Na D1 jsme vyrazili z centrály značky Renault Trucks v Čestlicích. Hned při pohodlném vstupu do kabiny mi bylo jasné, že název MAXISPACE (maximální prostor) není náhodný.
Kabina a její vybavení
Kabina je úžasně prostorná a vychytaná do všech možných detailů. Začnu u sedadla, kde řidič tráví nejvíce času. Jeho sedadlo je pneumatické a s vestavěným pásem, vyhřívané, větrané proti pocení, nástavec sedáku je regulovatelný.
Také sedadlo spolujezdce je komfortní. Nese název „Easy Access”, má rovněž dvě loketní opěrky, snímatelnou podpěru šíje a je otočně o 120°.Volant je kožený, lehce nastavitelný.
Mezi oběma sedadly je dostatek místa pro stůl. V kabině je prostorné horní lůžko Ultimate, přestavitelné na úložný prostor se žebříkem a síťkou na zavazadla. Kolem celé kabiny je možné roztáhnout závěsy s reflexním povrchem, takže do kabiny není vidět a navíc reflexní povrch zabraňuje sálání (tepla, chladu z venku do kabiny). Řidič zde má v centrálním úložném prostoru pod lavicí 40l chladničku. Nechybí sada talířů a příbory (na talířích s logem Renault Trucks).
Pod sedadlem řidiče je přívod vzduchu a vzduchová pistole.
Palubní deska je přehledná, příjemně osvětlená. Nechybí navigační systém. Zkrátka pro řidiče, který ve vozidle tráví desítky hodin, je kabina vybavená tak, že v ní má svůj malý dům.
Jízda
Výhled z kabiny, přestože jsme vyjížděli za deštivého počasí, byl výborný. Zajišťovalo ji nejen automatické stírání oken s dešťovým snímačem, ale také velké čelní sklo s minimálními sloupky. Velmi příjemná a praktická byla dvě zrcadla po obou stranách, která umožňují maximální přehled po obou stranách vozidla a za ním. Užitečný je elektronický omezovač rychlosti (nastaven je na 90 km/hod). Nechybí adaptivní tempomat, motorová brzda, automatické rozsvěcení světel.
Velmi užitečné je funkce, která hlídá bezpečnou vzdálenost mezi vozem – překážkou před sebou (vypočítává ji z rychlosti vozidla jedoucího před ním). Začne-li tedy vozidlo před ním neočekávaně brzdit, vždy je dostatek času vůz jej zastavit. Tím se stává jízda bezpečnou, plynulou a pozitivně se tím ovlivňuje také spotřeba pohonných hmot. Navíc je spotřeba kontrolována a optimalizována i pomocí vyhodnocování terénu, prostřednictvím systému Optivision (těsně před dosažením kopce ubere plyn a vozidlo dojíždí vrchol kopce setrvačností).
D1 a časté autonehody
I my jsme tentokrát byli svědky autonehody na D1. Tedy spíše již odklízení zbytků po ní. Stala se v protisměru, takže když jsme z Čestlic vyjížděli, my jeli bez problémů. V opačném směru však stála několikakilometrová kolona. Když jsme se vraceli, kolona tu již nebyla. Podél dálnice stálo nejméně 100 kamiónů (dokonce i na odbočovacích pruzích, takže lehle mohlo dojít k dalším nehodám). Proč? Jejich řidiči zkrátka nemohli dojet na nejbližší odpočívadlo, neboť se v koloně zdrželi, vyčerpali 8 hodin na cestě a museli, dle nařízení EU, které platí v celé Evropě, zastavit právě na tom místě, kde jim čas uplynul.
Závěr
Osobně jsem byla z vlastností vozidla nadšená. Jízda je plynulá, tichá, pohodlná. Nepřeberné množství pomocníků téměř vše zajišťuje a kontroluje, aby byla u vždy bezpečná. Jen z jedné věci bych měla obavu. Pokud bych vozidlo řídila sama, měla bych pravděpodobně zakrátko takový pocit bezpečí, že bych si mohla připadat jako v křesle u televize, kde mohu v klidu usnout. Naštěstí to však na D1 opravdu nejde, takže alespoň za něco můžeme být při jízdě po ní vděční.
Jak jsem již na začátku podotkla, rozhodně nešlo o přesný technický popis modelu, ale opravdu jen o postřehy. Pamatovali jsme však i na ty z vás, kteří se budete chtít o samotném vozidle dozvědět více. Všechny dostupné informace o něm naleznete na webových stránkách www.stavebni-technika.cz. Umístěny budou pod stejnojmenným článkem v pdf verzi (personifikovaná specifikace Renault Trucks T HIGH 520 T4×2 E6 MAXISPACE). Další možností je nahlédnout na www.renault-trucks.cz a přímo se obrátit na nejbližšího obchodního prodejce.