Na první pohled jiný
Nablýskaný žlutý krasavec už na nás netrpělivě čeká před dílnou Pavla Kábeleho. Na první pohled je nám jasné, že tahle mašina bude teda něco. Velký perforovaný výfuk z nerezové oceli ve stylu amerických trucků nebo mohutná světelná rampa jsou předzvěstí toho, že tahle tato 444ka od Caterpillar tedy rozhodně nebude obyčejná. To podstatné, jak se ale později dozvíme, se skrývá uvnitř...
Pavel Kábele se „zemařinou” zabývá více než dvacet let. Jeho rukama prošlo již hodně strojů, od malého otočného rýpadla Zeppelin, přes traktorbagry značek JCB, Cat (starší řada E), až po tento nejnovější Cat 444F. Ten byl jako nový zakoupen před čtyřmi lety u výhradního prodejce značky Cat, Zeppelin CZ. V době reportáže měl najeto zhruba 5 100 motohodin. I přes všechny úpravy na stroji nedá Pavel Kábele na značku Cat dopustit. Veškeré zlepšováky, které na traktorbagru udělal, vychází z jeho dlouholetých strojnických zkušeností.
Z výčtu všech možných úprav začněme možná tím nejdůležitějším, motorem: Standardních 74 kW (100 koní) se tady pod horami zdálo majiteli málo, a tak nezbývalo než zapátrat a najít zkušenou firmu, která by se ujala přečipování řídicí jednotky. „Řídicí jednotka šla snad šestkrát ven, než jsem našel jednu dobrou firmu v Praze,” upřesňuje Pavel Kábele. Po přečipování se na kola stroje přenáší výkon 126 koní, což je znát například při rozjezdech do kopce nebo při přejezdech po silnici. „Chová se to teď úplně jinak, a to jak na silnici, tak v terénu. Má to lepší odpich a zlepšila se i spotřeba,” dodává hrdý majitel. K lepší průchodnosti terénem pomáhá stroji další zlepšovák, a tím je úprava uzávěrky diferenciálu. „Při zatočení všech čtyřech kol se diferák automaticky odpojil a stroj ztratil razanci v záběru. Šel jsem tedy po kabelech a tuhle funkci se mi podařilo odpojit. Teď už vlastně zabírají všechna čtyři kola bez ohledu na jejich natočení.” Kola jsou obuta do nových radiálních pneumatik, které se Pavlovi Kábelemu osvědčily lépe než standardně dodávané diagonální pneumatiky. „Vyhrabu se s nimi všude, má to lepší kontakt s povrchem, protože v podstatě zabírají tři špalky najednou.”
Traktorbagr = nejlepší volba pro všestrannou práci
Není tajemstvím, že rýpadlo-nakladače jsou u nás nesmírně populární právě díky své všestrannosti. Také Pavel Kábele si nedokáže práci s jiným strojem představit. „Vše, co si potřebuju na stavbě udělat, zvládnu jen s tímhle strojem,” říká a dodává: „Bez čeho si to nedovedu dneska už představit, je naklápěcí hlava na lžíci. Díky tomu jsem schopný dostat se například i pod potrubí nebo si výkop dokonale začistím.” Naklápěcí hlavu si Pavel Kábele upravil tak, že stiskem tlačítka z kabiny lze hydraulicky upínat jakékoli nářadí, což je velmi pohodlné a nezdržuje to od práce. Ke stroji je možné dále připevnit bourací kladivo (Soosan) a deset typů různých lopat značek TRIGA a Cat.
Upraveno do nejmenšího detailu
Roky praxe za volantem traktorbagru daly vzniknout celé řadě dalších zlepšováků. Pojďme si je tedy alespoň výčtem přiblížit. Spojnice mezi předními rameny je dutá. Co s tím? No přeci namontovat doplňovací nádrž na vodu. Umýt si na stavbě ruce pod kohoutkem tak teď lze přímo u stroje. Velmi elegantní řešení. Odstředivka na hrubé nečistoty je nyní přímo na kapotě místo na blatníku, kde dostávala pořádně zabrat od prachu od kol. Jednoduchou, ale účelnou úpravou proti létajícím nečistotám, jsou také gumové zástěrky nad hydraulickými válci. Zkušenosti s provozem předchozího rýpadlo-nakladače vedly k namontování plastových krytek na hadice od hydrauliky u podkopu v zadní části stroje; jiné je také zavěšení hadic k radlici stroje, aby nebyly provozem tolik namáhány.
Jak už jsem zmínil, kabina traktobragru je nyní v horní části vybavena výkonnou světelnou rampou, uprostřed které se vyjímá nádherná trumpeta klaksonu. Klakson je poháněn dodatečně namontovaným kompresorem a má také svou bezpečnostní funkci. Při opuštění kabiny lze skrytým tlačítkem aktivovat alarm, a pokud by někdo otevřel dveře, trumpeta klaksonu to dá svému okolí pořádně vědět. Dominantou je také stříbrný výfuk z nerezové oceli, který dává Catu tak trochu americký vzhled.
Samostatnou kapitolou je pak kabina stroje. Standardní zámky dveří s univerzálním Cat klíčem vzaly v tomto případě za své a nahradily je zámky ze staršího náklaďáku. Uvnitř pak najdeme další vychytávky, jako je například snížená sedačka, upravený pojezd sloupku řízení (lze sklopit až k tělu) nebo upravený brzdový pedál s menším odporem při stlačení, což ulevuje levé noze při celodenní šichtě. Stroj je dále vybaven mikrofonem pro handsfree pro pohodlné volání bez zbytečných prostojů při práci; nad kapličkou budíků je monitor pro zpětnou kameru, nechybí sklonoměr, měřič tlaku v pneumatikách nebo měřič tlaku turba. Jiné je zavěšení stěrače (zabírá větší plochu), jiné je čalounění volantu, joysticků a madel. Místo měkčeného plastu od výrobce byla „do zbraně” povolána kůže.
Pravidelný servis je základ
Pavel Kábele je nesmírně zručný mechanik, který si dokáže poradit téměř se vším. V dílně má například speciálně upravený soustruh nebo vysoce přesné zařízení vlastní konstrukce pro navařování čepů pomocí CO2. Oprava čepů tak probíhá svépomocí, po získání finálního tvaru se čepy pouze posílají na vykalení. Pavel Kábele oceňuje rychlé a spolehlivé dodávky náhradních dílů z pobočky Zeppelin CZ v Mostě, stejně jako služby specializované laboratoře vzorků Zeppelin CZ v centrále společnosti v Modleticích. Pravidelným odběrem vzorků lze předejít větším poruchám; ostatně díky této službě se například podařilo včas podchytit vadné ložisko. Důležitá je také prevence a správná údržba. Po 15 odpracovaných motohodinách jsou promazány všechny čepy, pravidelně jsou měněny a čištěny všechny filtry; zkrátka tenhle stroj je evidentně plnohodnotným členem domácnosti v rodině Kábelů a nutno uznat, že podle toho taky Cat 444F vypadá.
Dejte nám tip na zajímavý stroj!
Víte o zajímavém, unikátním, nebo historickém stavebním stroji ve vašem okolí? Nebo snad takový sami vlastníte? Dejte nám vědět a my k vám zajedeme na reportáž! Vyfotíme, napíšeme, zveřejníme. Stanete se tak spoluautory našeho časopisu. Navíc, každý tip, na jehož základě napíšeme článek, bude odměněn dárkem od Stavební techniky.
Vaše tipy posílejte na jan.rybar@vega.cz, nebo volejte na 606 075 769!