Novinky z oblasti laserové navigace a systémů řízení
Novinky v tomto oboru začleněné pod třídění 4.1 Automatic Control Systems (Automatické řídící systémy) a 4.2 Surveying (Geodezie) byly prezentovány hlavně v halách 5A a 5B a na volné ploše E4 a předváděcí ploše DEMO A. Podrobné údaje k jednotlivým exponátům jsou uvedeny v Katalogu INTERMAT 2006 [5] a firemní literatuře jednotlivých vystavovatelů [6].
Obr. 1: Vstupní areál výstaviště INTERMAT 2006
Francouzské zastoupení známé firmy TOPCON upozornilo na velký pokrok dosažený při vývoji zařízení pro řízení a navigaci stavebních strojů, především zemních a silničních. Expozice firmy TOPCON s totálními stanicemi je na obr. 2. Tato firma při automatickém řízení využívá laserovou a ultrazvukovou techniku, systémy GPS, GLONASS, GALILEO a totální stanice včetně software. Jako novinka byl na INTERMATU představen automatický způsob řízení finišeru systémem 3D-mm GPS. Tato tradiční družicová technologie (3D-GPS+) je založena na využití laserového systému Lazer-Zone s přístrojem PZL-1 (obr. 3). Laser s rozmítaným svazkem vytváří 10 m vysokou laserovou stěnu s dosahem 300 m pro zpřesnění výšek (mezi 2 mm až 5 mm). Přesnost této nové technologie je srovnatelná se způsobem řízení finišerů systémem RSS (Road Scanning Systems) [4]. Další novinkou prezentovanou v Paříži byla technologie Paradigm G3 využívající metodu 3D-GPS + TOPCON a přijímající signal z družic pozičních systémů GPS (29 družic), GLONASS (17 družic) a výhledově i systému GALILEO (počítá se až se 30 družicemi).
Novinkou je kontrolní display 3DXi pro automatické řízení rypadla s novou grafickou jednotkou GX 60 s jednoduchým způsobem instalace.
Pro řízení rypadla slouží bezdrátový řídící systém TOPCON LS B10W & RD10W.
Poslední ohlášenou novinkou firmy je totální stanice TOPCON GPT 7000i s digitální zobrazovací technologií. Hlavní inovace této bezdrátové totální stanice spočívá v integraci dvou digitálních kamer do systému a jejich všestranném využití. Jednou kamerou snímaný obraz je totožný s obrazem viditelným dalekohledem, druhá kamera slouží pro širší pohled na oblast měření [2]. To umožňuje zacílení dalekohledu na měřený objekt [6].
Obr. 2: Expozice TOPCON s totálními stanicemi
Na předváděcí ploše DEMO A proběhlo zajímavé demonstrační předvedení automatického řízení některých zemních strojů KOMATSU a CATTERPILAR systémy TOPCON. Před zahájením veletrhu INTERMAT 2006 se podobné předvedení technologií TOPCON při řízení zemních strojů uskutečnilo 20. 4. 2006 také v ČR v blízkosti Prahy, o kterém jsme již referovali [3]. V Paříži byl nivelační systém mm GPS umístěn na graderu CAT (obr. 3). Podle vloženého digitálního modelu terénu strojník postupoval v pásech skrývky a urovnával je v projektovaném sklonu a výšce. Na stroji byl umístěn anténní systém GPS+ TOPCON. Laserový přístroj Lazer-Zone PZL-1 byl na stativu v dosahu (150 m) graderu. Přesnost v určení polohy stroje vzrostla na 2 mm až 5 mm.
Čínská firma SANY uspořádala na závěr svého odborného programu na předváděcí ploše ukázku své kultury (obr. 4).
Obr. 3: Řízení strojů GPS Trimble
AMMANN Czech Republic a.s.
Na minulé výstavě INTERMAT 2003 v Paříži jsme navštívili švýcarskou firmu AMMANN LASERTECHNIK, která vystavovala své laserové přístroje známé i v ČR, např. typ AS 145 ARCS určený pro řízení strojů ve dvou sklonech [1]. V letošním roce jsme se však v hale 5B (obr. 5) a volné ploše E4 setkali s firmou AMMANN zabývající se zhutňovací technikou. Na stejných místech vystavovala své výrobky také firma STAVOSTROJ Nové Město nad Metují pod novým obchodním názvem AMMANN Czech Republic a.s. S novou značkou přišlo také nové typové označení strojů. Nosnými produkovanými řadami této firmy zůstává těžká hutnící technika: zeminářské a asfaltové válce. Značení zeminářských válců se změnilo z původního „stavostrojského" VV na ASC s číslicí udávající hmotnostní zařazení stroje.
Obr. 4: Upoutávka čínské expozice SANY
Druhou nosnou řadou produktů jsou asfaltové válce (AV). Těžké asfaltové válce vyrábí firma AMMANN Czech Republik a.s. od letošního roku ve dvou koncepčních provedeních: Páteřové válce (např. AV 85-2, AV 95-2, AV 115-2) a kloubové válce (AV 110x a AV 130x). Ukázka asfaltového válce z volné plochy E4 je na obr. 6 (typ AV 130x). Novinkou veletrhu INTERMAT 2006 je i Amman Compaction System (zkráceně ACE). Jde o nový sofistikovaný systém kontroly hutnícího procesu (více o systému v tomto čísle časopisu, článek Ing. Radka Remeše pod názvem Amman Compaction System (ACE) – maximální efektivita hutnícího procesu).
Obr. 5: Expozice firmy AMMANN v hale 5B
Závěr
Výstava INTERMAT 2006 očekávala kolem 200 000 návštěvníků ze 160 zemí světa, ale tento počet byl patrně překročen. Jsme přesvědčeni, že všem návštěvníkům přinesla řadu nových cenných poznatků v každém z jimi sledovaných oborů stejně jako nám. Touto výstavou se jistě bude zabývat řada dalších sdělení se širším záběrem, které se objeví v odborném tisku a lze si jen přát, aby se uvedené novinky co nejdříve uplatnily v praxi, a těšit se na další světovou výstavu stavební techniky BAUMA 2007, která se bude konat ve dnech 23. - 29. 4. 2007 v Mnichově.
Obr. 6: Asfaltový válec AV 130x firmy AMMANN Czech Republic a.s.
Literatura:
[1] KAŠPAR, M.- KŘEMEN, T.: Mezinárodní výstava stavebních strojů INTERMAT 2003 v Paříži, Stavebnictví a interiér 11, 2003, č. 7, s. 36-38.
[2] KAŠPAR, M.: První mezinárodní veletrh geodezie, kartografie, navigace a geoinformatiky GEOS 2006, Stavebnictví a interier 14, 2006, č.5, s.28-31.
[3] KŘEMEN, T.- KAŠPAR, M.- POSPÍŠIL, J.: Předvedení technologií firmy TOPCON pro řízení zemních strojů, Stavební technika 3/2006.
[4] KAŠPAR, M.- VOŠTOVÁ, V.: Lasery ve stavebnictví a navigace strojů. Vydavatelství Informační centrum ČKAIT, Praha 2001, 148 str., ISBN 80-86364-61-5.
[5] Katalog INTERMAT 2006 Paříž.
[6] Firemní literatura jednotlivých firem.