MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Řetězy pewag na dopravní stavbě desetiletí. Výhodou je kvalita materiálů, zpracování a životnost

Zveřejněno: 13. 5. 2023

Stavba čtvrté linky pražského metra je v plném proudu a pro nás, kdo se zajímají o stavební techniku, bývají podobné projekty vždy zajímavé. To z toho důvodu, že dodavatelské firmy na ně většinou nasadí to nejlepší, co mají k dispozici. V minulém čísle jsme se například vypravili pod zem za novými tunelovými rýpadly, v aktuálním vydání si naši pozornost zaslouží ultra-pevné ochranné řetězy pewag Square Tycoon 16/18S.

Nakladač Liebherr L550 po kompletním „obutí“ do nových řetězů pewag.

Řetězy pewag Square Tycoon 16/18S jsou určeny do extrémních podmínek a na první pohled zaujmou mimořádně hustou sítí. Při stavbě metra jsme je viděli na kolovém nakladači Liebherr L550, patřícím do strojového parku společnosti HOCHTIEF CZ a.s. Ta je spolu s dalšími firmami součástí mezinárodního dodavatelského řetězce „Sdružení Metro I.D”. Řetězy pewag na stavbu metra dodal výhradní dealer této značky u nás, společnost pewag s.r.o.

Proces nasazování řetězů

Instalace ochranných řetězů pewag probíhala ve slunečném dopoledni v ulici Na strži na Praze 4. Právě tady, za velkým plotem, se nachází technické zázemí pro práci v podzemí. Přímo pod námi probíhá výstavba prvního úseku I.D1a Pankrác – Olbrachtova. Jedná se o nejsložitější část celé trasy, v rámci které budou zbudovány dvě stanice a celkem tři kilometry nejrůznějších tunelů. Čtyři řetězy o celkové netto hmotnosti téměř tři a půl tuny dorazily na místo ve speciálních dřevěných bednách. Jejich montáž na pneumatiky sedmnáctitunového kolového nakladače Liebherr zabere technikovi zhruba 5 hodin, přičemž se začíná samozřejmě brzy ráno. Nakladač je totiž potřeba mít co nejrychleji připravený pro další práci v nepřetržitém podzemním provozu.

Ochranné řetězy pewag Square Tycoon 16/18S na přední nápravě.
Ochranné řetězy pewag Square Tycoon 16/18S na přední nápravě.

Z přepravní bedny se 867 kg vážící řetěz řetěz vytáhne pomocí lopaty nakladače: oko řetězu se opatrně zavěsí na zub lopaty a strojník řetěz pomalu vytáhne ven. Následně se pomocí vypínacích tyčí řetěz roztáhne na plochu tak, aby na něj strojník mohl kolem nakladače najet. Začíná se přední nápravou, ta zadní trvá o něco déle. Samotné nasazování řetězu na takto velkou pneumatiku vyžaduje zručnost a sílu; hustou síť článků je třeba neustále vyrovnávat a napínat. Řetěz musí rovnoměrně zakrýt běhoun i bočnice pneumatiky; zkrátka všechna místa, která mohou být při provozu náchylná k defektu.

Výhody ochranných řetězů pewag

  • Spolehlivá ochrana proti defektům.
  • Nižší přímé náklady za hodinu provozu.
  • Předvídatelná životnost řetězů a pneumatik (lepší rozpočtování nákladů).
  • Lepší stabilita a penetrace pro hloubení a vylamování.

Před samotnou montáží bývá někdy nutné řetěz ještě pomocí autogenu o několik řad zkrátit, aby nebyl na pneumatice prověšený a byly tak zachovány jeho jízdní vlastnosti. V tomto případě byly řetězy montovány na nové pneumatiky, což je ta lepší varianta, protože životnost řetězů by překonala životnost ojetých pneumatik, což by vedlo k dalším budoucím prostojům při výměně. Řetězy mohou samozřejmě fungovat i na ojetých pneumatikách a velmi dobře fungují na pneumatikách, které mají pouze dvě nebo tři drážky.

V době naší přítomnosti probíhala příprava řetězu před nasazením na kolo zadní nápravy. Pro optimální doléhání na pneumatiku bylo potřeba řetěz na místě zkrátit o dvě řady.
V době naší přítomnosti probíhala příprava řetězu před nasazením na kolo zadní nápravy. Pro optimální doléhání na pneumatiku bylo potřeba řetěz na místě zkrátit o dvě řady.

Zásadní otázka. Jak dlouho vydrží?

V případě ochranných řetězů nás samozřejmě zajímá především jejich životnost. Ta se odvíjí od typu podkladu (rozdíl bude při provozu na skále nebo v měkkém podloží) a provozu, ve kterém jsou řetězy nasazeny. „Pokud máte nakladač například jenom na čelbě, opotřebení bude nižší, než když musíte popojíždět s lopatou někdy i stovky metrů,” říká o rozdílných podmínkách Jiří Krajíček, mechanik ze společnosti HOCHTIEF CZ. Zde na tomto konkrétním úseku je podloží převážně měkké, nicméně nakladač bude nasazený v provozu, kde bude muset couvat i 300 metrů. Vrátíme-li se zpět k naší otázce, životnost ochranných řetězů pewag v tomto typu provozu se počítá na roky (zpravidla 4–6 let), ovšem výjimkou nejsou ani delší časové úseky. To s úsměvem potvrzuje také zkušený strojník firmy HOCHTIEF CZ, který instalaci nových řetězů v Praze přihlíží: „Řetězy od pewagu jsme měli kdysi i na nakladači na šachtě v Rudné a ty vydržely opravdu hodně. Neskutečně let.

Velkou výhodou řetězů pewag je fakt, že se jejich životnost dá díky kvalitním materiálům a prověřeným výrobním postupům velmi dobře predikovat dopředu a firma, která si je pořizuje, tak může lépe rozpočtovat své náklady. To je velký rozdíl oproti celé řadě levnějších a běžnějších řetězů, u nichž je kvalita použitých materiálů na nižší úrovni. U levnějších řetězů pak stačí, když se nepatrně změní geologické podmínky, čímž se řetěz začne nadměrně opotřebovávat a jeho životnost pak rapidně klesá.

Při nasazování je zapotřebí řetěz rovnoměrně vypnout na kolo. Práce vyžaduje zručnost a sílu.
Při nasazování je zapotřebí řetěz rovnoměrně vypnout na kolo. Práce vyžaduje zručnost a sílu.

Další výhody řetězů

Tento konkrétní typ řetězu – nesoucí označení pewag Square Tycoon 16/18S (23.5 R25) – je typický hustou sítí článků a malými rozestupy mezi nimi. Speciálně zesílená konstrukce sítě má za cíl ochránit pneumatiku proti mechanickému poškození. „Řetězy jsme kupovali hlavně z důvodu ochrany nových pneumatik,” říká Jiří Krajíček a dodává: „Při práci v tunelech narážíme často na roxory a další překážky, které mohou lehce způsobit defekt pneumatiky. I vzhledem k ceně jedné pneumatiky (v tomto případě přibližně 80 tisíc korun – pozn. redakce) se investice do takovýchto ochranných řetězů několikanásobně vyplatí.” Kromě ochrany mají řetězy pewag ještě i další výhody: zlepšují stabilitu a trakci stroje na nerovném podloží a přispívají k lepší penetraci při hloubení nebo vylamování. S využitím řetězů tak lze dosáhnout výrazně vyšší produktivity, nemluvě o současném zachování jejich ochranné funkce.

Ochranný řetěz rovnoměrně zakrývá běhoun i bočnice pneumatiky, takže riziko proražení pneumatiky je minimální.
Ochranný řetěz rovnoměrně zakrývá běhoun i bočnice pneumatiky, takže riziko proražení pneumatiky je minimální.

Argumenty pro pewag

Na dodávku nových řetězů na nakladač Liebherr vypsali ve společnosti HOCHTIEF CZ soutěž. Na důvody, proč uspěl právě výrobce pewag, se ptáme Jiřího Krajíčka. Mezi zmíněnými argumenty je kromě kvality použitých materiálů a zpracování řetězů uváděna také výborná servisní dostupnost (společnost pewag má výrobně–obchodní zázemí ve Východních Čechách) a dobrá komunikace s technickým týmem. Řetězy pewag jsou kompletovány v Evropě, konkrétně v Rakousku, přičemž některé komponenty se vyrábí i v České republice. I díky tomu mohou v pewagu nabídnout krátké dodací lhůty (4–8 týdnů) a dobře zásobený sklad se spotřebním materiálem a náhradními díly.

Zajímavosti z výstavby úseku metra I.D1a Pankrác – Olbrachtova

Stavba prvního úseku trasy D je rozdělena do šesti lokalit. Na čtyřech z nich se od června 2019 prováděl geologický průzkum. Ražby úseku Pankrác – Olbrachtova budou zhotovitelé realizovat rakouskou tunelovací metodou (NRTM), která byla při výstavbě pražského metra poprvé použita v 90. letech při ražbě levého jednokolejného traťového tunelu mezi stanicemi Kolbenova a Hloubětín v rámci prodloužení trasy B (úsek IV.B), naposledy pak při stavbě prodloužení trasy A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol.

V rámci první etapy stavby se postaví dvě stanice – Pankrác D a Olbrachtova, mezistaniční traťové tunely, tunel pro obratové koleje, odstavný tunel, technologické tunely pro vzduchotechniku, spojku mezi tratěmi C a D, a v neposlední řadě několik eskalátorových tunelů pro výstupy do vestibulů. Z provozního pohledu bude první úsek trasy D měřit 1,3 kilometru, nicméně si vyžádá vyrazit celkem téměř tři kilometry tunelů, což představuje cca 300 tisíc m³ rubaniny. To je téměř stejný objem, jako má vodní nádrž Džbán, respektive pokud by z vytěžené rubaniny zedníci postavili zeď širokou půl metru a vysokou dva metry, vzdušnou čarou by vedla z Prahy až do Bratislavy.

Výroba a vlastnosti

Specifické vlastnosti ochranných řetězů pewag vyplývají ze způsobu jejich výroby. Řetězy jsou ručně svařované, vyráběné z kvalitní kalené oceli a povrchově upravované hloubkovou cementací. Díky těmto precizním výrobním postupům mají výrobky pewag delší životnost (například díky cementaci dochází k pomalejšímu úbytku materiálů článků) a zaručují stabilní provozní vlastnosti v čase. „Někdy v praxi narážíme na to, že si zákazník nakoupí levnější řetězy někde z Asie a ony mu pak začnou při zátěži praskat. Tak se to pak různě opravuje, sundává, práce stojí a firma do oprav opakovaně investuje další a další peníze. Když si to ve finále spočítáte, cenový rozdíl s našimi řetězy se vlastně úplně stírá,” dělí se na závěr o svou zkušenost z letité praxe technik společnosti pewag, Pavel Hovorka.

Ochranné řetězy pewag byly úspěšně namontovány na nakladač a ten se tak mohl šachtou spustit pod zem, kde jej čeká nepřetržitý provoz při budování tubusu nového metra linky D. Pro podobné aplikace má firma pewag ve svém sortimentu několik typových řad, lišících se použitými materiály a provedením. Stejně tak je spolehlivým dodavatelem ochranných řetězů i na ty největší kolové nakladače u nás: s jejími výrobky se potkáme například v lomu Mokrá-Horákov nebo v legendárních lomech Čertovy schody u Berouna. Více informací včetně kontaktů na obchodní zastoupení lze nalézt na webu www.pewag.cz

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek