Komplexní investice do technologií pro logistiku
Není potřeba přidávat další komentář ke zvyšujícím se cenám nafty. Tento problém nabral bohužel trvale se zhoršující trend a s tímto faktem je nutné se s konečnou platností smířit. Neznamená to však, že podnikatel za svůj produkt, závislý na přepravě, dostane automaticky více peněz. Faktem je, že minimálně v nejbližší době nedostane. Jediné, co může s tímto stavem udělat nyní, je účinně omezit spotřebu, investovat do logistiky ať již vlastní, nebo vyžadovat sofistikovanost od logistických řešení svých dodavatelů přepravy nebo práce.
Kdo přežije?
Se zvýšením cen produkce odpovídajícím zdražení nafty tedy příliš nepočítejme. Nejen, že je v oborech tvrdá konkurence v rámci ČR, ale navíc za dveřmi stojí připravená další, schopna pracovat levně. Z východu, blízkého našim hranicím, míří pracovní síla a z toho vzdálenějšího levná produkce. Ještě chvíli potrvá povědomí o tzv. nekvalitě zboží z Východu, ale to jen nakrátko. Kdo přetrvá? Kdo se přizpůsobí, kdo bude silný a kdo bude mít náskok. V tom není naprosto nic nového a tato fakta jsou platná po celou dobu existence lidstva. Platí v podnikání stejně jako v životě.
Co to ale znamená?
Investovat, snižovat náklady, zavádět technologie, ale ne za každou cenu. Dokonce ani za tu nejnižší nemusí být správně. Platí opět životní i obchodní zkušenost, kterou nejlépe vystihuje pořekadlo „hodně muziky za málo peněz”. Význam přenesený do praxe, je komplexní řešení problému, pokud je k dispozici.
Jak hledat technologii?
Otázka zní, budeme hledat vymyšlené nebo vymyslíme vlastní? Je vlastní řešení nejlepší řešení? Nejlepší identifikace jeho správnosti spočívá ve spokojenosti těch, kteří již tuto technologii používají – tzn. reference technologie. Pokud aplikujeme výsledky, kterých dosáhli po zavedení technologie jiní na svůj provoz a dodavatel je schopen dokonce řešit individuality, které dále požadujeme, máme výhledově vhodné řešení. Dalším krokem musí být otestování technologie přímo u nás. Naštěstí už máme předem zjištěno (právě návštěvou referenčního místa), že je ve většině parametrů vhodná. Zkušební provoz tedy nebude pro žádnou stranu ztrátou času. Na základě testovacího provozu, zaměřeného na výběr nejvhodnějšího systému pro vozidla TATRA, byl mezi konkurencí vybrán právě systém TDM. Ten splnil všechny požadavky a kritéria společnosti TATRA, a.s. a v náročném testováním vykázal nejlepší výsledky z hlediska přesnosti, odolnosti i komplexnosti záznamu provozu vozidla. Chyba měření paliva sondami TR byla hluboce pod jedním procentem, konkrétně 0,2 %.
Nová terminálová komunikace
Rozsah sebraných dat a jejich přesnost je důležitým hlediskem pro konstrukci systémů sběru dat z provozu vozidla. Technologie TDM je cíleně konstruována jako elektronická stazka. Standardem se přitom stává provozní záznam sestavený z prvotních vozidlových výstupů, které vykazují přesnost nad 99 procent. Především ujetá vzdálenost musí být prvotně měřená, nelze tedy použít dopočet z paralelních systémů – např. GPS – a to ani přes možné dodatečné korekce. Vztah měřené vzdálenosti a spotřeby vozidla je natolik úzký, že musí být vytvářen současně v kontinuu.
Terminál GT-2
Totéž platí pro ostatní telemetrické veličiny, které dohromady dávají základ pro další zpracování v dopravně-logistických software uživatele. Dotvoření těchto záznamů musí provést obsluha vozidla nebo stroje na terminálu GT2 (grafický terminál). Na rozdíl od dosavadního stavu ručních záznamů podle vzoru „ostrá tužka” však doplňuje řidič již rozpracovaný provozní záznam z palubní jednotky. Tady není prostor pro fantazii.
K záznamům pořízeným jednotkou ve vozidle přibude informace o třídění provozu na zakázky a operace. To vše pod případným programovým přerušením provozu.
Slabinou je opět řidič. Tady se však systém brání metodou „pravomoc dispečera”. Zakázku tedy zadá dispečer a ta se automaticky odešle do vozidla přes Internet prostřednictvím sítě GPRS. Z vozidla dorazí potvrzení. Dispečer ví, že řidič (vozidlo) zakázku obdržel. Ten pak pouze dělí zakázku na operace (nakládka, vykládka, přejezd atd...). To vše samozřejmě v časoprostorovém snímku, pořízeném ze systému GPS a on-line režimu s nastavitelným zpožděním v sekundách.
Mimo zakázky se organizuje běžná oboustranná komunikace řidič, dispečer. Tu umožňuje chat prostřednictvím terminálu, neboli textová komunikace. Prakticky zdarma přes Internet si obě strany posílají informační zprávy včetně ukládání jejich historie v software.
Použití v zahraničí
V roamingu se doposud takovýto systém oboustranné komunikace výrazně prodražil. Operátor účtuje vysoké poplatky spojené s platbou zahraničnímu partnerovi. Rovněž zúčtovací datové pakety jsou jednorázově předimenzované a rychle odčerpávají „kredit”. Společnost AXITECH, s.r.o. však nyní disponuje tarifem, který snižuje tyto náklady. Při oboustranné, prakticky neomezené komunikaci v rámci roamingu zaplatí uživatel za jeden prostředek cca 800 Kč/měsíc, přičemž chatuje neomezeně s posádkou. Již žádné SMS ani telefonování, vše je organizováno přes GPRS síť, tedy prostřednictvím Internetu. Cena za zprávu do vozidla se tak pohybuje v haléřích. Úspory na komunikaci s vozidlem se pak dají vyčíslit v tisících korun měsíčně.
Správná cesta
Kdo je připraven, není ohrožen. Nezůstat opodál je tedy hlavní trend přetrvání na trhu i v dobách, kdy ceny vstupů nepřejí. Ale právě překonání takovýchto období svědčí o stabilitě firmy a vyspělosti jejího vedení.