Akciová společnost TATRA patří se svojí 150ti letou tradicí mezi nejstarší výrobce nákladních automobilů na světě. V současné době tvoří její výrobní program těžké terénní nákladní automobily určené jak pro civilní, tak pro vojenské účely. Nejprodávanějšími typy jsou jednostranné a třístranné sklápěče a podvozky pro montáž nejrůznějších speciálních nástaveb.
Jedním z výsledků restrukturalizace akciové společnosti Tatra je motor Tatra T3D-928, který splňuje normu EURO 4. Tatra tedy může nadále rozvíjet obchodní aktivity v zemích, kde od letošního října bude platit zmíněná norma.
Tatrováci zvolili vzhledem ke koncepci motoru technologii selektivní katalytické redukce (SCR) při zachování výhod původního motoru. Plnění emisních limitů normy EURO 4 zajišťuje katalyzátor a vstřikování aditiva AdBlue (roztok močoviny) do výfukového potrubí. Zároveň byl optimalizován spalovací proces - odladěna byla geometrie spalovacího prostoru včetně sacího kanálu, vstřikovací soustavy a turbodmychadla. Jediným elektronickým zařízením je řídící jednotka, která v závislosti na aktuálních hodnotách výfukových plynů dávkuje roztok močoviny. Správný chod systému SCR kontroluje snímač obsahu škodlivin, který je umístěn na konci výfukového potrubí. Řidič včas rozpozná špatnou funkci součástí systému i sníženou kvalitu aditiva.
Motory Tatra T3D-928
mají vrtání 120mm a zdvih 140mm (objem osmiválce je 12 667 cm3), přímé vstřikování paliva a mezichladič plnícího vzduchu. Optimalizace spalování přinesla i sníženou spotřebu oproti motorům Tatra T3C-928. K dispozici jsou dvě výkonové varianty.
Motor Tatra T3D-928
Tatra T3D-928-20
dosahuje maximálního výkonu 280 kW při 1 700 - 1 750 min-1 a maximálního točivého momentu 1 800 Nm při 1 000 - 1 200 min-1.
Tatra – záběr z Autotecu 2006
Tatra T3D-928-30
disponuje 320 kW v rozmezí 1 700 - 1 750 min-1 a točivým momentem 2 050 Nm při 1 000 - 1 200 min-1.
Výkonové charakteristiky motorů řady T3D-928