Kontaminace zemin nastávala zejména v podložích hutních nebo chemických továren, kde po léta unikaly do půdy životu nebezpečné látky. Kontaminované zeminy jsou recyklovány v tzv. desorbéru, ve kterém jsou ze zemin vypalovány nebezpečné prvky, aby pak takto vyčištěné zeminy mohly být znovu použity. Kromě samotného desorbéru a složité soustavy filtrů sestává zařízení pro dekontaminaci z dopravní linky, která musí zeminu dopravit, dávkovat a třídit tak, aby do desorbéru vstupovala zemina v požadovaném množství a s požadovanou zrnitostí.
Dopravní linka, jejímž dodavatelem je firma TMT spol. s r.o. Chrudim, sestává ze vstupního robustního podavače s mohutnou násypkou, ze soustavy pásových dopravníků, vibračního třídiče a magnetického separátoru. Konec linky, a tedy její napojení na desorbér tvoří skluz, který nahradil původně instalovaný šnekový podavač. Šnekový podavač byl několikrát odzkoušen, nakonec však nebyl pro nevhodnost použit. TMT spol. s r.o. Chrudim získala značné zkušenosti s dopravou kontaminované zeminy, která má v mnoha případech velmi specifické vlastnosti a chová se při dopravě značně nestandardně. Dopravní zařízení dodala firma TMT spol. s r.o. Chrudim pro firmu ERS Ostrava.

Linky pro likvidaci odpadového materiálu
Některé odpadové materiály – tj. vyřazené pneumatiky, drcené plasty a nebezpečná masokostní moučka, které tvoří značnou ekologickou zátěž, jsou v posledních letech efektivně likvidovány.
Používají se jako alternativní paliva v cementárnách a tepelných elektrárnách. Nahrazují tradiční paliva, čímž dochází ke značným energetickým úsporám. Alternativní palivo musí být do procesu spalování dodáváno ve vhodné zrnitosti a ve správném množství. Zrnitost zajišťují dodavatelé alternativních paliv, kteří pneumatiky a plasty drtí a dovážejí je k uživatelům buť ve velkoobjemových silničních návěsech s pohyblivou podlahou, nebo ve standardních kontejnerech dovážených speciálními nákladními auty. Dodávku správného množství alternativního paliva do pece zajišťuje dopravní linka, kterou dodává firma TMT spol. s r.o. Chrudim spolu s firmou Schenck Praha.
Dopravní linka sestává z příjmové stanice sestávající ze speciálního plechového boxu a šnekového pole, z redleru, magnetického separátoru, mechanického separátoru a dávkovací váhy, na kterou navazuje pneumatická doprava, kterou je palivo dodáváno přímo do spalovací trysky v peci. V některých případech je do dopravní linky zařazen vážený zásobník s dávkovacími šnekovými podavači. Váha Schenck typu Multidos spolu s řídícím systémem řídí dopravní linku tak, aby její dopravní výkon byl konstantní a aby ho bylo možno plynule měnit. V dopravní lince bez zásobníku je přesné dávkování zajištěno regulací otáček šneků ve šnekovém poli, v dopravní lince se zásobníkem zajišťují dávkování šnekové podavače pod zásobníkem.
![]() |
![]() |
Významným činitelem, který odlišuje dopravu alternativních paliv od dopravy jiných materiálů je velký rozptyl sypné hmotnosti, která se pohybuje mezi 0,1 t/m3 a 0,7 t/m3. Společnost TMT spol. s r.o. Chrudim vyvinula speciální příjmové stanice pro návěsy s posuvnými podlahami a příjmové stanice se sklopnou střechou pro kontejnery. Obě varianty příjmových stanic zajišťují nejen přesné dávkování, ale díky dokonalému těsnění též zabraňují úniku prachových částic a nepříjemnému pachu do okolí.

Společnost TMT spol. s r.o. Chrudim udržuje a neustále rozvíjí rozsáhlé znalosti týkající se problematiky dávkování alternativních paliv a je významným dodavatelem zařízení, které přináší uživatelům značné úspory a celé společnosti zlepšení životního prostředí.