Pokud jde o vozidla mířící do stavebního sektoru, Renault Trucks nabízí širokou paletu vozidel s důrazem na dvě řady. Středně těžká řada „C” je určena do běžného stavebního provozu, tj. ideální pro kombinaci dopravy silnice/stavba, zatímco těžká řada „K” je určena primárně pro práci v terénu, v lomech, pískovnách a vůbec všude tam, kde zúročí svoji robustní konstrukci, výborné nájezdové úhly a poloměr zatáčení. U obou řad je k dispozici několik rozvorů a hlavně podvozky s konfigurací 4×2, 4×4, 6×4, 6×6 a 9×4. K dispozici jsou i tahače 4×2, 6×4 nebo 6×6. V nabídce je také verze K-Xtrem na pneumatikách 24”. Má ještě vyšší světlou výšku, vyšší užitečné zatížení, ještě lepší průchodnost terénem a homologací pro jízdu i na běžných silnicích.
Sklápěč Renault „K”
Při prezentaci byla k dispozici nejprodávanější verze Renaultu „K”, a to sklápěč. Pro řadu „K” jsou určeny vznětové přeplňované motory DTI 11 s výkonem 380 k, 430 k a 460 k, nebo motory DTI 13 s výkony 440 k, 480 k a 520 k. Limity EU 6 plní oba motory se systéme SCR a potřebují proto aditivum AdBlue. Standardně jsou dodávány s automatizovanou převodovkou Optidriver s režime off-road, na přání je k dispozici i tradiční manuálně řazená převodovka B14. Rám vozidla je již z výroby připraven na snadnější montáž různých nástaveb. Konkrétní vozidlo byl jednostranný sklápěč Meiller, vybavený šestiválcovým přeplňovaným motorem DTI 13 s výkonem 353 kW/480 k, resp. s největším točivým momentem 2400 Nm. Automatizovaná převodovka AT 2612F nabízí 12 rychlostních stupňů a off-road mod pro obzvlášť těžký terén. Nechybí výkonná motorová brzda.
Na podvozek s konfigurací 8×4 byla namontována standardní a nejžádanější denní dvoumístná krátká budka, která řidiči poskytuje dostatečně velký pracovní prostor a velmi dobrou ergonomii. Přiměřeně vysoký kryt/tunel motoru zde není na překážku a v tomto segmentu vozidel je standardem. Ačkoliv výbava kabiny je u každého vozidla z velké části individuální záležitostí konkrétní objednávky, v podstatě standardem je ve dvou rovinách nastavitelný volant, všestranně seřiditelné a pneumaticky odpružené sedadlo řidiče a elektricky nastavitelná zpětná zrcátka. Ani u stavebních vozidel dnes nechybí klimatizace.
Renault „K” 8×4 má hnané zadní listovými pružinami odpružené nápravy. K dispozici jsou i uzávěrky diferenciálu. Ty najdou uplatnění zvláště v blátě či vůbec v klouzavém terénu.
Ačkoliv sklápěč Renault „K” je opravdu rozměrný truck, má velmi dobrou manévrovatelnost – první dvě nápravy jsou zatáčecí. Mimochodem konkrétní truck měl motor s výkonem 480 koní, takže při montáži např. třístranně sklopné korby je schopen v pohodě tahat i sklápěcí přívěs.
Středně těžký model Renault „C”
Druhým vozidlem, připravený ve starém lomu u Berouna k jízdním testům, byl středně těžký model Renault „C”. Konfigurace pohonu 8×4 byla doplněna ještě o systém Optitrack. Motor DTI 13 Euro 6 měl výkon 323 kW/440 k resp. největší točivý moment 2200 Nm: Tento podvozek je často využíván k montáži domíchávače betonu, tentokrát byla namontována třístranné sklopná korba. Pokud jde o motor, pak u obou modelů maximum točivého momentu dosahuje již při 900 resp. 950 min-1.
Vizuálně si jsou oba modely velmi podobné, ale středně těžký renault „C” disponoval pomocným hydraulickým pohonem Optitrack pohánějícím druhou přední nápravu. Jeho účinnost se projevila při vyjíždění sice nevelkého, ale velmi kluzkého svahu, kdy ani uzamknutí nápravových a mezinápravové uzávěrky nestačilo. Až po aktivaci systému Optitrack, tedy připojení pohonu další nápravy, kluzký svah „podlehnul”. Systém Optitrack je zajímavým, nikoliv ale levným, řešením zvýšení průchodnosti terénem. Možná více než na sklápěči jej ocení řidiči tahačů s konfigurací pohonu 4×2 nebo 6×4, kteří s návěsy většinou převážejí stavební materiál po silnicích a v lomech či pískovnách zajíždějí k nakladači. Ne vždy je ale cesta dostatečně pevná a možnost připojit – i když jenom na „pár metrů”, nebo na vyproštění – přední pohon uvítají.
Závěr
Pro obě představená vozidla platí, že nabízejí výborné ovládání, precizní činnost automatizované převodovky a motor s dostatečným výkonem. Je samozřejmé, že výkon trucku je ovlivněn i servisní smlouvou, ale to u Renaultu není problém. Stačí si vybrat z široké nabídky servisních „balíčků” ten ideální pro konkrétní dopravní činnost. A mimochodem, jako čerstvá novinka je informace od výrobce, že Renault Trucks prodlužuje záruku na své náhradní díly montované v autorizovaných servisech na dva roky. A to bez omezení počtu najetých kilometrů. Záruka se vztahu jak na všechny originální díly Renault Trucks, tak i na díl eXchange (renovovaná náhradní díly). A záruku vedle výměny dílu zdarma pokrývá i náklady na práci, případně asistenční služby.