Předváděl se podbíjecí agregát Windhoff AST 8, „PUŠL” ASB, měnič pražců „vytahovák” ASW a kladeč pražců ASL 5. Společně s organizátorem, společností Kohlschein, zastoupenou jejím obchodním ředitelem Jiřím Kotoušem, se akce zúčastnili také zástupci firmy Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH.
Skutečný profesionál v ovládání dvoucestného rypadla TEREX – ATLAS s těmito přídavnými zařízeními dorazil také z Německa.

Kladeč pražců ASL 5
Předváděcí akce dvoucestného rypadla s příslušenstvím Windhoff se setkala s velkým zájmen účastníků, jejich dotazy byly okamžitě odborníky zodpovězeny.
Na naše otázky odpověděl ředitel společnosti Kohlschein, pan Jiří Kotouš:
Proč jste se rozhodl rozšířit sortiment Vaší firmy o přídavná zařízení Windhoff pro využití s dvoucestným rypadlem TEREX?
Dvoucestná rypadla ATLAS-TEREX dodáváme do České republiky již od roku 1994. Jsme tedy dobře seznámeni s požadavky uživatelů takovýchto strojů v České republice i na Slovensku. Současná předváděcí akce speciálního příslušenství firmy Windhoff byla připravena na základě našich dlouholetých zkušeností z Německa a Ra- kouska s touto technikou a samozřejmě též na základě množících se dotazů na tuto mechanizaci od uživatelů dvoucestných rypadel.
Co je na těchto zařízeních tak výjimečného?
Výhod, kterou tato zařízení nabízí, je mnoho a já zdůrazním jen ty nejdůležitější:
- mechanizování dosavadní ruční práce souvisejících s výstavbou a opravami kolejových tratí,
- zefektivnění těchto oprav,
- zvýšení hodinových a denních výkonů,
- odstranění těžké fyzické práce,
- snížení personální náročnosti takovýchto prací,
- snížení závislosti na dodavatelích speciálních (drahých) prací a jejich speciální technice,
- snížení možností poškození pražců při pokládce a opravách.

Měnič pražců ASW s hydraulickými kleštěmi
Pracuje již některá z českých firem s některým z řady příslušenství Windhoff?
Firma Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. od nás před několika měsíci zakoupila kladeč pražců ASl 5 a také „Pušl” ASB. Obě zařízení jsou již firmou užívána k její plné spokojenosti.
Jaký je zájem o tato zařízení mezi tuzemskými firmami?
Již při organizování tohoto předvádění jsme cítili široký zájem odborníků a to nejen z tuzemska, ale i ze Slovenska. Jejich následná účast a také rychlá a konkrétní jednání o dodávkách jsou jen dokladem potřebnosti takovýchto pomocníků u zainteresovaných firem. Mohu potvrdit, že jsme již podepsali objednávky na dodávky příslušenství Windhoff.
Pokud bych měl být konkrétnější: Nyní připravujeme dodávku kladeče pražců ASL 5 a „podbíječky” AST 8, firmě Kolejové a dopravné stavby Košice a firma TOMI- REMONT a.s. objednala „vytahovák pražců” ASW. Dle probíhajících jednání s dalšími zájemci lze předpokládat, že se řady českých a slovenských majitelů „chytrého” příslušenství Windhoff brzy opět rozšíří.

Podbíjející agregát AST 8
Dvoucestná rypadla TEREX
Dvoucestná rypadla TEREX – ATLAS jsou jediná speciálně vyráběná dvoucestná rypadla. Mají odlišné podvozky, výstroj i nástavbu. Tyto speciální stroje jsou vyráběné na základě zkušeností a poznatků stavebních firem, které pracují v oblasti železničního stavitelství. A v čem jsou vlastně „dvoucestná rypadla” jiná? Poukážeme na několik základních rozdílů:
- jsou vybavena dvojím podvozkem, jeden podvozek je kolový a druhý podvozek železniční,
- mají speciální výbavu odpovídající specifice jejich nasazení – omezovače otoče, omezovače zdvihu výložníku a toporu, železniční spřáhla, atd.
- jsou to vlastně zároveň i „drezíny”, které se používají k tažení vagonů a to jak nebrzděných, tak brzděných až do hmotnosti 120 tun,
- jsou to také zároveň i jeřáby a proto musí být i takto vybaveny, mají však kompletní vybavení jako lokomotiva,
- u moderních strojů TEREX-ATLAS je přítlak kolejových náprav na kolej permanentně monitorován a upravován kontrolně-řídícím systémem ATLAS CARSY.
Měnič pražců ASW
Multifunkční přídavné zařízení – měnič pražců Windhoff ASW je určen zejména k výměně jednotlivých pražců. Hydraulicky činné kleště a otoč s neomezeným rozsahem otáčení umožňuje bezpečně, spolehlivě a šetrně manipulovat s betonovými, dřevěnými i ocelovými pražci při jejich výměně přímo z koleje.

Měnič pražců ASW s hydraulickými kleštěmi
Měnič pražců ASW
Kladeč pražců ASL 5
Windhoff ASL 5 neuvěřitelně rychle, bezpečně a přitom naprosto přesně klade pražce na připravenou pláň a to bez jejich poškození. Současně lze sejmout až 5 pražců. Díky hydraulické otoči lze strojem neomezeně otáčet a najet do jakékoliv pozice. Distanční držáky umožňují odebírání i kladení pražců.

Kladeč pražců ASL 5
Kladeč pražců ASL 5
Podbíjecí agregát AST 8
Drobné podbíjecí práce po opravách tratí a výhybek lze efektivně provádět podbíjecím agregátem AST 8. Příslušenství obsahuje dvě pracovní jednotky s celkovým počtem 8 bodců, které se do štěrkového podloží vnořují současně. Otáčivý válec umožňuje přizpůsobit polohou příslušenství pozici pražců. Všechny ovládací funkce jsou řízeny obsluhou z kabiny dvoucestného rypadla. Pro práce na výhybkách je možno levou či pravou pracovní jednotku zvednout. Také tento podbíjecí agregát umožňuje rotaci či nepatrné natočení stroje.

Podbíjející agregát AST 8
Podbíjecí agregát AST 8
Příslušenství „PUŠL” ASB
„PUŠL” ASB je určen k finální úpravě po podbití pražců a tím je odstranění nadbytečného štěrku z kolejí. Zařízení je tlačeno/vlečeno na tažné tyči rypadlem a pohybuje na čtyřech vodicích kolech přímo po koleji. Rotační smeták nahrnuje přebytečný štěrk na bočně pohyblivý pás na zvolenou stranu. Také toto přídavné zařízení je ovládáno obsluhou dvoucestného rypadla přímo z jeho kabiny.

Příslušenství „PUŠL“ ASB
Příslušenství „PUŠL“ ASB