Do recyklačního dvora se dostáváme vcelku pohodlně po panelové cestě. Po příjezdu tu nacházíme vyřazené pneumatiky, stohy starého nábytku nebo železniční pražce – to vše tu pokojně čeká na svou recyklaci.
Ne vždy to ale bylo takhle snadné. V době studené války byla tato oblast součástí jednoho z největších vojenských prostorů u nás a místo recyklačního dvoru se zde nacházelo technické zázemí pro výcvikový prostor.
Wastemaster: připraven na horší časy
O tom, že práce u drtiče není žádný med, už v redakci víme. Při drcení mohou od drtičky vylétnout pořádně nebezpečné štěpiny a obsluha nakladače je první na ráně. V Drhovicích se o drcení stará mobilní drtič Doppstadt DW3060, kterému nově sekunduje teleskopický manipulátor JCB 541-70 WM. Konfigurace Wastemaster v tomto případě znamená, že JCB je z výroby ustrojeno tak, aby ochránilo stroj i posádku, a ještě k tomu přidává něco navíc. V tomto případě je to třeba posílený výkon motoru (81 kW místo standardních 55 kW) nebo výkonný reverzní ventilátor. Pro odstranění nečistot usazených v motorovém prostoru stačí odklopit kapotu, v kabině zmáčknout tlačítko a výkonný reverzní ventilátor vyfouká nečistoty ven. Reverzní ventilátor udržuje v kondici chladicí systém manipulátoru, který nemá vliv na výkon stroje (lze používat za chodu). Velmi praktické řešení, zejména pak v prašných podmínkách. Hydraulický systém s pístovým čerpadlem zajišťuje maximální efektivitu tím, že reguluje hydraulický průtok v závislosti na aktuálním zatížení stroje.
Co dál patří k výbavě Wastemasteru? Například komplexní mřížová ochrana, která zahrnuje mříž čelního skla i střechy kabiny a zamřížované světlomety. Na podvozek stroje byly namontovány zesílené pancířové pláty, chránící důležité komponenty stroje před létajícími kusy drceného materiálu. Praktičnost těchto prvků výbavy dokládá i vyprávění Tomáše Polívky z firmy SH - EKO: „Staly se tu i případy, že z drcených pražců vylétly štěpiny a prorazily chladič stroje. Když máte vláknitý materiál, jako je například starý nábytek, tak když prochází zuby drtiče, sem tam něco odlétne ven a jde to na kabinu manipulátoru.” Pro všechny takové případy je stroj od JCB náležitě ochráněn. Ostatně, v této kategorii strojů patří britský výrobce ke stálicím na trhu, první „teleskop” opustil výrobní linku už v roce 1977.
Starým časům odzvonilo. Nyní jinak a lépe...
Nákupem nového stroje JCB vyřešili v SH - EKO hned několik problémů, které měly se staršími dosluhujícím manipulátory. K častým potížím patřilo zejména přehřívání motoru, a to vlivem chladičů zanesených od prachových nečistot. Chladicí ventilátor nového JCB 541-70 WM je vybaven čidlem, které monitoruje okolní teplotu a té pak přizpůsobuje otáčky. Vedle lepšího chlazení motoru nedochází ke zbytečnému přetěžování komponentů a pozitivní vliv to má samozřejmě i na hluk při provozu.
Strojníci, kteří s novým JCBem pracují, zmiňují mnohem větší sílu a lepší pohodlí v kabině. Zlepšila se trakce stroje a nabírání materiálu do drtiče je nyní rychlejší. Stroj si poradí i na nerovném či kluzkém podloží; je to totiž „čtyřkolka” vybavená funkcí „krabího chodu” na obou nápravách. Volitelně lze stroj vybavit diferenciálem s omezeným prokluzem na přední nápravě. „Věděli jsme, že potřebujeme speciálně ustrojenou mašinu do odpadového průmyslu, protože když koupíme nějakou standardní verzi, po čase se budeme potýkat se stejnými neduhy jako u těch starších strojů,” vysvětluje okolnosti výběru nového stroje Tomáš Polívka. Vedle zmiňovaných výhod si ve firmě SH - EKO pochvalují také nízkou spotřebu paliva: jak moc je nový manipulátor „žíznivý”, kontrolují pravidelně na počítači v rámci aplikace JCB LiveLink, tudíž ono srovnání má i reálný základ v datech z telematického systému.
Jako příslušenství používají v Drhovicích nejčastěji dvoukubíkovou lopatu, pod střechou tu mají dále připravené vidle s přidržovačem a kleště na kulatinu, se kterými nakládají staré železniční pražce. V době naší návštěvy manipulátor nakládal do drtiče starý nábytek; vedle toho ho používají na nakládku materiálu do nákladních automobilů. Manipulátor se během naší návštěvy statečně prokousává haldou nábytku; je vidět, že by zvládl i mnohem vyšší zátěž. Naložení plné lopaty je dílem okamžiku. Obsluze pomáhá perfektní servo-hydraulické ovládání, joystick je umístěn na panelu vpravo od sedačky. Aktuální zatížení lopaty je indikováno na světelném panelu na pravém sloupku kabiny. Jak se tu o stroj starají, vysvětluje jeden z přítomných strojníků: „Zatím je to v podstatě bezúdržbová mašina. Jednou za čas namažeme čepy a vyfoukáme všechny filtry. Do pneumatik lijeme slim (utěsňovač průpichu SLIME, poznámka redakce) a to je vlastně všechno.” Podle slov Jiřího Máchy, obchodního manažera z firmy TERRAMET, je v Čechách v recyklačních dvorech několik podobných strojů, které zvládly natočit při běžné údržbě až 15 tisíc motohodin. „Samozřejmě záleží na strojníkovi, protože i sebelepší mašinu dokáže nešikovný strojník poměrně rychle odrovnat,” dodává Jiří Mácha. Pod to se tedy rozhodně podepisujeme...