Dnes je 30.7. – svátek slaví Bořivoj

Stavební vyvážecí souprava Delaware od firmy ENTRACON

Zveřejněno: 17. 7. 2010

Firma ENTRACON s.r.o. je dobře známá především v lesnickém oboru. Vznikla v roce 2003 jako výsledek švédsko-české spolupráce v oblasti vývoje, výroby a prodeje lesní techniky se zaměřením na harvestorové technologie a její příslušenství. Mezi nové produkty společnosti patří kromě lesní techniky také speciální kloubový dumper (vyvážecí souprava) Delaware – Cady Comanche.

Na speciální přání firmy PRAGIS a.s. divize Podzemní stavby firma ENTRACON upravila a vyrobila vyvážecí soupravu na kloubového dumpera, určeného pro práce v podzemí ve štole pod Strahovským tunelem. Jak probíhají práce v této štole jsme se dozvěděli od Ing. Jaroslava Chabra, ředitele divize Podzemní stavby PRAGIS a.s.

Ojedinělá technologie

Když jsme získali zakázku na raženou štolu pod Strahovským tunelem, museli jsme vymyslet zcela ojedinělou technologii, která by byla vhodná pro tyto práce.

Ražená štola je vyztužena obloukovou výztuží K21, ocelovou sítí a stříkaným betonem a plocha výrubu je cca 10 m2. Potřebovali jsme stroje, které by byly ve štole použitelné při zachování podmínek bezpečnosti práce, byly dobře ovladatelné a měly dostatečný výkon. Oslovili jsme několik konstrukčních a výrobních firem. Nejvíce našim požadavkům vyšly vstříc firmy ENTRACON a DUVAS-UNI.

Technika a technické podmínky

Firma DUVAS-UNI vyrobila a dodala univerzální důlní nakládač s teleskopickým ramenem o šířce 1,2 m, výšce 1,3 m, délce 7 m a hmotnosti 10 t. Díky rychloupínacímu zařízení lze pohotově vyměňovat hydraulické kladivo za nakládací lžíci o objemu 0,7m3 s bočním výsypem. Rubanina z čelby štoly je přepravena na hřeblový dopravník, který je zavěšen tak, aby pod něj mohl najet dumper.

Malý kloubový dumper Delaware s korbou a sníženou kabinou

Firma ENTRACON vyrobila a upravila lesní vyvážecí soupravu Delaware na stavební vyvážecí soupravu Delaware tj. malý kloubový dumper Delaware s korbou a sníženou kabinou, ve které je otočná sedačka obsluhy stroje. Ta je velmi důležitá, vzhledem k omezeným podmínkám štoly. (Celý stroj se nemá kde otočit).

Základní technické údaje vyvážecí soupravy: maximální výška stroje je 2615 mm (kabina), celková délka 6535 mm, horní šířka korby 1710 mm, nakládací výška na korbu je 1700 mm a celkový objem korby je 3,5 m3. Díky velikosti a rozměrům může být tato vyvážecí souprava, za podmínek stanovených ČBÚ, nasazena ve štole.

Malý kloubový dumper Delaware s korbou a sníženou kabinou
Malý kloubový dumper Delaware s korbou a sníženou kabinou

Vlastní práce

Práce na štole pod Strahovským tunelem začaly v červnu 2009, celá strojní sestava je nasazena od ledna letošního roku.

Schéma ražené štoly
Schéma ražené štoly

Práce jsou prováděny v třísměnném provozu. Za 24 hodin jsou vyraženy a kompletně provedeny dva metry štoly (postup je limitován technologií zajištění výrubu). Štola je dlouhá 750 m a dnes jsou práce zhruba v jedné třetině. Štola by měla být dokončena na konci příštího roku. Stroje jsou dostatečně výkonné a pracují bez problémů.

Autor: Vladimíra Štěpánková
Foto: Archiv firem PRAGIS a ENTRACON
 

Nové

Nová mobilní aplikace STROJNICAK nabízí komplexní informace pro obsluhy strojů

Zveřejněno 28.7. Praktický pomocník v kapse nejen pro všechny profesionální obsluhy strojů – to je nová mobilní aplikace s názvem STROJNICAK, kterou na trh uvedla společnost Lektorská činnost V přehledně zpracovaném uživatelském prostředí se zájemce může registrovat… celý příspěvek

Komatsu přináší na staveniště mobilní megawattovou nabíječku

Zveřejněno 25.7. Společnost Komatsu ve spolupráci s kalifornskou firmou Dimaag představila na veletrhu bauma 2025 v Mnichově mobilní nabíjecí systém s názvem Mobile Megawatt Charging System (MWCS). Tento systém je navržen pro rychlé nabíjení elektrických stavebních… celý příspěvek

Tři nové elektrické autodomíchávače od SANY zamířily do společnosti Cemex

Zveřejněno 23.7. Společnost Cemex Česká republika převzala tři nové elektrické autodomíchávače od společnosti SANY. Tyto moderní a ekologicky šetrné stroje byly nasazeny do provozu v Brně, pražských Stodůlkách a Malešicích. celý příspěvek