Velká ultra rýpadla pro těžební průmysl vyrábí Komatsu ve dvou variantách výložníku – a to jako klasické rýpadlo nebo v provedení s čelní lopatou. Model PC4000-11 není výjimkou. Oproti svému předchůdci však rýpadlo dostalo nový motor splňující nejnovější emisní normu Tier 4 final a mnoho bezpečnostních vylepšení, jako je 45° přístupové schodiště, více zábradlí, záchranné dveře a bezkonkurenční nouzový výstupní žebřík. V Komatsu nezapomněli ani na produktivitu, takže je snazší jak běžná údržba, tak i servis a dlouhodobá péče o stroj.
Motor a výkon
O dostatečný výkon se stará elektronicky řízená pohonná jednotka Komatsu SDA16V160E-3 s výkonem 1 400 kW při 1 800 otáčkách. Jedná se o vodou chlazený naftový 16válcový čtyřtaktní motor s přímým vstřikováním paliva. Další důležitou částí je systém pro snížení emisi oxidů dusíku (NOx), pracující na principu selektivní katalytické redukce (SCR). Spolu s novým nastavením motoru tak rýpadlo splňuje emisní normu Tier 4 Final, což v případě NOx znamená snížení emisí oproti Tier 1 o téměř 95 %. Za zmínku stojí i interval výměny oleje, který může být až 1 000 h, nebo velikost palivové nádrže, která umožňuje až 24hodinový provoz bez tankování.
Samotná operační hmotnost rýpadla se pohybuje v rozsahu 393–409 tun a záleží na šířce pásů, verzi výložníku a typu motoru (kromě Tier 4 Final verze lze stroj osadit i jednodušší Tier 2 verzí). S užšími pásy (1,2 metru) vyvíjí stroj na zem tlak cca 22 N/cm², širší 1,5 metrové tlak sníží na zhruba 17,5 N/cm². Úctyhodná je i samotná lžíce, která pojme 22 m³ (při SAE 2:1), ve variantě „nakladač“ se do čelní lopaty vejde též 22 m³, ale dle SAE 1:1, tedy „s větším kopečkem“. Rýpadlo PC4000-11 nejlépe doplní dumpery v kategorii od 150 do 240 ton (U.S. short ton); 1 krátká tuna je přitom rovna 907 kg.
Obsluha a údržba
Velká a pohodlná kabina je namontována na 18 viskózních podložkách, funkcí podobným silentblokům. V základu je automatická klimatizace i přetlakový systém. Sedadlo operátora je vzduchově odpružené, elektricky vyhřívané a disponuje dvoubodovým bezpečnostním pásem. Samozřejmostí je individuální stavitelnost. Z rýpadla je dobrý výhled.
Díky nejnovějšímu monitorovacímu systému KOMTRAX PLUS 2 jsou veškeré chybové zprávy oznamovány do kabiny akustickými a vizuálními signály. Zároveň pomocí systému vzdálené správy si lze též zobrazit aktuální stav spolu s vývojem v čase přímo z kanceláře, což pomáhá plánování údržby.