V oblasti smluvních služeb se Scania vždy snaží přizpůsobit nabídku na míru požadavkům zákazníka. I díky tomu v posledních letech oblast smluvních služeb zaznamenala podstatný nárůst.
Smlouvy na služby oprav a údržby
K největšímu rozvoji došlo v oblasti prodeje smluv na opravy a údržbu. Nárůst v loňském roce zaznamenaly i běžné smlouvy o údržbě. „Naším cílem je rozvíjení této silné orientace na smluvní služby oprav a údržby i na samotnou údržbu,” říká Carl-Fredrik Zachrisson, vedoucí oddělení smluvních služeb a použitých vozidel Scania regionu CER. V průměru je některá z těchto smluv připojena ke každému třetímu nově dodanému vozidlu. „Růst zájmu o tyto produkty je zřejmý,” konstatuje Zachrisson. Jako hlavní důvody uvádí vyšší tlak na ceny a posilování konkurence na trhu. „K příznivému vývoji přispívá také skutečnost, že Scania věnuje značnou pozornost informování a podpoře procesu prodeje. Zákazníci tak více rozumí výhodám, které jim poskytujeme,” dodává.
Karl-Fredrik Zachrisson, vedoucí oddělení smluvních služeb a použitých vozidel Scania regionu CER
Zákazníci mohou své náklady lépe plánovat a kalkulovat pro celé smluvní období. To snižuje riziko nepředvídaných nákladů, takže přepravci mohou přesněji stanovit správné ceny pro své zákazníky. Zajištění důkladné údržby vozidla příznivě ovlivňuje také dobu provozuschopnosti a zůstatkovou hodnotu vozidla. Na mnoha západoevropských trzích sice stále vykazuje prodej smluv na opravy a údržbu lepší pokrytí (např. v Německu je to čtyřicet procent prodejů nových vozidel), vývoj v posledních letech však napovídá, že k vyššímu pokrytí směřujeme také.
„Zákazníci stále více začínají hovořit o nákladech na ujetý kilometr, které jsou pro ně důležitější než samotná cena nákladního vozidla. Vzhledem k nákladům dopravních firem je tento posun celkem logický,” pokračuje Zachrisson. Společnost TRANiS spol. s r.o. ve své studii o nákladních vozidlech z října 2007 (http://www.tranis.cz) například ukazuje, že náklady na údržbu a opravy tahačů tvoří v průměru pouze osm procent z celkových přímých nákladů na vozidlo.
Smlouvy rozhodně neuzavírají jen velké vozové parky. „Ve skutečnosti zákazníci zahrnují prakticky všechny segmenty – od velkých fleetů až po menší rodinné firmy s několika vozidly. Klíčem není velikost vozového parku, ale specifické potřeby zákazníků,” říká Josef Hrůza, manažer smluvních služeb Scania CZ.
Josef Hrůza, manažer smluvních služeb Scania CZ
Pronájem vozidel
Pro loňský rok byla charakteristická vysoká poptávka po nových vozidlech a dlouhé dodací lhůty. V důsledku toho se podařilo dosáhnout zajímavých ročních výsledků i v oblasti pronájmu.
Úkolem Scanie v této obchodní oblasti bylo rozšíření vozového parku určeného pro pronájem a uspokojení vysoké poptávky po pronájmu vozidel. Předpokládá se totiž, že počet pronajímaných vozidel ve vozovém parku bude trvale stoupat a jeho využití bude i letos na vysoké úrovni.
Školení řidičů
„Pokud jde o školení řidičů, jsme přesvědčeni, že náš program Scania Optimum Jízda nabízí vynikající příležitost ke snížení spotřeby paliva,” říká Irenej Štalmach, šéfinstruktor školení řidičů pro Českou republiku a Slovensko. „Spotřeba paliva patří mezi velmi významné položky provozních nákladů přepravce. A vzhledem k tomu, že nákladní vozidla jsou stále sofistikovanější, celkový efekt proškolení řidičů se zvyšuje,” říká Irenej Štalmach. „Od loňského roku proto nabízíme bezplatnou lekci školení řidičů; a to každému zákazníkovi, který zakoupil nové nákladní vozidlo Scania. Kampaň pokračuje i v letošním roce,” upřesňuje Štalmach. Scania také nabízí školení připravená na míru specifickým požadavkům zákazníků.
Irenej Štalmach, šéfinstruktor školení řidičů pro Českou republiku a Slovensko
Profesionální a dobře vyškolení řidiči navíc jezdí bezpečněji, a tím přispívají i ke snížení servisních nákladů. Opomenout nelze ani dopad na životní prostředí
Scania R 440 4×2 Highline
Scania R 420 4×2
Rozšíření programu Scania Optimum
V letošním roce budeme dál usilovat o splnění všech specifických potřeb zákazníků. „Tohoto cíle chceme dosáhnout dalším rozšířením programu Scania Optimum. K zajímavým připravovaným produktům patří koncepce propracované správy pneumatik a back-to-back dohody s přenesenými smluvními podmínkami na zařízení připojená k tahači či k přívěsu, jako jsou zdvihací plošiny a chladicí boxy,” říká Zachrisson.
Průměrný zákazník navštíví servisní dílnu Scania přibližně pětkrát za rok. Stejný zákazník musí pětkrát navštívit další servisy za účelem údržby a opravy jiného zařízení na tahačích nebo přívěsech. Optimalizace koncepce prodeje „pod jednou střechou” pak zákazníkovi samozřejmě přinese značné úspory. „V tomto směru za sebou máme již značný kus cesty a v letošním roce naši konkurenční nabídku rozhodně ještě rozšíříme,” uvádí Zachrisson. „V oblasti rozvoje smluvních služeb jsme vždy v první linii. Věříme, že naše řešení umožní zákazníkům více se soustředit na svůj hlavní předmět podnikání a získat tak v našem obchodním prostředí co největší konkurenční výhodu.
Názory zákazníků
„Z nabídky Scania Optimum využíváme především produkt Údržby a oprava, který máme smluvený pro více než třicet našich vozidel. Za předem stanovenou cenu využíváme údržbu a opravy, které zahrnují plánované i neplánované prohlídky a opravy na vozidle způsobené běžným opotřebováním. To považujeme za největší výhodu. Servisní smlouva nám jednak umožňuje bezproblémově plánovat náklady, ale také nás nutí přemýšlet, jak se k vozu chovat. Všechna auta jsme platili hotově a dostali jsme garanci odkupní ceny. Teď se o ně tedy staráme tak, aby měly po vypršení servisní smlouvy skutečně onu garantovanou hodnotu.”
Tomáš Suchánek, branch manager logistického centra NYK Logistics v Ovčárech u Kolína
„Efekt školení řidičů v programu Scania Optimum Jízda se v naší firmě ukázal velice rychle. Průměrná spotřeba u proškolených řidičů se snížila o téměř dva litry na sto kilometrů. Dobře vyškolený řidič tak naší firmě ušetří několik desítek tisíc korun ročně. A nejedná se jen o snížení spotřeby a nákladů na opravu, ale jde i o celkovou bezpečnost silničního provozu.”
Josef Dvořák, majitel firmy INEX SPEDITION z Trutnova
Scania R 480 8×4