Listopadový termín ve Španělsku, tedy mimo hlavní turistickou sezonu, znamená relativně stálé a hlavně teplé počasí, takže Barcelona by měla určitě vyhovovat. Ale vlastní prezentace a jízdy se konaly asi půl hodiny jízdy od Barcelony směrem do vnitrozemí v lomu Granollers, kde – jak se posléze ukázalo – se těžil a hned také drtil kámen na štěrk o různé frakci. A část lomu po skrývce byla vyčleněna pro Renault Trucks, hlavně však pro jízdy v terénu s novou stavební řadou „C” resp. ”K”.
Zcela nová technika
Renault Trucks nabízí pro svá nová stavební vozidla dvě různé řady: stavební modelovou řadu C (nahrazuje dříve vyráběné modely Premium Lander, Midlum a Mascott) a těžkou stavební modelovou řadu K (zcela nahrazuje řadu Kerax). Francouzský výrobce provedl významné investice během vývoje nových modelových řad, aby zajistil co nejvyšší úroveň spolehlivosti svých vozidel. Nová vozidla byla podrobena náročným zátěžovým testům kvality a jejich vlastnosti byly ověřovány v reálných podmínkách provozu. Robustnost, ovladatelnost, užitečné zatížení, průchodnost terénem, nové motory Euro 6, nízká spotřeba paliva a usnadněná montáž nástaveb, to jsou priority nových stavebních podvozků Renault Trucks.
Modelová řada Renault Trucks C je k dispozici ve dvou šířkách kabiny (2,3 a 2,5 m), nabízí vysoké užitečné zatížení, nízkou spotřebu a komfort srovnatelný s modely pro dálkovou přepravu.
Renault Trucks K
Modelová řada Renault Trucks K udává nové standardy z hlediska robustnosti i průchodnosti terénem. Obě modelové řady těží z nové kabiny, vylepšené pohonné soustavy a nových motorů Euro 6. Vozidla řady K i řady C jsou schopna zvládat nejnáročnější podmínky díky ochraně nejexponovanějších míst při nárazu. Všechny nárazníky jsou rovněž vyrobeny z vysoko pevnostní ocele. V neposlední řadě se také obě řady mohou pochlubit vynikajícími technickými vlastnostmi, výjimečnou světlou výškou, celkovou hmotnostní soupravy až 120 tun a nejlepším nájezdovým úhlem na trhu (32 °) pro řadu K.
Optitrack – hydrostatický trakční systém na přední nápravě poskytující dočasnou přídavnou tažnou sílu, je k dispozici za příplatek pro řadu C. Naproti tomu řada K disponuje typy s konvenčním pohonem kol až do konfigurace 6×6 a 8×4. Díky optimalizované provozní hmotnosti nabízí řada C výjimečné užitečné zatížení, které u verze 8×4 dosahuje až 22,8 tun. Řada K nabízí celkovou hmotnost vozidla až 50 tun a celkovou hmotnost soupravy až 120 tun. Vozidla jsou rovněž vybavena velkým množstvím předpříprav, které přispívají k zjednodušené a rychlejší montáži různých typů nástaveb až o 20 % a tím i zkrácení dodacích lhůt vozidel.
Renault Trucks C
Řada Renault Trucks C disponuje díky vysoké světlé výšce, režimu off-road sériově dodávanému s robotizovanou převodovkou a hydrostatickému trakčnímu systému Optitrack na přední nápravě výjimečnou tažnou silou, která jí umožňuje operovat ve všech typech terénu. Vozidla řady K díky vysoké světlé výšce a nejlepšímu nájezdovému úhlu dosahují výtečné průchodnosti terénem a garantují výjimečnou úroveň tažné síly bez ohledu na vnější terén. Díky jejich přesnému řízení a menšímu poloměru zatáčení vykazují nová vozidla výbornou ovladatelnost. Převodovka Optidriver, která je u řady C nabízena v sériovém provedení, je nyní k dispozici také pro vozidla řady K používané v náročných podmínkách a pro vozidla řady K s pohonem všech kol (příplatek).
Robustnost vozidel
Robustnost je patrná i v exteriéru vozidla – řada K je v sériovém provedení vybavena třídílným 100% ocelovým nárazníkem upevněným na předním tažném prvku o nosnosti 25 t, ochrannými mřížkami světlometů a optikou z polykarbonátu, zajišťující odolnost proti nárazům, a v neposlední řadě ocelovými ochrannými kryty u všech exponovaných součástí vozidla. Vozidla řady C jsou vybavena ocelovými rohy a ochrannými mřížkami u světlometů. Za účelem zajištění odolnosti za všech podmínek a zvýšení předního nájezdového úhlu může být kabina o šířce 2,5 metrů v provedení off-road vybavena 100 % ocelovými nárazníky převzatými z řady K.
Kabiny řady Renault Trucks C o šířce 2,5 metru a kabiny řady K ve skutečnosti nabízejí stejnou úroveň komfortu jako kabiny dálkové modelové řady. Jsou prostornější, tunel motoru je snížen na 200 mm. Přístrojová deska, která byla podrobena mnoha ergonomickým zkouškám, obklopuje řidiče a umožňuje mu snadno dosáhnout na všechny důležité ovládací prvky, přičemž hlavní sedmipalcový displej intuitivním způsobem zobrazuje informace o stavu vozidla. Ergonomický, ve dvou rovinách nastavitelný volant a možnost nastavení sedadla v rozsahu 20 cm řidiči dále umožňují nalezení té správné pozice pro řízení. Za účelem usnadnění každodenní práce řidiče a údržby vozidla byl nově vyřešen také přístup do kabiny a k nástavbě: byl přidán boční schůdek, s jehož pomocí může řidič zkontrolovat náklad, jakož i schůdky s protiskluzovou úpravou umožňující snadný přístup k čelnímu sklu a usnadnění jeho údržby. Řady Renault Trucks C a K rovněž disponují úložným prostorem přístupným z exteriéru i z interiéru vozidla, díky čemuž je usnadněno nakládání a vykládání těžkých zavazadel.
Servisní služby
Vozidla stavební modelové řady jsou vybavena pro přípravu systému Optifleet, řešení pro správu vozového parku Renault Trucks, které zvyšuje rentabilitu jejich provozu. Renault Trucks zajišťuje rychlou a efektivní asistenční službu. Vozidla řad C a K jsou na přístrojové desce vybavena tlačítkem asistenční služby 24/7: řidič se s jeho pomocí může přímo spojit s asistenční službou Renault Trucks, která má možnost stáhnout technické údaje vozidla a zjistit jeho polohu. Díky této novince a díky své celosvětové síti 1 600 servisních míst výrobce poskytuje jistotu rychlého zásahu a zkrácení doby odstávky vozidla.
Zajistit bezpečnost řidičů a dalších účastníků provozu znamená zajistit především jejich ochranu, ale současně i nepřetržitou činnost zákazníků. Modelové řady C a K tak disponují přesným a dynamickým vedením kol na silnici i v terénu. Společnost Renault Trucks pro vozidla své stavební řady rovněž vyvinula vyhřívaná a nastavitelná dvoubloková zpětná zrcátka zajišťující optimální viditelnost za všech okolností. Vozidla jsou vybavena také světly do zatáček zajišťujícími maximální bezpečnost při manévrování bez ohledu na vnější podmínky.
Řady C a K jsou dále vybaveny systémy zajišťujícími bezpečnost řidiče a jeho nákladu, jako je například automatická elektrická parkovací brzda spouštějící se při zastavení motoru, systém pro pomoc při rozjezdu ve svahu nebo alarm proti neoprávněnému vniknutí.
Motory Euro 6
Při vývoji svých nových motorů Euro 6 DTI 11 a DTI 13 využila společnost Renault Trucks řady Euro 5 a optimalizovala technologie SCR. Tyto motory, známé svou efektivitou a nízkou spotřebou paliva, byly modifikovány z více než 50 %. Systém SCR byl zrevidován a byla zvýšena jeho účinnost. Díky využití nových materiálů při jeho výrobě došlo ke zlepšení výkonu při katalytické redukci a tím i k ještě účinnějšímu snižování emisí NOx. Nyní je systém dodáván ve spojení s filtrem pevných částic. Motor Euro 6 DTI 8 je vybaven systémem EGR. Tento systém při spalování recykluje část výfukových plynů a snižuje tak objem oxidů dusíku (NOx) produkovaných motorem. Zbývající NOx jsou pak katalyticky eliminovány prostřednictvím systému SCR. Filtr pevných částic umožňuje vyhovět požadavkům na velmi nízké emise pevných částic ukládaným novou normou.
Řadový šestiválec DTI 13 pro řady Renault C a K je k dispozici ve třech variantách výkonu:
- 440 k/2200 Nm
- 480 k/2400 Nm
- 520 k/2550 Nm
Řadový šestiválec DTI 11 pro řady Renault C a K je k dispozici v těchto výkonových variantách:
- 380 k/1800 Nm
- 430 k/2050 Nm
- 460 k/2200 Nm
Řadový šestiválec DTI 8 pro řadu Renault C má k dispozici tři varianty výkonu:
- 250 k/950 Nm
- 280 k/1050 Nm
- 320 k/1200 Nm
Převodovky
U vozidel řad C a K je v sériovém provedení nabízena robotizovaná převodovka Optidriver s 12 převody a s režimem off-road. Její využití bylo rozšířeno na vozidla řady C do maximální celkové hmotnosti soupravy 100 t a na vozidla řady K do maximální celkové hmotnosti soupravy 120 t. Převodovka Optidriver je sériově dodávána také k vozidlům s pohonem všech kol 4×4 a 6×6. Model řady C s kabinou o šířce 2,5 metru a modely řady K mohou být volitelně vybaveny rovněž manuální převodovkou B14 se 14 převody z produkce Volvo Group.
Modely řady C s kabinou o šířce 2,3 metru jsou sériově dodávány s robotizovanou převodovkou Optidriver. Volitelně mohou být dodávány s převodovkou ZF s 9 převody nebo s automatickou převodovkou Allison se 6 převody.
Zpomalovací systémy
U motorů DTI 11 a DTI 13 jsou dodávány tři typy zpomalovacích systémů:
- Brzda na výfuku se zpomalovacím výkonem 203 kW u motoru DTI 11 a 227 kW u motoru DTI 13
- Motorová brzda Optibrake u motorů DTI 11 se zpomalovacím výkonem 303 kW a Optibrake + u motorů DTI 13 se zpomalovacím výkonem 414 kW. Motorové brzdy jsou k dispozici u všech vozidel s robotizovanou převodovkou.
- Hydraulický retardér Voith na převodovce se zpomalovacím výkonem 450 kW u motorů DTI 11 a DTI 13. Ovládání zpomalovače Voith je nyní instalováno napravo od řidiče.
Pro motory DTI 8 je k dispozici šest typů zpomalovacích systémů:
- Brzda na výfuku se zpomalovacím výkonem 120 kW
- Motorová brzda Optibrake se zpomalovacím výkonem 170 kW
- Telma 72-00 se zpomalovacím výkonem 480 kW
- Telma 72-60 se zpomalovacím výkonem 626 kW
- Allison se zpomalovacím výkonem 400 kW
- ZF Intarder se zpomalovacím výkonem 420 kW
Široká nabídka jednoduchých náprav a tandemových náprav s jednoduchou nebo s dvojitou redukcí umožňuje vytvoření ideální poháněcí soustavy v závislosti na plánovaném způsobu využívání vozidla zákazníkem.
Kabiny
Pro řadu Renault Trucks C jsou k dispozici čtyři typy kabin:
- Day Cab: krátká kabina, standardní střecha, bez lůžka
- Night & Day Cab: hluboká kabina, standardní střecha, s lůžkem
- Sleeper Cab: hluboká kabina, zvýšená střecha, s lůžkem
- Global Cab: střední kabina, k dispozici pro řadu C s kabinou o šířce 2,3 metru.
Pro řadu Renault Trucks K jsou k dispozici dva typy kabin:
- Day Cab: krátká kabina, standardní střecha
- Night & Day Cab: hluboká kabina, standardní střecha, s lůžkem
Podvozek
Koncepce podvozků Renault Trucks vyhovuje různým požadavkům nástavbářů díky široké nabídce délek rozvorů, které lze upravovat výběrem po částech o délce 200 až 400 mm. Díky této možnosti lze zvolit provedení nejlépe odpovídající požadavkům nástavbáře a zákazníka. Dalšími prvky jsou předvrtaný zadní převis připravený pro montáž zábrany proti podjetí, ruky v zadním převisu nebo držáku rezervního kola. Výrobce rovněž vytvořil rozsáhlou nabídku nádrží čítající dvě různé výšky nádrží na palivo a Adblue a dva různé materiály používané pro palivové nádrže: ocel pro maximální robustnost nebo hliník pro zvýšení užitečného zatížení (k dispozici pouze u řady C).
Individuálním požadavkům lze dále přizpůsobit i umístění nádrží: na pravou či na levou stranu dle potřeb nástavbářů.
Kotoučové brzdy u řady C a volitelně u řady K (6×4 a 8×4) rovněž usnadňují montáž některých nástaveb, jako je pumpa na beton. Míchačky jsou u řad C a K vybaveny odpojitelným zadním mechanickým výstupem pro pohon nástavby.
Renault Trucks nabízí kompletní přední pérování podvozku od 7,5 tuny do 9 tun u řady C a od 8 do 9 tun u řady K. Za účelem zajištění vysoké úrovně spolehlivosti je řada C vybavena zadním parabolickým pérováním o nosnosti od 13 do 26 tun. Řada K je vybavena zadním parabolickým nebo poloeliptickým pérováním s nosností od 13 do 32 tun. Podvozky s novým pneumatickým pérováním s nosností od 13 do 21 tun dostupné pro řadu C výrazně snižují objem vibraci pociťovaných v kabině a přispívají tak ke zlepšení komfortu řidiče při řízení.
Pokud jde o konfigurace, pak u řady C nejsou tyto možnosti: 4×2, 4×2H4/Optitrack, 6x2/Straight, dále 6×2/Steering, 6×4, 6×4H4/Optitrack, 8×2/Steering a konečně 8×4.
Pro těžkou řadu jsou k dispozici konfigurace: 4×2, 4×4, 6×4, 6×6, 8×4.
Samozřejmostí je široká škála rozvorů od 3000 až po 6800 mm.
Konečně za volantem
Jestliže prezentace nových technických řešení byla náročná až vyčerpávající, pak vlastní jízdní testy v terénu s vozidly naloženými ze dvou třetin byly příjemným, až osvěžujícím zážitkem. Řada C měla vyznačen lehčí okruh kombinovaný pro tahače s vanovými návěsy i s jízdou po silnici, a pak lehčím terénem, který plně odpovídá nasazení těchto souprav v lomech a pískovnách.
Bylo sucho, ale přesto v prudkých stoupáních v lomu bylo nutné z preventivních důvodů uzavírat nápravové a mezinápravové uzávěrky diferenciálů. Všechny testované trucky se mohly pochlubit velmi dobrou manévrovatelností, výhledem od volantu i ergonomií pracoviště řidiče. Ano, šlo o předváděcí vozidla, takže v kabinách byla řada příplatkových prvků. Co ale byla zajímavá novinka, byla možnost nastavení tzv. ručního plynu u zhruba poloviny z přistavených vozidel. Tato relativně jednoduchá pomůcka umožňuje plynulý průjezd náročným terénem, či bezproblémový výjezd prudkých stoupání. Stejně tak někteří kolegové – když nezvládli řazení přímo řazené převodovky SMT 2514B třeba u těžkého sklápěče Renault K520 Xtrem 8×4 – ocenili elektronickou brzdu, která umožňuje rozjezd i do prudkého stoupání bez couvnutí. Mimochodem, elektronická automatická parkovací brzda nahrazující klasickou páčku vzduchového ventilu si rychle našla naši důvěru. Na druhou stranu, je to elektronika, uvidíme, jak bude odolná v náročném provozu ve stavebním sektoru.
Pokud jde o robotizované převodovky OPTIDRIVER, které byly namontované ve většině testovaných vozidel obou řad – C i K – umožňují i manuální řazení a hlavně jsou na přání vybaveny off-road módem, takže drží v terénu – dle potřeby – vyšší otáčky a zbytečně neřadí „nahoru”. Výrobce při prezentaci tvrdil, že komfortem jsou stavební řady srovnatelné s těmi silničními. Zatím jsme měli možnost to porovnat pouze s dálkovou řadou T. Ta samozřejmě nabízí více prostoru v kabině, ale jinak souhlasím. Interiér je pohodlný, použité materiály na čalounění jsou příjemně hrubé a slibují nejen odolnost, ale i snadnou údržbu. Což by mělo platit i o plastových dílech na palubní desce. Osobně jsem si pochvaloval dobře řešená zpětná zrcátka, která ani na kruhovém objezdu – byl součástí jedné z tras pro návěsové soupravy – nevytvářela nepříjemný mrtvý úhel. Takže pochvala. Sympatické je i řešení např. předních nárazníků u vozidel mířících do těžkého terénu. Jsou výměnné po částech, takže opravy jsou rychlejší a levnější.
Zdá se, že Renault Trucks, který v průběhu jednoho roku představil kompletně nový výrobní program, nabízí robustní, výkonná a i provozně úsporná vozidla pro stavební sektor, který ale – alespoň v Česku – zatím „spí”.