
Jedním z hlavních ochranných prvků na pracovních strojích, je ochranná struktura ROPS, „Roll Over Protective Structure” čili ochranná konstrukce při převrácení. Tato konstrukce chrání bezpečný prostor obsluhy při převrácení stroje a deformaci kabiny. Ochranný rám ROPS je standardním vybavením všech strojů označených CE.
Aktivní sledování kolizních situací
Aktivní systémy varování před kolizními situacemi jsou však na většině zemních strojů výjimkou. Firma Ammann Czech Republic však chce přinášet inovativní řešení i v aktivní bezpečnosti obsluhy.
Proto přichází se systémem aktivního sledování kolizních situací ROPS 2D, který představuje systém včasného varování a funkčního řízení.
Jeho účelem je snížení nebezpečí převrácení stroje, včasným upozorněním na hrozící nebezpečí kolize. Zařízení ROPS 2D měří osové úhly válce a varuje obsluhu před nebezpečnými úhly natočení kloubu řízení a výkyvu kloubu. Systém ROPS 2D při kolizních stavech signalizuje hrozbu potenciálně nebezpečné polohy stroje. Přestože byl vyvinut k použití na vibračních válcích, lze tento systém montovat na většinu typů off road pracovních zařízení.
Systém ROPS 2D je vícefázový systém. Úkolem první fáze je varovat obsluhu, že stroj pracuje v potenciálně nebezpečném úhlu. Pokud by se daný úhel a z něho vyplývající nebezpečí dále zvětšovaly, dojde ve fázi dvě k zablokování funkcí, jež mohou přispět k riziku převrácení, tj. vibrace. Zablokování vibrace zlepšuje ovládání a stabilitu stroje při manévrování za nebezpečných situací.

Jeden pár očí navíc
To, jak obsluha vnímá nebezpečí převrácení, nemusí být vždy dostatečně přesné. Zejména u kloubových vibračních válců, kde dochází rovněž i k výkyvům v kloubových spojích.
Pracoviště obsluhy je obvykle umístěno v zadní části stroje a u většiny válců (zejména tahačových) se vibrační běhoun nachází v přední sekci stroje. Při práci na nerovnoměrném podkladě a převýšeních, jako jsou okraje silnice, je pak možné, že obsluha se ne vždy pohybuje s přední sekcí stroje (často dochází k osovému vychýlení mezi oběma sekcemi válce).
Konkrétně při couvání se tato záležitost jeví jako problematická, obsluha sleduje pohyb stroje ve směru pojezdu, a běhoun se tudíž nenachází v jejím zorném poli. V tomto případě ROPS 2D osazený na přední části stroje varuje obsluhu před každým nebezpečným vychýlením, které může nastat.

ROPS 2D – stroj řady ASC
Fáze 1 – varování obsluhy
Vizuální i zvuková signalizace varuje obsluhu vždy, když přední a/nebo zadní část válce dosáhne potenciálně nebezpečných vychýlení.
Fáze 1 slouží k upozornění operátora, aby provedl okamžitou nápravu daného stavu.
Snímače změří osový úhel a spustí varovný systém pevné fáze.
Fáze 2 – funkční řízení
Tato fáze zablokuje funkci vibrace, čímž sníží hrozbu převrácení tím, že:
- sníží vybočení/skluz běhounu tím, že maximalizuje třecí kontakt běhounu se zemí (vibrace snižuje třecí kontakt);
- sníží nebezpečí zborcení okraje pracovního pole od vibrací. Vibrací dochází k přenášení energie na zeminu, což může mít za následek zborcení okraje. Vypínáním vibrace je zajištěno, že pokud se okraj začne bortit (např. okraj silnice), vibrace tento proces neakceleruje.

ROPS 2D – stroj řady ASC
Systém ROPS 2D rovněž snižuje rizika spojená s obsluhou stroje například chybný úsudek přílišnou sebejistotu, paniku či pomalou reakci. Prostřednictvím systému funkčního řízení zůstane vibrace zablokována do doby stabilizace polohy válce.
Vibrační válce značky Ammann jsou pověstné svojí maximální spolehlivostí a bezpečností. Systém ROPS 2D dále pomáhá zvyšovat daný standard a předcházet možným havarijním situacím. Vždy je lepší investovat do prevence kolize, nežli kolize řešit.