HERRENKNECHT (Německo)
Obr. 4: Druhy mikrotunelovacího potrubí průměrů 250 - 4000 mm
Z hlediska geologických podmínek dělí soupravy na:
a) Soupravy pro vrtání ve skalních masivech (obr. 1) do průměrů přes 12 m s délkou vrtacího vlaku až 200 m. Uvádějí nový systém upnutí čelisti ke skále.
b) Soupravy pro střídavé geologické a hydrologické podmínky použitím tzv. Mixschildu (obr. 2), který umožňuje měnit provozní moduly pro skálu EPB, otevřený štít nebo metodu Mix Slurry, jak je patrno z obrázku.
c) Soupravy pro různé druhy zemin, značené EPB (Earth Pressure Balouce), jejichž uspořádání je na obr. 3.
Obr. 2: Mechanizovaný štít Herrenknecht, model Mixschild. 1 - Uzavřená nebo otevřená řezná hlava, 2 - tlaková komora, 3 - bentonitová suspenze, 4 - pohon řezné hlavy, 5 - rozmělňovací a mísící komora, 6 - hydromotory pro posuv štítu, 7 - tlakovzdušná komora, 8 - řídicí hydromotor, 9 - ukladač ostění, 10 - dopravní pás ostění, 11 - čerpadlo směsi bentonitu a rubaniny, 12 - manipulační jeřáb na ostění, 13 - spínací skříň, 14 - kabelový buben, 15 - dopravní potrubí rubaniny, 16 - přívodní potrubí bentonitu.
Doprava vyfrézované horniny se provádí mechanicky dopravním šnekem, pásovým dopravníkem, případně dopravníkem kolejovým. Čelní těžení horniny je otevřeným nebo uzavřeným štítem, lopatou s teleskopickým výložníkem nebo rotační frézou.
Obr. 3: Mechanizovaný štít Herrenknecht, model EPB. 1 - Uzavřená řezná hlava štítu, 2 - pohon řezné hlavy, 3 - hydromotory pro posuv štítu, 4 - tlakovzdušná komora, 5 - dopravní šnek, 6 - ukladač ostění, 7 - šoupátkový šnekový otvor, 8 - dopravní pás ostění, 9 - manipulační jeřáb na ostění, 10 - dopravní pás rubaniny.
d) Velká pozornost je věnována mikrotunelovacím strojům, které umožňují bezvýkopovou ukládku potrubí o průměrech 250 - 4000 mm do délky až 1000 m (obr. 4). Mechanizmy, používané pro tuto technologii jsou patrny z obr. 5. Z levé strany jde o hydraulicky ovládanou lopatu s teleskopickým výložníkem v otevřené čelní stěně, rotační frézu s otevřeným štítem a mechanickým odběrem horniny (EPB), a s uzavřeným štítem. Jeden ze způsobů technologického postupu je patrný na obr. 6, kde je potrubí protlačováno a materiál odebírán šnekem.
Obr. 6: Technologický postup kombinovaných souprav Herrenknecht na protlačování trubních materiálů s horizontálně řízeným vrtáním. 1 - Startovací šachta, 2 - kontejner s počítačovým systémem a zdrojem energie, 3 - výsuvná jeřábová dráha, 4 - tlačná souprava, 5 - dopravní potrubí se šnekem pro odsun horniny, 6 - řídicí hlava s frézou, naváděná laserovým zařízením.
Obr. 7: Příklad použití řízené kombinované soupravy Herrenknecht na vzdálenost až 1000 m
Moderní soupravy jsou řiditelné, jak je patrné na obr. 7.
VERMEER (USA)
Přichází na trh s novou soupravou pro řízené vodorovné podzemní vrty, model D300×500 Navigator HDD (obr. 8). Souprava má značný točivý moment - 67 792 N.m a velkou posuvnou a tahovou sílu - 136 077 kg. Prodlužovatelné vrtné soutyčí je délky 10 m a jeho rádius ohybu činí 25 cm. Modulový systém uspořádání stroje umožňuje jeho dobrou transportovatelnost.
Obr. 8: Souprava Vermeer, model D300×500 Navigator HDD pro řízené horizontální podzemní vrty