Renault Pro+ jako značka pro segment LUV neustále rozšiřuje svou nabídku a u své řady užitkových vozů nabízí nová řešení zvýšené trakce odpovídající potřebám svých zákazníků z řad profesionálů. A konec konců tak reaguje i na nabídku konkurenčních značek na evropském trhu. Proto je také Renault Master nyní k dispozici i ve verzi 4×4. Tento vůz splňuje nejnáročnější očekávání v oblasti trakce pro intenzivní používání na zasněžených komunikacích, nezpevněných vozovkách nebo v terénu.
Tato přestavba je možná u modelu Master se zadním pohonem ať už u karoserie furgon nebo podvozku s kabinou či dvoukabinou, které jsou určené k dostavbě. Provádí se ve spolupráci s německou karosářskou dílnou Oberaigner Automotive, což je specialista na přestavby vozidel na pohon 4×4. Renault Master 4×4 je navržen tak, aby vyhovoval potřebě vlastnit vůz poskytující co největší komfort a bezpečnost na silnici a zároveň i vůz, který si poradí s jízdními podmínkami na silnicích s nízkou přilnavostí, kde řidič potřebuje maximální trakci. Z tohoto důvodu je Renault Master 4×4 vybaven dvěma provozními režimy: režimem silnice (režim 4×2) a režimem pro poškozené silnice a off-road (režim 4×4). Renault Master v režimu 4×4 zvládne strmé svahy, kluzký či zasněžený povrch, mokrá pole, blátivý povrch, poškozené silnice.
Pro koho? Pro odvětví stavebnictví, distributory energie, zemědělce, sanitní přepravu, hasiče, policii, armádu, pro komunální potřeby, dodavatele vody, provozovatele větrných elektráren, služby údržby silnic, služby lesního hospodářství, uživatele karavanů atd.
Pro udržení stability a trakce v terénu a na silnicích s nízkou přilnavostí musí vůz vykazovat specifické chování:
Brzdy nesmí být používány pro regulování rychlosti, aby se zabránilo prokluzům a ztrátě stability. Pro zajištění stability vozu je vhodný pouze samotný brzdný účinek motoru.
Kola musí co nejvíce komunikovat tak, aby otáčení jednoho kola způsobilo otáčení kola druhého. Jde o to, aby se vůz nezablokoval z důvodu prokluzování jednoho nebo více poháněných kol ztrácejících přilnavost. Pro snazší překonávání překážek a zvýšení jízdní stability vozu samotným brzdným účinkem motoru je nutné dodat maximum točivého momentu.
Základní parametry vozu pro přestavbu na vůz Master s pohonem 4×4:
- Master se zadním pohonem, furgon nebo podvozek s kabinou a dvoukabinou.
- Vznětový přeplňovaný motor EU6 96 kW/130 k, 107 kW/145 k nebo 122 kW/165 k.
- Manuálně řazená 6stupňová převodovka.
- Volba uzávěrky zadního diferenciálu.
- Celková hmotnost 3,5 tuny nebo 4,5 tuny.
- Jednomontáž nebo dvojmontáž kol.
- Rozvor 3 682 mm a 4 332 mm.
Čeho se týká přestavba?
Přestavba se týká pěti skupin součástí, aby vyhovovala potřebám použití vozu. Na přední nápravě je namontován diferenciál a na výstupu z rychlostní skříně (ZF) je umístěna převodová skříň jakožto rozhraní mezi zadní tuhou trvale poháněnou nápravou, přední nápravou a převodovkou. V režimu 4×2 je veškerý točivý moment při výstupu z rychlostní skříně přenesen převodovou skříní na zadní hnaná kola. V režimu 4×4 je 50 % točivého momentu přeneseno na přední nápravu a 50 % na zadní nápravu. A pokud jedno nebo dvě kola nápravy ztrácejí přilnavost, pak je jejich 50 % točivého momentu přeneseno na nápravu, jejíž kola mají lepší adhezi. Součástí pohonu 4×4 je i sestupný převod (redukce). Redukční převodovku lze rovněž aktivovat při náročných podmínkách, čímž dojde ke zvýšení točivého momentu při výstupu z rychlostní skříně přibližně o 40 %. Při aktivované redukční převodovce je kolo převodové skříně v záběru s kolem rychlostní skříně s převodovým poměrem 1 : 1,42 (ať už v režimu 4×2 nebo režimu 4×4).
Vůz má vyšší světlou výšku a mnoho dalších výhod
Vyšší světlá výška vozu umožňuje neobvyklé překonávání překážek, které se mohou vyskytnout na silnicích s hůře sjízdným povrchem. Vyšší světlá výška také snižuje rizika kontaktu a nárazu pod vozem. Zvýšení vpředu je o 65 mm, zvýšení vzadu o 58 mm (jednomontáž kol) resp. 45 mm (dvojmontáž). Součástí přestavby je i montáž krycích plechů pod motor a na podvozek, které chrání skříň motoru a brzdové i palivové potrubí pod podlahou, před poškozením při jízdě mimo zpevněné vozovky. Standardní plechové disky jsou vybaveny pneumatikami Mud & Snow, které umožňují vozu jízdu v náročném terénu na povrchu s nižší přilnavostí, než je na standardní silnici. Umožňují odstranit vodu, sníh a bláto, které ucpávají běhoun, a díky své struktuře přenášejí na povrch točivý moment motoru potřebný pro posun vozu vpřed. Rozměry pneumatik jsou stejné jako u původních.
Aktivování a deaktivování režimu 4×4 a redukční převodovky (krátké převodové poměry) je na dosah ruky a provádí se na displeji ovládací skříňky umístěné v kabině na přístrojové desce nad rádiem. Pro přechod do režimu 4×4 nesmí rychlost vozu překračovat 25 km/h a otáčení volantu nesmí přesahovat 240°. Pro řazení krátkých převodových poměrů (redukce) musí být vozidlo zastaveno a spojkový pedál musí být sešlápnutý.
Skupina Oberaigner
Skupina Oberaigner s více než 20letými zkušenostmi je jedním z předních dodavatelů specializujících se na oblast pohonu 4×4. Je dodavatelem podvozků s pohonem 4×4 a převodových skříní pro Mercedes-Benz Sprinter. Oberaigner také dodává přestavby vozů 4×4 pro pět různých značek (Mercedes-Benz, Renault, Opel/Vauxhall, Nissan a Volkswagen). Produkty a služby skupiny Oberaigner jsou nabízeny po celém světě.