Společnost AMMANN Group, jejíž součástí se na začátku letošního roku stala i společnost STAVOSTROJ, se na veletrhu představila stánkem, na kterém bylo zastoupeno celé její výrobní portfolio. Společnost SIM AMMANN zde představila mobilní obalovnu živičných směsí typu BlackMove o kapacitě 160-200 tun směsi za hodinu. Divize AMMANN stroje zde vystavovala ucelenou výrobkovou řadu hutnící techniky. Lehkou hutnící techniku zastupovaly pěchy a vibrační desky spolu s ručně vedeným válcem.
Lehká hutnící technika AMMANN vyniká svou kompaktní konstrukcí, vysokou spolehlivostí a výbornými technickými parametry. Na trzích západní Evropy a Severní Ameriky patří na špici nabízených výrobků, což se odráží v naprosté spokojenosti tamních zákazníků.
Na stánku AMMANN Group však hlavní pozornost poutala těžká hutnící technika z produkce STAVOSTROJE. Řadu tahačových válců zde reprezentovaly stroje ASC 150 (VV 1500) a ASC 70 (VV 700). Tyto osvědčené stroje, vyznačující se vynikajícími technickými parametry, si pod značkou AMMANN úspěšně razí cestu na trhy západní a jižní Evropy. Pohledy návštěvníků však ze všeho nejvíce poutala dvojice nových strojů z Nového Města nad Metují. Kloubový tandemový válec AV 100 X a hydrostaticky poháněný pneumatikový válec AP 240 H.
Válec AV 100 X
Válec AV 100 X o váze 10 tun je prvním strojem v řadě tandemových kloubových válců. V příštím roce bude řada doplněna 13 tunovým modelem, po němž bude představena nejlehčí, 7 tunová varianta. Technickými parametry patří stroj AV 100 X mezi absolutní špičku na trhu. Běhouny stroje byly konstruovány a optimalizovány (dle koeficientu Nijbojer) s ohledem na předcházení možnosti vzniku příčných nerovností a zvlnění hutněného povrchu. Parametry vibrace umožňují stroji práci jak na podkladních vrstvách vozovek, tak i na obrusných vrstvách. Stroj lze také s úspěchem použít pro práci na stabilizacích.
Samostatnou kapitolu konstrukčního řešení představuje řešení pojezdu válce. Jako první stroj v této kategorii válec AV 100 X užívá dvou, na sobě nezávislých hydraulických okruhů, které pohánějí oba běhouny. Princip nezávislých okruhů je realizován pomocí dvojice hydraulických čerpadel značky Sauer, poháněných turbodieslovým motorem Cummins 4BT- 4,5 C 99 o výkonu 74 kW. Každý agregát zásobuje samostatný hydraulický okruh, pohánějící vibrační běhoun. Toto konstrukční řešení nahrazuje funkci mezinápravového diferenciálu. Odpadá složitá regulace distribuce hydraulického oleje pomocí děliče průtoku, případně elektronického ASC ventilu, jako je tomu u systému s jedním čerpadlem.
Samostatné okruhy jsou i pro zajištění pohonu vibrace. Čerpadla vibrace jsou přisazena k čerpadlům pojezdu a jsou poháněna průběžnou hřídelí od motoru.
Řízení stroje je realizováno kloubovým mechanismem se třemi stupni volnosti. Oscilační kloub (o horizontálním výkyvu +/- 6°) se zdvojeným uchycením umožňuje stroji funkci „krabí chod“ v rozsahu 160 mm na obě strany. Tímto je zajištěn skvělý výhled na hranu běhounu při hutnění u obrubníků.
K dokonalému komfortu obsluhy přispívá také bohatě prosklená kabina s integrovaným rámem ROPS. Kabina je výborně klimatizována a pracoviště strojníka je posuvné po celé šíři kabiny, což spolu s otočnou sedačkou zaručuje skvělý komfort obsluhy stroje.
Konstrukce zavěšení běhounů (pomocí lomených třmenů) zabezpečuje neomezený výhled na povrch obou běhounů a na jejich skrápěcí systém. Kromě této přednosti tato koncepce propůjčuje stroji AV 100 X elegantní, nadčasový design.
Válec AP 240 H
Druhou novinkou představenou na italském veletrhu byl pneumatikový válec AP 240 H. Tento stroj navazuje na veleúspěšnou řadu pneumatikových válců VP 2400 a dřívější VP 200. Válec AP 240 H je univerzální stroj, určený pro práci jak na asfaltových materiálech, tak na zeminách. Hnětací účinek pneumatikových kol ocení zejména zákazníci, pracující na převlhčených zeminách. Válec lze také použít na stabilizace a recyklace.
Pneumatikové válce řadíme do kategorie statických válců, tzn., že k hutnění materiálu používají působení vlastní váhy stroje. Válce proto musí umožňovat snadnou změnu provozního zatížení a tím i změnu hutnících parametrů stroje. Proto je konstrukce nového „pneumatikáče“ zcela podřízena systému jednoduché a rychlé změny provozní hmotnosti.
Pro tento stroj zvolili konstruktéři STAVOSTROJE novátorské řešení modulární konstrukce rámu. Rám válce se skládá ze dvou nezávislých částí, z nosného rámu a balastní vany. Balastní vana o objemu 4 m³ je od nosného rámu stroje snadno demontovatelná, čímž je velmi ulehčeno dotěžování stroje. Rozsah hmotností stroje AP 240 je od 9 900 do 24 000 kg. Na nosném rámu stroje se nacházejí systémy trakce stroje, nádrže na provozní kapaliny, nápravy a kabina. Další novinkou v konstrukci stroje je hydrostatické provedení pojezdu, které nahradilo dříve používaný hydrodynamický systém s mechanickými sestupnými převody.
Hydrostatický okruh pohonu se skládá z hydraulického čerpadla, poháněného spalovacím motorem, a dvojice paralelně řazených hydromotorů, pohánějících kola přes mechanické reduktory. Na každém ze dvou reduktorů je připevněna dvojmontáž hutnicích pneumatikových kol. Systém lze vybavit také elektronicky řízenou uzávěrkou diferenciálu. Použití výkonného, vysoce spolehlivého motoru Cummins C99 4 BT 4.5 o výkonu 74 kW, spolu s osvědčenými hydraulickými komponenty Rexroth, zaručují vysokou provozní spolehlivost stroje i v nejtěžších pracovních podmínkách.
Pohonné jednotky stroje, tj. reduktory s hydromotory, jsou umístěny na zadní pevné nápravnici. Konstrukce přední nápravy se skládá z dvojice isostaticky uložených „nohou“, na kterých jsou v dvojmontáži umístěna hutnicí kola. Patentované konstrukční řešení přední nápravy nezasahuje do obrysové křivky stroje a nijak neomezuje výhled strojníka na pracovní pole před strojem.
Bohatě prosklená kabina, umístěná uprostřed stroje, zaručuje výborný výhled do okolí stroje. Valcíř stroj ovládá z otočného, po celé šíři kabiny posuvného, pracoviště. Ergonomicky optimalizované pracoviště v sobě sdružuje sedačku, volant a kontrolní panel základních funkcí stroje.
Představení obou nových strojů na italské půdě sklidilo obrovský úspěch. Návštěvníci z celé Evropy nešetřili slovy chvály. 8. května se brány Veronského výstaviště uzavřely. Zbyly jen příjemné vzpomínky na úspěšnou prezentaci českého strojírenství. Ciao sladká Itálie, setkáme se znovu za tři roky.