Hustý provoz s účastí aut, městské dopravy, ale i chodců a cyklistů, je velmi nepřehledný a přináší mnoho krizových situací končících často i nehodami. V současnosti navíc přibývá mnoho nezvyklých účastníků provozu, což souvisí s turistickým ruchem – kromě elektrokol jde o elektrické koloběžky, různé rikši nebo jiná samohybná zařízení, která jsou schopná pohybovat se rychle a při neopatrném používání mohou být snadno přehlédnuta řidiči vozidel.
Příkladem metropole, která se rozhodla aktivně tento problém řešit, je Londýn. Hustý provoz a mnoho fatálních nehod vozidel, chodců a cyklistů vedly k iniciativě, která je od září 2016 zaštítěna samotným primátorem města a jejím cílem je zvýšení bezpečnosti pro zranitelné účastníky silničního provozu, obzvlášť cyklisty. O iniciativu následně projevila velký zájem jak další města ve Velké Británii, tak i v Evropě, jako například Madrid, Paříž, Berlín a další.
Iniciativa byla nazvána CLOCS – jde o zkratku z Construction Logistic and Community Safety, tedy volně přeloženo „stavební logistika a bezpečné město”. V rámci této iniciativy byla vytvořena stupnice hodnocení bezpečnostních vlastností nákladních vozidel, používaných na stavbách, která pomocí udělování určitého počtu bodů, symbolizovaných hvězdičkami, ve škále od nuly do 5 vyjadřuje úroveň bezpečnosti jednotlivých vozidel od minimální úrovně bezpečnosti po maximální. Jde především o výhled z vozidla, jeho bezpečnostní vybavení a další prvky ochrany okolí vozidla před nehodou. Hodnocení má přímý vliv na možnost s daným typem vozidla vjíždět do centra města. Vozidla s nulovým hodnocením od roku 2020 nesmí být v Londýně použita, od roku 2024 musí mít pro povolený vjezd minimálně 3 hvězdičky.
Nulové hodnocení má běžné nákladní vozidlo kategorie N3G, což je obvykle terénní vozidlo s kabinou řidiče posazenou vysoko nad podvozkem. Výhled z ní na blízké okolí je velmi omezený a děje se prakticky pouze pomocí čelního a bočního (rampového) zrcátka. Se stoupajícím počtem hvězdiček přibývá na vozidle přídavných průzorů a oken pro vidění z míst řidiče a spolujezdce do boku a okolí auta. Nejvyšší hodnocení pak může dosáhnout pouze vozidlo s kabinou řidiče v tzv.provedení „Low Entry”, tedy s nízkým nástupem.
Důvody vzniku iniciativy CLOCKS
V roce 2011 v Londýně zemřelo 16 cyklistů, devět z nich po střetu s nákladním vozidlem. Tato vozidla přitom co se týká naježděných kilometrů představují pouhá 4 % z celkové dopravy.
První speciálně upravená vozidla
Zástupci iniciativy CLOCS v období mezi únorem 2014 a listopadem 2015 uskutečnili individuální jednání s předními výrobci vozidel – Mercedes Benz, DAF, Dennis Eagle, MAN, Scania, Volvo, Renault a Iveco. V rámci nich se komunikovaly možnosti a zjišťovala ochota producentů přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu stavebních vozidel ve městě.
Vůbec nejlépe ze všech hodnocených řešení splnilo požadavky speciální šasi Econic od Mercedes-Benz. Jedná se o speciální šasi, které se prioritně používá pro provoz v komunálních podnicích, především pro svoz komunálního odpadu, případně v segmentech speciálních vozidel, jako jsou hasičské jednotky nebo letištní speciály. Vozidlo může kromě velmi nízké kabiny s výhledem prosklenými dveřmi na obě strany být vybaveno řadou bezpečnostních systémů, počínaje asistentem sledování překážek na boku vozidla Sideguard Assist, přes brzdový asistent s rozpoznáním překážek a chodců Active Brake Assist až po možnost vybavení kamerami pro výhled 360° okolo vozidla.
V Británii se vžilo označení „Direct vision”, tedy přímý výhled z vozidla na okolní provoz. „Kabina DirectVision” modelu Econic zásadně přispívá k ochraně nejslabších účastníků silničního provozu. Díky velkoplošnému panoramatickému prosklení, zcela proskleným skládacím lamelovým dveřím na straně spolujezdce a nízké poloze sedadla má řidič vynikající výhled na dopravní situaci v okolí. Řidič může navazovat přímý oční kontakt s cyklisty a chodci, například na křižovatkách, nebo v dopravních kolonách. Mercedes-Benz Econic byl proto oceněn pěti hvězdičkami v rámci londýnské směrnice „DirectVision Standards”.
Pro městský stavební provoz byla vozidla Econic adaptována na osazení běžnými stavebními nástavbami. Jde především o sklápěče, nosiče kontejnerů, valníkové nástavby s hydraulickou rukou nebo domíchávače betonu. Od startu projektu bylo již dodáno několik desítek takových vozidel a zájem o ně dále stoupá. Vozidla Econic jsou poháněna hospodárnými vznětovými řadovými šestiválci OM 936 LA se zdvihovým objemem 7,7 litru. Ve vozidlech pro svoz odpadu se obvykle používá výkon motoru 220 kW (299 k), v jedno- a dvouramenných nosičích kontejnerů i další varianty 200 kW (272 k) a 260 kW (354 k). V nabídce je i motor na stlačený zemní plyn. Econic je standardně osazen samočinnou 6stupňovou převodovkou Allison, na přání pak může být použito automatizované řazení Mercedes PowerShift.