi pěkné a prostorné. Jaký je přesně rozsah služeb, které nyní nabízíte?
Nabízíme komplexní služby v oblasti zdvihacích zařízení (ZZ), což zahrnuje:
- operativní servis (pro ruční a elektrické ZZ),
- střední a generální opravy ručních a elektrických zdvihadel,
- rekonstrukce a generální opravy mostových jeřábů včetně elektroinstalací,
- dovybavení ZZ ostatními komponenty, včetně rádiového dálkového ovládání,
- nákup i prodej ručních a elektrických ZZ, včetně všech vázacích prostředků a vázacích prostředků odnímatelných i neodnímatelných,
- zakázkovou výrobu (úpravu) speciálních ZZ dle technického zadání,
- komplexně investiční celky pro manipulaci s materiálem v oblasti ZZ,
- školení obsluh v oblasti ZZ pro jednotlivé druhy ZZ (obsluhovatelé, vazači, jeřábníci, signalisté, opraváři a pověřené osoby v oblasti ZZ),
- technická pomoc v oblasti ZZ, vypracování místních provozních předpisů pro dané podmínky u zakázkové výroby ZZ, geodetické práce pro určení prostorových vztahů na jeřábové dráhy trvalé a dočasné a dále také poskytujeme měření geometrie náhonových a pojezdových kol ZZ,
- revizní činnost pro vyhrazené ZZ v rozsahu:
- zdvihadla a pojízdná zdvihadla s nosností nad 5 t,
- mostové a portálové jeřáby s nosností nad 5 000 kg,
- pohyblivé pracovní plošiny s výškou zdvihu nad 3 m, které dopravují osoby,
- regálové zakladače se svisle pohyblivými stanovišti.
Vraťme se ještě k revizní činnosti. Co v oblasti revizí ZZ konkrétně nabízíte?
Naši revizní činnosti je možno dělit na:
- individuální vyzkoušení včetně výchozí revize elektrického zařízení v případě, že je ZZ s pohonem elektrickým,
- ověřovací zkoušky (jedná se o nové ZZ při uvedení do provozu),
- periodické revize,
- periodická inspekce na různých stupních rozsahu (dle druhu ZZ),
- technické prohlídky ZZ,
- zvláštní posouzení při dosažení projektových omezujících podmínek provozu s ohledem na technické parametry ZZ od výrobce,
- technický inženýring v oblasti ZZ včetně vypracování příslušné dokumentace k zakázkovým výrobám.
Certifikát technika - znalce zdvihacích zařízení
Je začátek roku 2008. Dal jste si nějaké předsevzetí?
Chtěl bych, aby se firmě dařilo a její zákazníci odcházeli s tím pocitem, že zboží, které si u nás nakoupili, nebo za služby, za které zaplatili, jsou v té nejlepší kvalitě. A že peníze, které u nás utratili, nebyly investovány marně. Byl bych také rád, abychom si udrželi stávající zákazníky a ještě více prohloubili spolupráci s našimi dodavateli zboží v oblasti ZZ.
Děkujeme za rozhovor.