„Překop nám umožní dopravovat uhlí vytěžené v lokalitě ČSA Dolu Karviná do moderní úpravy Dolu Darkov, která dosud neměla plně využitou kapacitu. Odstavení dosluhující úpravny uhlí Dolu Karviná přinese kromě úspor pro naši firmu také výrazné vylepšení ekologických parametrů pro Karvinsko, darkovská úpravna je totiž vybavena špičkovou technologií světových parametrů s minimálními dopady na životní prostředí,” řekl generální ředitel a předseda představenstva OKD Ján Fabián.
Překop se bude používat také pro přepravu materiálu, zaměstnanců i důlních technologií, což zajistí lepší efektivitu provozu a rozvoj spolupráce mezi oběma šachtami.
Průběh ražby spojovacího překopu
Ražba spojovacího překopu probíhala současně z obou stran: ze strany Dolu Darkov byla zahájena v březnu roku 2011 ražbou důlního díla 2983.1 a ukončena 12. 12. 2012 probitím důlního díla 2983 do důlního díla 01196 vyraženého ze strany Dolu Karviná.
Ražba spojovacího překopu ze strany Dolu Karviná byla zahájena v měsíci dubnu roku 2011 ražbou překopu 01196/1 a ukončena 9. 12. 2012 ražbou překopu 01196 ve st. 853 m tj. 39 m za demarkaci dolů Karviná a Darkov.
Ze strany Dolu Darkov bylo vyraženo celkem 1 580 m, ze strany Dolu Karviná 1 451 m. Celkem bylo vyraženo 3 031 m důlních děl převážně v profilu 4DVRK 6 700 × 4550 ve váhovém stupni TH 29 a hustotou budování co 0,5 m s výjimkou rozšířených úseků (výhybny, kříže, přesypy a stanoviště pásových pohonů apod.).
Přesná důlní měření
Mimořádná byla přesnost důlních měřičů, kteří museli zajistit, aby se chodby ražené současně z obou dolů propojily. „Trefili se výtečně. Odchylka byla jen v řádu centimetrů (31 mm do strany a jedenáct milimetrů na výšku), což je vzhledem k podmínkám opravdu obdivuhodné,” vyzdvihl práci specialistů technický ředitel OKD Jan Matula.
Náročnou zakázku realizovala firma ALPEX Predysiebiorstwo Budownictva Górniczego Spólka z o.o.
Zajímavosti ze stavby
Při ražbě spojovacího překupu bylo celkem vytěženo přibližně 100 200 m3 horniny, z toho ze strany Dolu Darkov 52 700 m3, ze strany Dolu Karviná 47 500 m3 horniny.
Pro vyražení 3 031 m důlních děl spojovacího překopu bylo dopraveno přibližně celkem 4 050 tun vystrojovacího materiálu (TH oblouky, spojovací materiál, mřížovina, rozpínky) a 215 tun komponentů závěsné drážky ZD 24/130. Dále byla realizována doprava ostatního materiálu (potrubí, drobný materiál, technologické zařízení apod.), která není do výše uvedeného výčtu zahrnuta.
Celková spotřeba betonu na stavbě byla 10 570 tun suchých betonových směsí (pro vyražení 1 580 m důlních děl ze strany Dolu Darkov bylo dopraveno přibližně celkem 5 530 tun a ze strany Dolu Karviná přibližně celkem 5 040 tun suchých betonových směsí). Tento objem představuje přibližně 440 kamiónů suchých betonových směsí.
Na spojovacím překopu bylo nainstalováno celkem 9 066 m (DN 100 až DN 200) potrubních řádů v provedení VICTAULIC.
Nejvyšší měsíční postup ze strany Dolu Darkov byl dosažen při ražbě překopu 2983 v měsíci lednu 2012. V daném měsíci bylo vyraženo kolektivem p. Szkota 95 m při průměrném denním postupu 3,33 m. Jedná se o nejvyšší měsíční postup při ražbě celého spojovacího překopu. Nejvyšší měsíční postup ze strany Dolu Karviná byl dosažen při ražbě překopu 01196 v měsíci květnu a listopadu 2012. V uvedených měsícich bylo vyraženo kolektivem p. Staszewského vždy 74 m při průměrném denním postupu 2,46 m resp. 2,55 m.
Překop měl být původně dokončen na konci loňského roku, ve skutečnosti se obě chodby propojily v jedinou už 12. prosince 2012. Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července 2013. Vytěžené uhlí bude dopravováno do úpravny Darkov, která bude moci být efektivněji využívána na více směn. V případě potřeby může nový tunel sloužit také jako dopravní kanál pro obousměrnou přepravu materiálu, technologických celků či osob.