Zájemce o kompletní technické parametry odkáži na článek [1] a na úvod zmíním ve stručnosti to nejpodstatnější. Mega se vyrábí ve třech verzích lišících se kapacitou olověné trakční baterie, k dispozici máme konkrétně 8,6 kWh, 11,5 kWh a 17,3 kWh, což vystačí na 60, 80 a 100 km dojezdu. Maximální celková hmotnost je totožná – 1 640 kg – a spolu s hmotností baterií ovlivňuje maximální hmotnost nákladu (více baterií, méně nákladu, konkrétně: 872 kg, 807 kg a 641 kg). Za automobil lze zapřáhnout přívěs do 1 000 kg. Maximální rychlost dosahuje 40 km/h, vozidlo lze provozovat na pozemních komunikacích s řidičským oprávněním skupiny B. Z výroby vycházejí dvě verze šasi (krátké a dlouhé), na které lze podle potřeby namontovat sklápěčku, skříňovou nástavbu, nebo třeba cisternu pro zalévání zeleně.
Ústřední hřbitov v Brně
Naše první zastávka směřovala do Brna na Ústřední hřbitov, kde probíhalo předání již druhého elektromobilu. Hřbitov je to poměrně rozsáhlý a kopcovitý, přičemž diagonálně přejít z jednoho jeho konce na druhý znamená překonat zhruba 1 000 m a nastoupat 40 výškových metrů (cca 4% stoupání). Není tedy divu, že místní pracovníci využívají různá přibližovadla.
Služebně starší Mega slouží zahradníkům pro přepravu osob (jich samotných) a nářadí. Druhou dostali pracovníci na dílně, kteří po areálu zajišťují nejrůznější opravy a údržbu (rozvody vody, zídky, chodníky atd.). Motivem pro pořízení byl především tichý a ekologický provoz spolu s provozními náklady a náklady na údržbu, které převážily vyšší pořizovací náklady. Konkrétně jsme se dozvěděli například o nízké životnosti spojky u dieselových aut, která je při provozu stylem „rozjet se do kopce (nejlépe bez použití ruční brzdy) – popojet 5 m – zastavit” totálně opotřebovaná již po najetí 10 000 km.
Několika dalším pocitům a postřehům obsluhy a provozovatelů elektromobilů věnujeme samostatné body:
Přechod ze spalovacího automobilu
První věcí, co nové řidiče překvapilo, byl systém rekuperace, kdy po uvolnění „plynového” pedálu začne vozidlo mnohem znatelněji přibrzďovat než konvenční automobil. Zpočátku nezvyklý pocit, který by se dal – dle jednoho z šoférů – přirovnat k neustále mírně sešlápnutému brzdovému pedálu, se po pár desítkách minut mění v příjemnou vlastnost pro komfortní rozjíždění a zastavování v kopcích.
Dobíjení a údržba baterie
Baterie není v praxi žádný strašák. Její dobíjení přes noc v zásuvce považují řidiči za jednodušší než dolévání nafty a související administraci (zapisování množství, data atd.). Z pohledu provozovatele pak místo nádrže na naftu s výdejním zařízením vybaveným průtokoměrem postačí lepší „zásuvkový” měřič spotřeby se záznamem. Dolévání destilované vody do baterií je díky centrálnímu systému také otázka desítek sekund, maximálně jednotek minut.
Efektivní využití nafty
V současné době, kdy je stále více brán zřetel na pohodlí pracovníků, nepřekvapí dodatečná instalace nezávislého topení. Co už ale překvapí, je nafta v čistě elektrickém automobilu! Na svědomí ji má topení Webasto. U něho se ještě zastavím, protože – ačkoliv bychom očekávali topení elektrické – dává varianta na fosilní palivo smysl.
Topení má totiž účinnost 85 %, a tak za 1 l nafty získáme 8,5 kWh tepla. Při ceně 30 Kč/l (v přepočtu 3,5 Kč/kWh) je to výhodnější, než přímé topení elektřinou bez započítání nákladů na cyklování baterií. Mimochodem topení elektřinou se započítáním nákladů na baterie je pořád výhodnější než dieselový motor ponechaný běžet na volnoběh. V praxi tak dochází v zimním období k úspoře až několika litrů nafty za den v porovnání s jiným vozem, kde pro vytápění musí zůstat běžet motor na volnoběh, jak jsme se dozvěděli ve Správě hřbitovů města Brna. Evidovat spotřebu nafty pouze pro topení nemá smysl, neboť na celé zimní období stačí prakticky jedna nádrž.
A co výměna baterií?
Moderní trakční olověné baterie, kterými je MEGA vybavena, zvládnou stovky pracovních cyklů. Pro představu modelová baterie – o kapacitě 8,6 kWh s životností 1000 cyklů při 60 % DOD (DOD = Depth-of-Discharge a znamená hloubku nabíjecího cyklu) – tak vydrží při správném zacházení 60 000 km a v současné době ji lze pořídit za necelých 50 000 Kč vč. DPH.
Na první pohled se to může zdát mnoho, nicméně s ročním nájezdem na hřbitově 3–5 tis. km vydrží baterie klidně i 10 let a přestane fungovat dříve kvůli vysokému věku nežli kvůli počtu absolvovaných pracovních cyklů. Za 10 let by přitom naftový motor absolvoval 10× výměnu oleje s filtrem (10×3000 Kč), 5× měření emisí (5×700 Kč) + několikanásobnou výměnu startovací baterie zapříčiněnou častým startováním a jízdami převážně do 1000 m (řekněme 3×2 500 Kč). Celkem tedy 50 000 Kč v porovnání s 41 000 Kč ve prospěch dieselového motoru. Je nutno si však uvědomit, že v této kalkulaci není započtena cena za práci člověka, který by vše kolem automobilu zařizoval. A ta jde stále nahoru. Navíc s rozvojem elektromobilů lze očekávat, že cena baterií se bude snižovat.
Delší zachování hodnoty
Nový vůz rychle po pořízení ztrácí svoji hodnotu, nicméně elektromobil je na tom o poznání lépe (možná je to dáno právě možností výměny baterie). Pro představu Nissan Leaf, elektromobil z roku 2012 s pořizovací cenou 700 000 Kč, má v současnosti hodnotu cca 400 000 Kč; oproti tomu dieselový Volkswagen se stejnou nákupní cenovkou se v bazaru prodává za 250 000 Kč. Pokud tento trend přetrvá, lze předpokládat pozitivní efekt i při prodeji.
Veřejná zeleň města Brna
V Brně je možné potkat elektromobil MEGA také například v okolí Špilberku. Oproti provozu na hřbitově je schopen každý den téměř zcela vyjet baterie a jeho roční nájezd bude minimálně 5× větší.
Individuální vyzkoušení
Uplatnění elektromobilu je opravdu široké. Kromě parků a hřbitovů třeba v zoologických zahradách, komunálních službách nebo v rámci dopravy materiálu a nářadí na stavbách; příkladem může být výstavba chodníků a pokládka zámkové dlažby.
Nemusíte ale zůstat pouze u návštěvy některých provozů, kde již MEGA jezdí. Vozidlo si lze po předchozí domluvě individuálně vyzkoušet u českého distributora, společnosti EUROGREEN CZ s.r.o., nebo si jej nechat dovézt kamkoliv po České republice. Neváhejte využít níže uvedené kontakty a náklaďáček si přijďte nezávazně otestovat.
Literatura:
[1] Jiří Hejhálek: Malý elektricky poháněný nákladní automobil MEGA E-Worker, Stavební technika 4/2014, stavebni-technika.cz