„Kromě v úvodu zmíněných speciálních vozíků Teletruk od firmy JCB máme k dispozici vozíky ve všech kategoriích, to znamená od malých, ručně vedených přes paletové, boční vysokozdvižné i klasické čelní v provedení s podvozky tří či čtyřkolovými a s pohonem elektrickým, plynovým nebo dieselovým, do nosnosti až 8 tun. Jsme globálním partnerem pro naše klienty, v České republice máme k dispozici šest středisek prodeje a servisu.
Kromě JCB disponujeme vhodným prodejním a servisním zázemím i pro další produkty této techniky od výrobců Nissan, Lancer, Crown a Ranger. Vozíky Nissan jsou obsaženy v našem prodejním programu již delší období, zmínín se však krátce o posledních dvou značkách. Vozíky Ranger jsou naší letošní novinkou, předtím šlo o samostatnou německou firmu, kterou koupil náš současný majitel, tedy Terra Industrie Holding. Na těchto vozících je kromě jiného zajímavé to, že konstrukce kompletních rámů, protizávaží a zadní nápravy jsou vyráběny v České republice.
Vozíky jezdí převážně na pneumatikách Barum nebo Matador. Motor je klasický osvědčený jako u ostatních značek (např. Lancer a Jumbo) a to Perkins. K vozíkům Crown uvedu toto: výrobní náplň této u nás zatím méně známé firmy jsou především ručně vedené elektrické vozíky a kompletní program skladové techniky. O tom, že americká společnost Crown je ve světě velmi známa svědčí např. skutečnost, že se výrobou a prodejem těchto velmi kvalitních strojů řadí na 4. až 5. místo na světě. V USA, Asii i Austrálii je značka Crown velmi rozšířena, v Evropě je na vzestupu. Výrobní závody vozíků Crown jsou v Evropě v Irsku - Galway a v Německu ve městě Roding, poblíž českých hranic.“
Podrobněji k jednotlivým vozíkům
NISSAN - tyto velmi známé tradiční vozíky tvoří stěžejní skupinu strojů uvedené divize Terrametu. Jsou vyráběny a dodávány v několika řadách s různým označením a s pohony elektrickými, plynovými či s dieselmotory. U každého jednotlivého modelu nabízí Nissan techniku, orientovanou na nejbližší budoucnost, se silným výkonem a spolehlivostí. Díky komfortu a bezpečnosti je dosahováno vysoké produktivity práce. Vysokozdvižné vozíky se spalovacími motory již dnes splňují evropské normy na mezní hodnoty EAN.
U vozíků s plynovými pohony řady DO1 a DO2 snižuje regulovaný katalyzátor emise na tak nízkou úroveň, která dosud v této třídě nebyla nikde dosažena.
Stroje vykazují velmi malou spotřebu pohonných médií, jejich údržba je jednoduchá a nenáročná při poměrné dlouhé životnosti. Vozíky v typových řadách, označených DO a FO s dieselovými motory, jsou konstruovány pro nosnosti v rozpětí od 1500 do 7000 kg. Mezi letošní novinku patří např. vysokozdvižný vozík DO2, jehož nosnost je u třítuny rozšířena na 3,2 t, což je velmi poptávaná kategorie.
Vozíky s plynovými pohony vyrábí Nissan v typových řadách DO, CJO, APJO a FO pro nosnosti 1500 - 7000 kg, vozíky s elektrickým pohonem jsou řad NO, PO, CPO, CO a QO, určeny pro zátěže v rozmezí 1250 - 3000 kg. Kromě těchto vozíků firma vyrábí tahače pro tažné síly 800, 2000 a 2500 kg.
LANCER - (dříve známé pod značkou Steinbock-Boss)
Tyto vozíky patří mezi boční, stohovací vozíky s nízkou úrovní hluku a s pružně uloženými kabinami, tlumícími vibrace a snižující únavu obsluhy.
Hydrostatické servořízení ovládá synchronizovaný hydraulický válec. Boční stohovací vozíky nevyžadují náročnou a zdlouhavou údržbu, spíše naopak. K výhodám těchto vozíků patří níže položené těžiště než u běžných čelních vozíků a rovnoměrné rozložení hmotnosti nákladu i prázdného vozíku na všechna kola.
Vozíky Lancer jsou vyráběny pro nosnosti v rozmezí 3 000 - 15 000 kg. Mezi nejoblíbenější a tudíž nejprodávanější patří řada Lancer 500 pro dlouhé náklady a nosnost 4000-6000 kg a také Lancer 300H s kapacitou 3000 kg. Uplatnění těchto vozíků je zejména ve dřevařském průmyslu, ve výrobách tyčového materiálu, zkrátka tam, kde se manipuluje s dlouhými břemeny a chce se ušetřit skladovací prostor a zvýšit bezpečnost manipulace s dlouhými břemeny.
CROWN
CROWN - těmto vozíkům jsme se částečně věnovali již v úvodu, proto jen velmi krátce. Jde o kompletní program skladové techniky od nejmenších ručně vedených vozíků, přes vozíky vychystávací, vozíky s posuvným sloupem, až po regálové zakladače, s velkým rozsahem nosností - od 90 do 3300 kg.
Vozíky, v ČR zatím nejsou příliš rozšířeny, na světových trzích má tato značka však velmi silné postavení. Kromě evropských závodů má Crown výrobu kromě domácího USA, také v Mexiku a v australském Sydney. Uplatnění vozíku Crown je zejména ve skladech všude, kde se používají regály a dále i ve výrobních závodech při manipulacích ve výrobních procesech.
RANGER
Tyto vozíky, vyráběné dříve v Německu, nyní ve výrobním závodě Terra- Industrie Holding, patří mezi novou prodejní komoditu Terry, tedy i Terrametu. Jde v velmi elegantně a designérsky řešené terénní vysokozdvižné vozíky s vysoce komfortní kabinou, topným systémem a pohodlnou anatomickou sedačkou. Kabina je zasklena zelenými tónovanými skly.
Hydraulický joystick umožňuje obsluze jemné, precizní řízení stroje. Pohony vozíků jsou hydrostatické. Vozíky se uplatní zejména tam, kde je nutná velká prostupnost vozíku, zejména pily, stavby, nebo recyklingový průmysl. Nosnosti těchto vozíků jsou v rozmezí 4 – 7t.
JCB - TELETRUK
Jako o posledně jmenovaných se zmíníme o speciálních vozících JCB - TELETRUK s bočním výložníkem, určené pro značnou škálu rozmanitých manipulací. V ČR tyto vozíky zastupují především modely TLT25, TLT25HL, TLT30 a TLT30D 4x4. Zatímco vozíky TLT25/25HL a TLT30 může zákazník koupit s dieselpohonem nebo pohonem plynovým, vozík TLT30D 4x4 vyrábí JCB ve verzi dieselové.
Nosnost u jednotlivých vozíků je následující: 2500 (první dva modely), 3000 kg (u druhých dvou). Výška zdvihu s břemenem činí 4100 a 4000 mm (u TLT 4x4). Kabiny vozíků Teletruk jsou komfortně řešené, odpovídající směrnicím ROPS a FOPS. Sedadlo řidiče lze podle potřeby nastavit.
K technickému vybavení vozíků náleží např. ukazatel momentu zatížení, elektronický displej (IDC), počítač provozních hodin. Převodovky pohonů jsou konstruovány jako hydrostatické, programovatelné. K vozíkům výrobce dodává velké množství doplňků včetně různých nástaveb. Univerzální, bočně uchycený dvoustupňový výložník umožňuje obsluze velmi dobrý výhled, který není ničím omezen. Tyto stroje naleznou uplatnění zejména ve stavebním a recyklingovém průmyslu.
Co chystá společnost TERRAMET na svůj stánek v rámci mezinárodního veletrhu Transport a Logistika v Brně v září tohoto roku?
Ing. Tomáš Mack říká: „Naše expozice v Brně bude průřezem typů vozíků, které tu uvádíme, tzn. od nejmenších elektrických Crown, přes Nissany, Rangery, boční vozíky Lancer po Teletruky. Kromě tohoto veletrhu se hodláme zúčastnit mezinárodního veletrhu Woodtec, který bude na brněnském výstavišti následovat. Na Woodtecu chceme oslovit široký segment dřevařského průmyslu.“