Vybraná rypadla Sunward nyní s financováním s 0% navýšením - NorWit, s.r.o.
Dnes je 8.9. – svátek slaví Mariana

Stavební technika na veletrhu INTERMAT 2003 - III. část.

Zveřejněno: 6. 9. 2003

Pokračujeme třetí částí o nových a inovovaných strojích a zařízeních, vystavovaných na mezinárodním veletrhu Intermat 2003 v květnu v Paříži.



DEUTZ (Francie)
Z jejich výrobního programu bych uvedl vzduchem chlazené motory nové generace: Řadu 906 tvoří jednoválcové motory o výkonu 11 kW, s otáčkami 3000 min-1, o obsahu válce 0,709 l, a hmotnosti motoru 106 kg. Řada 908 sestává z dvou a tříválcových motorů o výkonu 13 - 42 kW, s otáčkami 1500 a 3000 min-1 a o obsahu válců 0,825/válec. Řada 2012 má motory čtyř a šestiválcové o výkonech 60 a 155 kW, s otáčkami mezi 2000-2500 min-1. Řada 914 má motory tří-, čtyř-, pěti- a šestiválcové o výkonech 28-149 kW. d) Řada 2015 má šesti a osmiválcové motory o obsahu jednoho válce 2 l. Výkony 280 - 500 kW, elektronické vstřikování paliva, otáčky 1900-2100 min-1.

Manitowoc (Francie, USA)
Tento koncern zahrnuje následující výrobce: Manitowoc - jeřáby na pásovém podvozku, Potain - věžové jeřáby, Grove - mobilní jeřáby a Manlift - vysokozdvižné plošiny. Na veletrhu Intermat firmy vystavovaly na společném stánku tyto stroje:

MANITOWOC
Představil nový těžkotonážní jeřáb na pásovém podvozku, model 18 000 (obr. 1). Má tři nastavitelné výložníky: základní délka 55 m, prodlužovací délka 79 m a prodlužovací krakorec Mac-Er. Složením těchto výložníků v různé kombinaci může dosáhnout max. nosnosti 450 t a délku vyložení 36,5 - 185 m. Výkon hnacího motoru je 447 kW. Pro řízení a provozní diagnostikování je vybaven elektronickým zařízením EPIC a zařízením CAN-BUS. Jeřáb je možné dálkově ovládat. Nový víceúčelový jeřáb na pásovém podvozku, model 1015 má nosnost 120 t, užitný moment 493 tm, délka základního výložníku je 54,6 m, motor 447 kW, tah lana 196-294 kN. Je vhodný pro zakládání staveb, bourací práce, drapáková zařízení atp.

POTAIN (Francie)
Věžový jeřáb, model MDT 178 vznikl kombinací výhod dosavadních jeřábů řady MD City a MDT. Je prvním modelem této řady o max. nosnosti 8 t, stavěný na podvozcích 3,8 nebo 4,5 m, případně 4,5 nebo 6 m s křížovým základem 1,6 nebo 2 m. Délka výložníku 60 m se zatížením 1,5 t, výška zdvihu háku 55,8 m, případně až 67 m. Věžový jeřáb MD 550 nahrazuje dřívější model MD 500. Má nosnost 16 t, 20 t nebo 25 t, délku výložníku 80 m. Jeřáby řady IGO jsou vyráběny v deseti modelech. Inovací prošly dva modely IGO 15 s vyložením 22 m, výškou zdvihu 19 m, s maximální nosností 1,8 t. Snadnou montáž tohoto jeřábu potvrzuje jeho instalace při stavbě horské chaty ve výšce 3167 m při cestě na Mont Blanc. Novým strojem v této řadě je model IGO 24 o max. nosnosti 2,4 t, výška háku je 20 m. Nosnost při max. vyložení 24 m činí 1000 kg. Jeřáb je vybaven plynulou regulací pohybů měnících frekvence a je dálkově ovládán. Novým strojem je též model HDT 80 o max. nosnosti 6 t, při max. vyložení 45 m má nosnost 1350 kg. Třídílný teleskopický stožár umožňuje max. výšku háku 53 m.



GROVE (USA)
Terénní kolový jeřáb, model GMK 7450 je novým strojem na sedmiosém podvozku s pohonem a řízením kol 14x6x14, s hydropneumatickým pérováním. Jeho nosnost je 350 - 500 t na pětidílném výložníku délky 63 m, který lze prodloužit teleskopickým pomocným výložníkem pro nejvyšší výšku až 128 m. Stroj je vybaven novým ukazatelem přetěžovacího momentu EKS5 a obrazovkou ECOS se všemi důležitými provozními parametry.
Dále tu je spolehlivé nivelační zařízení pro jízdu po komunikaci a pro práci v terénu. Hnací motor má výkon 420 kW a sedmistupňovou převodovku s rychlostí jízdy po komunikaci 85 km/h. Terénní jeřáb, model RT 530E má nosnost 30 t, délku základního výložníku 29 m, s možností prodloužení až do výšky háku 45 m. Výkon motoru je 113 kW se šestistupňovou převodovkou a max. rychlostí pojezdu 40 km/h.

MANLIFT (USA)
Ve výrobním programu mají vysokozdvižné plošiny, které předvedli poprvé odborné veřejnosti na veletrhu Expomat Paříž. Nůžková plošina, model S 245-12D s pracovní výškou 26,5 m, s velkou plošinou 5,1-7,5 x 1,17 m o nosnosti 600 kg, určenou pro fasádní práce, se čtyřkolovým pohonem a řízením. Nůžková plošina, model S 180-22D s dieselmotorem pro výšku zdvihu 20 m, plošina má rozměry 4,35-6,55 x 2,17 m. Je vybavena nivelačním zařízením Nivolux. Vysokozdvižná plošina s ramenovým výložníkem, model Manlift A 125J s pracovní výškou 38,1 m a horizontálním vyložením 21,2 m.

MICHELIN (Francie)
Uvedl přehled pneumatik, které jsou provozně nejvýhodnější pro stavební stroje. Dampry s tuhým rámem: XQuarry, XDT, XDR. Dampry s kloubovým rámem: XAD, XADT, XADN. Skrejpry: XTS, XMS, XRS. Nakladače: XHA, XLD, XLD D2, X MINE. Mininakladače a minirýpadla: STABIL X XZSL, XZSL, Xm27, Xm37. Kolová rýpadla: XFI. Autojeřáby: XGC. Uvedl přehled a technologii výroby pneumatik a vhodnost jejich použití.

MANITOU (Francie)
Je specializovaným výrobcem vysokozdvižných vozíků, plošin a teleskopických manipulátorů. Tento výrobce představil: nový model teleskopického vozíku TMT 320S s motorem 19,8 kW, s vodorovnou vzdáleností vykládky 1,05 m od předních kol, s možností stranového vykývnutí 15 cm na obě strany. U předního dvoukolí jsou hydraulicky ovládané podpěry. Ve vysokotonážních teleskopických vozících nabízejí pětičlennou řadu s hlavními parametry, uvedenými v tabulce: Novým strojem v této řadě je model MHT 10100 s motorem o výkonu 127 kW.


METSO MINERALS (Švédsko)
Do koncernu byla včleněna firma Nordberg, která představuje novou mobilní třídící soupravu, model ST 351 (obr. 2) na pásovém podvozku, nebo též na kolovém podvozku STW. Násypkový zásobník má objem 7,5 m3. Třídicí vibrační síta mají rozměr 1,5 x 3,7 m. V instalovaném stavu jsou rozměry soupravy následující: 18,3 m délka, 13,8 šířka a 5,9 m výška. Hmotnost soupravy je 25 t.

NEUSON KRAMER (Rakousko, Německo)
Je společností obou spojených firem. Neuson představuje novou řadu pásových rýpadel, zvaných Neuson Vario. Výrobce dospěl k názoru, že nejžádanějšími jsou rýpadla se zkráceným poloměrem otoče, využitelná v úzkých prostorách. Tomuto požadavku podřídili vývoj nové řady, u které v dosavadním klasickém provedení zvýšili silové poměry až o 51 %. Použitím kloubových výložníků umožňují hloubení drážky mimo obrys stroje. Kramer uvedl nový kolový mininakladač, model 180 (obr. 3) se zdvihací silou 15,1 kN. Nosnost lopaty je 1200 kg, vidlicového zařízení pro palety pak 975 kg do výšky 2080 mm. Hydrostatický pohon umožňuje široké rozsahy regulace a pro řízení stroje je zaveden citlivý joystick.

NEW HOLLAND (Francie)
Představili novou, inovovanou řadu rýpadlonakladačů série B. Zde proti dosavadní řadě těchto strojů zvýšili výkonnost až o 12,5 % díky motorům European Engine Alliance. Systém vstřikování paliva vyhovuje emisním normám Euro II, motory mají sníženou hlučnost a zvýšený točivý moment o 8 %, jak dokazuji na grafu (obr. 4) u modelů LB 110B a LB 115B. Technické údaje nové řady B jsou uvedeny na následující tabulce: Nová série teleskopických nakladačů ve třech modelech - LM1340, LM 1440 a LM 1740 (obr. 5). Mají výšky zdvihu 12,45 m, 13,55 m a 16,6 m, zdvihovou sílu 4000 kg. Řízení stroje má tři možnosti: přední nápravou, všemi koly a krabí chod s rádiusem otočení 3,89 m. Stroje jsou vybaveny řadou pracovního zařízení.



ORENSTEIN & KOPPEL (Německo)
Provedli celou řadu inovačních procesů u nových strojů, zejména použitím nových, přeplňovaných motorů s elektronickou regulací, splňujících emisní normu EU a TIER 2. U hydraulických rýpadel lze jmenovat zejména tyto typy:
  • model RH 8.5, hmotnost 26 t, motor 135 kW,
  • model RH 9.5 (obr. 6), hmotnost 30 t, motor 148 kW,
  • model RH 12.5, hmotnost 35 t, motor 195 kW.



Též se snížila hlučnost. U malých nakladačů, modelů L 5.5, L 6.5, L 8.5 a L 10.5, obsahů lopat 0,7 - 1 m3 byl zaveden stabilizační systém OLS. Ten snižuje nárazy a otřesy při rychlé jízdě v terénu, prodlužuje životnost stroje a chrání strojníka před nežádoucími otřesy. Zavedli novou variantu rychloběžných nakladačů řady FT (Fast Travel) u modelů L 6.5 FT, L 8.5 FT a L 10.5 FT, u kterých mají převodovku, umožňující rychlosti pojezdu až 35 km/h se systémem OLS. U těžkých nakladačů, Model L 25.5, hmotnost 13,5 t, obsah lopaty 2,3 m3, zavedli automatické vracení lopaty do výchozího stavu, které lze nastavit stiskem knoflíku na vícefunkčním joysticku. Dále je instalována termicky řízená ventilace.


Modely L 35.5, hmotnost 18,2 t, motor 155 kW a model L 45.5, hmotnost 22,4 t, motor 177 kW, jsou vybaveny motory s tzv. Motorenmanagementem, splňujícími předpisy TIER 2. Rovněž u těchto nakladačů je řízená ventilace. Nový motorový grejdr, model F 156.6 s motorem CNH o výkonu 118 kW, s točivým momentem 680 N.m, s motorem, splňujícím předpisy TIER 2. Nová převodovka Ergo Power Getriebe s automatickou předvolbou usnadňuje práci stroje a ulehčuje práci strojníka.

PUTZMEISTER (Německo)
Tento německý výrobce ohlásil řadu inovačních prvků, které zvýšily výkonnost a použitelnost jejich strojů. Zavedením diagonálních teleskopických opěr pro malé prostory, zejména u těžkých strojů s názvem OSS (One Side Suport) - obr. 7, proti stávajícím modelům zajistili vyšší dosahy přečerpávání betonů a výložník na podepřené straně se může pohybovat v rozsahu 1800. Elektronické řízení posuvu ramenových výložníků (Z-Faltung) systémem EBC (Ergonic Boom Control).
Tímto uspořádáním lze výložník s výtlačnou hadicí zasunout i horizontálně do prostor, kde jsou jiné výložníky obtížně zasouvatelné.


Výložník s koncovou hadicí je zasouván i vysouván do prostoru jedinou pákoujoystickem. Při zapnutém systému EBC zůstává výtlačná hadice ve stejné výšce a nevykonává kmitavý pohyb (obr. 8, dráha A). Při vypnutém systému EBC má hadice vertikální výkyvy, což stěžuje rozprostření betonu. Elektronika dále umožní v předvolbě vymezit koncové hadici prostor ve kterém se může pohybovat při zasouvání nebo vysouvání. Systémy používaných integrovaných čerpadel na beton k automíchačům. Takto vybavené soupravy se označují Pumi, z nichž menší má výložník pro výšku 21 m a obsah bubnu domíchávače 5 m3. Větší typ má výložník pro výšku 26 m.
Obě jsou vybavena čerpadlem rotorovým nebo pístovým. Každé z nich má své výhody i nevýhody. Integrované podávací čerpadlo betonu z automíchače, model SP 11 FMA (obr. 9) je zvláště výhodné při rozprostírání podlahových betonů nebo čerstvých malt přímo z automíchače. Výkon čerpadla je 15 m3/h při tlaku 25 barů a dopravní vzdálenost podle druhu materiálu činí cca 150 m. Pohon čerpadla je z vedlejšího pohonu automíchače a lze jej separátně připojit rychlospojkami k automíchači.
Pojízdné pístové čerpadlo BSA-D Multi je nově koncipováno nejen pro dopravu betonu, ale též na jeho stříkání mokrou cestou. K tomu je dodáván zásobník s příslušnými komponenty a dávkovací zařízení.
Pojízdné pístové čerpadlo BSA 702-D (obr. 10) je určeno pro dopravu jemných betonů, stříkaných betonů a betonů podlahových o výkonu 20 m3/h při tlaku 70 barů. PERKINS (Anglie) Pro stavební stroje připravili tři nové řady motorů, odpovídajících normám EU.
Nová série 400 je osmičlenná řada s výkony motorů 8,2 - 44,7 kW, určených pro malé stroje nebo pro pohony generátorů elektrických, hydraulických či kompresorů. Např. model 404C - 22 T má výkon 44,7 kW, s točivým momentem 192 N.m při otáčkách 1800-1. Jde o čtyřválcový, přeplňovaný motor obsahu válců 2,2 l o hmotnosti 194 kg. Nová série 800 je dvoučlenná se čtyřválcovými, přeplňovanými motory o výkonech 43 - 60 kW a o obsahu válců 3,3 l. Uvádím model 804C-33T o výkonu 53 kW, s točivým momentem 235 N.m při otáčkách 1600-1. Max. otáčky 2600-1. Hmotnost motoru je 250 kg. Nová série 1100 je devítičlenná, s moderní elektronikou.

PANIEN (Francie)
Tato firma je specializovaným výrobcem strojů na rozprostírání drtí. Nabídla novou řadu strojů s možnostmi předvolby rozprostírání a její regulace. Tažené soupravy mají objem korby 10, 12, 15 a 17 m3, pracovní šířky posypu 2,2-2,4 m, regulační rozsah pokrytí 3 - 60 kg/m2 vztaženo na rychlost pojezdu, regulovanou počítačem. Rozprostírače na autopodvozku (obr. 11) řady 316-18 mají objem korby 8,10,12,15 a 17 m3, pracovní šířky posypu 2,2-2,4 m s možností tří až osmi kombinací šířky mezi 1-2,4 m, regulační rozsah pokrytí je 3 - 60 kg/m2, pojezd 4,5 - 50 km/h. Rozprostírač na kloubovém podvozku (obr. 12) s obsahem korby 12 m3 a pojezdovým motorem 115,5 kW, s rychlostí pojezdu 1-37,3 km/h. Pracovní šířka posypu je 2,2-2,4 m, s možností tří- až osmi kombinací šířek posypu v rozsahu 1 - 2,4 m. Regulační, elektronicky řízený rozsah pokrytí činí 3-60 kg/m2. Nízkotlaké pneumatiky s malým měrným tlakem na půdu jsou vhodné do měkkého terénu.

SANDVIK ROCK PROCESSING (Švédsko)
V roce 2001 vytvořili koncern, který zahrnuje společnosti: Sandvik, Tamrock, Rammer a BPI. Ty uvádějí na trh nové produkty: SANDVIK Osmičlenná řada primárních odrazových drtičů, modelů P 200 o výkonu 100-210 t/h s motorem 90-132 kW o hmotnosti 8100 kg, P 1300 je největším drtičem o výkonu 700-1400 t/h, s motorem o výkonu 500-900 kW a s hmotností 51 000 kg. Osmičlenná řada sekundárních odrazových drtičů řady S 100 až S 650 o výkonech 100-650 t/h. Čtyřčlenná řada kuželových drtičů Hydrocone, serie 1800 s modely S 2800 až S 6800 o výkonech 70-1150 t/h, s motory o výkonech 55-315 kW a s hmotností 6,8-36,5 t.
Vibrační plošná třídicí síta šestičlenné řady FF se třemi sily.

TAMROCK
Mobilní i dálkově řízená vrtná souprava, model Tamrock Commando 120 (obr. 13a-b) má hydrostaticky řízený podvozek s pohonem 4 x 4, v každém kole je samostatný hydromotor. Na podvozku je instalována lafeta s novým hydraulickým kladivem Hex1 se značným točivým momentem.
Kladivo je vybaveno odsávačem prachu a zařízením pro tlumení hluku. Dálkové ovládání stroje je do 100 m. Nová moderní vrtná souprava, model Ranger 800 na pásovém podvozku, s elektronicky řízeným motorem Cat o výkonu 168 kW a silným vrtacím kladivem o výkonu 21 kW, s průměrem vrtu 64-115 mm. Souprava je vhodná do nejtěžších skalních masivů. Má jednoduché ovládání vícefunkčním joystickem. Ke zvýšení produktivity práce vrtných souprav připravili pro své zákazníky zajímavý učební program: Steinbruch Academy s postupem učební výuky, Software-Simquarry se simulací různých způsobů nasazení stroje a jejich ekonomickými výsledky.

RAMMER
Je významným výrobcem nesených hydraulických kladiv (obr. 14). Pro dálkovou kontrolu činnosti a výkonnosti kladiv připravili měřicí přístroje Ramona (Rammer Monitoring Analyzer). Měřicí jednotka obdrží elektronická data z řady senzorů, umístěných v hydraulickém kladivu, která jsou přenášena do kabiny strojníka. Ten je porovná s daty předvolenými a zjistí, zda kladivo pracuje v optimálním výkonu.

BPI
Představili novou řadu vrtných souprav Titon na pásovém podvozku s průměry vrtů 76-152 mm (obr. 15). Jejich vývoj splnil požadavky velké manévrovatelnosti, stability při práci v horských terénech, s velkým stabilizačním stupněm přizpůsobení kompresoru potřebnému výkonu stroje, s malou hlučností a jednoduchých řízením vícefunkčním joystickem.
Dále je tu uplatněn vysoký standard pro minimalizaci narušení životního prostředí.

PAUS (Německo)
Uvádím tři nové varianty otočných nakladačů. Otočný nakladač klasického provedení s tuhým rámem, model RL 1052 SL-B s motorem 76 kW, hmotností 7100 kg a zdvihovou silou 3800 kg. Otočné nakladače s kloubovým rámem a všemi řiditelnými koly (obr. 16), uváděné ve čtyřech modelech s technickými údaji v tabulce. Nakladače s tuhým rámem a teleskopickým výložníkem. Jsou ve dvou modelech (údaje uvedené v tabulce). Stroj je vyráběn ve dvou variantách:
  • model TL-B pro vykládku horniny ve výšce 4 m,
  • model TSL-B pro vykládku palet ve výšce 4,6 m.



SENEBOGEN (Německo)
Je specializovaný výrobce mobilních jeřábů a manipulačních prostředků. Účelové zařazení vyráběných strojů vyjadřují jejich designem a barevným odlišením. Stroje zelené barvy jsou určeny pro manipulační účely, pro nakládku a vykládku různých druhů materiálů. Stroje červené barvy jsou mobilními zdvihacími prostředky s teleskopickým výložníkem. Stroje žluté barvy jsou mobilní zdvihací prostředky s příhradovým výložníkem. Jako nové nebo inovované stroje uvádějí: Příhradový jeřáb na pásovém podvozku, model 2200HD, s max. nosností 80 t při vyložení 4 m a příhradový výložník základní délky 12,1 m, s možností prodloužení až do 59,7 m.
Hnací motor má 200 kW a jeřábový naviják vyvozuje tlak až 120 kN. Předností jeřábu je jeho samomontážní systém a snadná přeprava. Inovovaný teleskopický jeřáb na rozšiřovatelném pásovém podvozku, model 630HD. Základní teleskop je pro výšku 32 m, s možností prodloužení do 39 m. Max. nosnost 35 t při vyložení 2 m a s výsuvným teleskopem pak 5 t v pracovním rádiusu 360o. Jeho předností je spolehlivá stabilita a průchodnost obtížným terénem. Univerzálnost jeřábu dokladuje např. zařízení pro vrtané piloty. Stroj je vybaven elektronickým zařízením, které optimálně využívá síly motoru a hydraulických mechanizmů.

Automobilní jeřáb s teleskopickým výložníkem, model HPC 40 má základní výložník délky 30 m s možností prodloužení o 7,5 m. Při vyložení 20 m je nosnost 3 t a max. nosnost 40 t při vyložení 2 m. Jeřábový motor má výkon 88 kW a automobilní 255 kW.
Pohony kol jsou 8x4. Manipulační pásový jeřáb, model 835, série C je novým strojem pro materiálovou překládku šrotu, dřeva apod., jejich třídění, zejména pro recyklaci stavebních materiálů atd. Vysoká stabilita stroje se podle potřeby dosahuje hydraulickým rozšířením rozchodu pásů. Přehlednost strojníka při práci nebo při vykládce se dosáhne zdvižením kabiny do výšky 6 m, případně i jejím horizontálním posunutím. Motor má výkon 150-200 kW a moderní hydraulická soustava Load Sensing usnadňuje zhospodárnění provozu stroje a jeho ovládání.
Hmotnost stroje je 18 t, max. vyložení 18,5 m, max. výška zdvihu 19 m.

STAVOSTROJ (ČR)
Tento nejvýznamnější český, celosvětově známý výrobce hutnicí techniky prezentoval jak na mezinárodní tiskové konferenci Pré-Intermat, tak ve vlastní expozici na veletrhu Intermat komplexní výrobní program. Zvláště příznivě byla přijata nová řada vibračních tandemových válců VH s kloubovým rámem, jehož reprezentant, model VH 350 je na obr. 18. Technické údaje uvedených válců jsou v tabulce (všechny stroje jsou s hydrostatickým pohonem).


Modely 250 a 300 jsou ve dvojím provedení: Označení VH 250 a VH 300 jsou válce s oběma hladkými běhouny, pod označením VH 250K a VH 300K válce kombinované, kde přední běhoun je hladký ocelový a zadní osa je opatřena čtyřmi pneumatikami. Nová generace vibračních tandemových válců s tuhým rámem je představena na třech modelech, jejichž technické parametry uvádím na následující tabulce. Model VH 850K je válec kombinovaný, u něhož je přední ocelový běhoun dělený a zadní osa je osazena čtyřmi hladkými pneumatikami.
Inovovaný tahačový vibrační válec, model VV 1500 (obr. 17). Je uváděn ve dvou variantách:
  • model VV 1500D s předním hladkým běhounem,
  • model VV 1500PD má přední běhoun ježkový.
Oba stroje jsou osazeny motory Cummins řady QSB5 s elektronickým ovládáním a uplatněnými předpisy ISO 3046/1. Jejich technické údaje uvádím v následující tabulce.


Vibrační desky
Jsou novým, rozšířeným programem a jsou vyráběny ve dvou variantách: Vibrační desky série PF s jednosměrným pohybem. Mají početnou, třináctičlennou řadu od modelu PF 63H o hmotnosti 63 kg, s motorem výkonu 2,6 kW, s odstředivou silou 10 kN, frekvencí 98 Hz a hloubkou hutnění 20 cm.
PF 107H je největší model o hmotnosti 107 kg, s motorem o výkonu 4 kW, odstředivou silou 20 kN, frekvencí 90 Hz a hloubkou hutnění 40 cm. Vibrační desky série PR s obousměrným pohybem mají čtrnáctičlennou řadu - od modelu PR 105R o hmotnosti 105 kg, s motorem 3,4 kW, odstředivá síla je 20 kN, frekvence 90 Hz, hloubka hutnění 35 cm.


PR 450L má hmotnost 450 kg, motor o výkonu 8,1 kW, odstředivá síla je 60 kN, frekvence 60 Hz, hloubka hutnění 75 cm. Vibrační pěchy série RV - v sedmičlenné řadě od modelu RV 56/2 o hmotnosti 56 kg, s motorem 2,4 kg, výškou odskoku 60 mm. Stroj RV 71/4 je standardně vyráběn o hmotnosti 71 kg, s motorem výkonu 3 kW a výškou odskoku 70 mm. Souhrn uvedených zhutňovacích strojů je patrný na obr. 19.

VOLVO (Švédsko)
Tento výrobce prezentoval rozsáhlou inovaci u mnoha svých strojů, s uplatněním užitné elektroniky a systémovými vazbami mezi motorem, hydraulickou soustavou a zatížením stroje, které značně usnadňují řízení a ovládání strojů. Zvláštní pozornost společnost VOLVO především věnovala lopatovým kolovým nakladačům série E ve střední kategorii o hmotnostech 10 - 20 t. Jejich nová řada s technickými údaji je patrna v tabulce: Lopatové nakladače pro těžké práce série E (obr. 20). Mají motory se širokým rozsahem elektronicky regulovaných otáček (1100-1600 ot/min), Load Sensing Hydraulic s výkonovou regulací, monitorovací systém Contronic s přehledem na všechny funkční činnosti stroje, automatickou převodovku APS (Automatic Power Shift).




Stručné technické údaje těchto nakladačů jsou na následující tabulce. Představena byla nová kolová rýpadla. Model EW 160B s motorem 160 kW (objem lopaty 0,2 - 0,8 m3, hloubkový dosah 5,9 m, řezná síla lopaty 109 kN - obr. 21). Model EW 180B s motorem 112 kW (objem lopaty 0,6-1,2 m3, hloubkový dosah 5,9 m, řezná síla lopaty 140 kN).

Motorové grejdry
Firma zavádí do výroby novou řadu grejdů série B ve dvou variantách: Grejdry s tandemovým pohonem zadních kol se základními údaji uvedenými v následující tabulce pěti modelů. Na obr. 22 je největší model G 780B. Grejdry s pohonem všech kol, zadních tandemových i předních.

Zatím uvedli dva modely: G 726B, hmotnost 16 046 kg, motor 148-175 kW, G 746 B, hmotnost 16 639 kg, motor 163-181 kW. Dampry s kloubovým rámem (obr. 23). I zde provedli řadu inovací, zejména u nízkoemisních motorů, řídících systémů, brzdicích soustav a ohledu na životní prostředí strojníka.




Výrobně firma zajišťuje čtyři modely, jejichž parametry uvádím na tabulce. Tímto uzavíráme třetí ucelenou část, nebo spíše výběr o novinkách a inovovaných strojích a zařízeních na letošním veletrhu INTERMAT s tím, že tuto oblast zcela neopouštíme; naopak, s některými dalšími firmami a novinkami se budete setkávat i v dalších číslech.

Autor: Ing. Antonín Vaněk
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Budoucnost patří teleskopickým manipulátorům. JCB zde hraje prim

Zveřejněno 6.9. Teleskopické kolové manipulátory patří k těm typům strojů, po kterých v posledních letech konstantně roste poptávka. Může za to jejich všestranné uplatnění v mnoha oborech, od stavebnictví, průmyslu, logistiky až po zemědělství. S konceptem stroje s… celý příspěvek

Kompaktní kolové bagry s nízkou výškou, ale největším zdvihem ve své třídě

Zveřejněno 4.9. Kolová rýpadla s nulovým přesahem zádě Komatsu PW168-11E1 a PW198-11E1 nabízejí jednu z nejnižších celkových výšek na trhu, ale v kompaktním balení přinášejí svým uživatelům více, než byste možná v této kategorii strojů čekali. Stroje s výborně… celý příspěvek

DAF slaví tři čtvrtě století od zahájení výroby nákladních vozidel v Eindhovenu

Zveřejněno 30.8. Společnost DAF Trucks letos slaví 75 let výroby nákladních vozidel. Je to významný milník v řadě úspěchů, které jsou poháněny inovacemi, převratnými technologiemi a chytrým designem. Stejná konstrukce tvoří základ pro nejnovější generaci vozidel DAF… celý příspěvek