Vozidla Trakker vynikají svou robustností, výkonem motoru a komfortem a zaručují vysokou spolehlivost a produktivitu. Hlavním inovovaným prvkem nového Trakkeru, který se představil poprvé odborné veřejnosti na loňském veletrhu BAUMA, je zejména zesílená kabina Active Day (AD) a Active Time (AT) z řady Stralis.
Nová vozidla řady Trakker
Kabina Active Day
Většina stavebních vozidel je vybavena krátkými kabinami. Řidič se však bez ohledu na velikost kabiny musí vždy cítit pohodlně. V případě krátkých kabin AD zůstává i za sedadlem řidiče prostor o velikosti přibližně 15 cm, který umožňuje umístění několika věšáků, schránky na osobní potřeby a psací desky. Zároveň zde zůstává dostatek místa pro instalaci třetího sedadla.
Přehledná přístrojová deska
Nová přístrojová deska je v horní části zaoblená, takže bez ohledu na polohu volantu je vždy dobře čitelná. Mezi analogovými přístroji najdeme 5"display, skládající se ze tří informačních oblastí – v horní části se nacházejí jízdní podmínky, nastavení motorové brzdy a tempomatu a informace o zařazeném převodovém stupni. Ve střední části se nachází „kontrola” vozidla před nastartováním (včetně hladiny oleje). Při jízdě jsou na monitoru zobrazeny informace o jednotlivých funkcích motoru nebo (pokud si to řidič přeje) parametry týkající se průměrné rychlosti, spotřeby a doby jízdy. Spodní část monitoru je vyhrazena pro chybová hlášení. Ve dvou směrech nastavitelný volant je multifunkční – ovládání rádia a funkcí palubního počítače je snadné a bezpečné.
Přehledná přístrojová deska
Pohodlí při jízdě
Použití kabin AT/AD i v případě modelové řady Trakker přineslo ve srovnání s předchozími modely zásadní zlepšení v oblasti pohodlí a komfortu. Pohodlí řidiče zvyšuje umístění hlavních ovládacích prvků: dekompresní motorová brzda, hydraulický retardér, rádio, tempomat, které lze ovládat, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu. Na sloupku volantu je také umístěn řadící volič převodovky EuroTronic.
Kabina AT má kromě vnějšího úložného prostoru na straně řidiče také úložný prostor na straně spolujezdce. Dvířka u obou úložných skříněk mají elektrické zámky. Obě kabiny jsou volitelně nabízeny i s pneumatickým odpružením.
Motory Cursor – osvědčená technologie
Technologie použitá u obou verzí motorů Cursor je naprosto identická a její kvality se na různých silnicích a stavbách prokazují již několik let. Vysoký tlak přímého vstřikování zaručují pro každý válec sdružené vstřikovače. Vstřikovače jsou ovládány přímo vačkovým hřídelem, který současně ovládá čtyři ventily každého z válců. Téměř všechny verze motorů Cursor používají turbodmychadlo s proměnnou geometrií, jehož činnost je optimalizována tak, aby byl zaručen nejlepší možný výkon motoru při všech režimech. I činnost motorové brzdy je podporována turbodmychadlem.
Motor Cursor 13
Všechny funkce motoru (vstřikovací proces, předstih vstřikování, geometrie turbokompresoru, motorová brzda, regulátor otáček) jsou ovládány elektronickou řídicí jednotkou, která je propojena s ostatními elektronickými jednotkami ovládajícími převodové ústrojí, brzdovou soustavu a motorovou brzdu.
Technické údaje a výkon motorů
Typ | Vrtání | Zdvih | Objem | Výkonová provedení |
Cursor 8: řadový šestiválec | 115 mm | 125 mm | 7 790 cm³ | kW (310 k), 243 kW (330 k) a 265 kW (360 k) |
Cursor 13: řadový šestiválec | 135 mm | 150 mm | 12 882 cm³ | kW (410 k), 332 kW (450 k) a 368 kW (500 k) |
Iveco Turbo Brake
Motorová brzda tvoří neoddělitelnou součást všech motorů Cursor již od samého počátku jejich vývoje. Její princip je jednoduchý – při částečném otevření výfukových ventilů (poslední stadium komprese) dochází ke zvýšení brzdného výkonu motoru, který je navíc podpořen turbodmychadlem s proměnnou geometrií. Celý systém je patentován společností Iveco a nese označení ITB (Iveco Turbo Brake). Brzdný výkon u motoru Cursor 8 má hodnotou 229 kW (310 koní) při 2800 ot./min-1, u motoru Cursor 13 dosahuje již 300 kW (408 koňských sil) při 2400 ot./min-1.
Převodovka Servoshift a EuroTronic
Nová modelová řada Trakker je standardně vybavena devítiti a šestnáctistupňovými převodovkami ZF, a to v příslušné kombinaci s motory Cursor 8 a Cursor 13. Všechny šestnáctistupňové převodovky jsou navíc vybaveny systémem Servoshift, který usnadňuje řidiči řazení.
Iveco dále nabízí stále oblíbenější automatizované dvanáctistupňové převodovky EuroTronic 2. Ty disponují jak plně automatickým systémem řazení, tak poloautomatickým módem, ve kterém si řidič sám zařadí pomocí joysticku požadovaný převodový stupeň. U těchto vozidel nenajdete pedál spojky, při rozjíždění řidič pouze zvolí požadovaný způsob řazení a sešlápne plynový pedál. Řazení rychlostních stupňů je řízeno mikročipem. V plně automatickém módu jsou změny rychlostních stupňů prováděny elektronickou řídicí jednotkou, která bere do úvahy otáčky motoru, dostupný výkon, adhezi kol a polohu plynového pedálu.
Zadní nápravy s dvoustupňovou redukcí
Společnost Iveco se odjakživa specializuje na zadní nápravy s dvoustupňovou redukcí, přední hnací nápravy a dělící převodové skříně pro jejich pohon. Jedná se o oblast, v níž má mnohaleté zkušenosti. Zadní náprava pro modely 4×2 má kapacitu 13 tun. Zadní tandemové nápravy jsou dvou typů: pro „lehčí” modely s kapacitou 21 tun a pro těžší modely s kapacitou 32 tun. Všechny zadní osy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu. Mezinápravový diferenciál a ASR systém jsou obvyklé u víceosých modelů.
Brzdová soustava
Modely Trakker 4×2, 6×4 a 8×4 jsou na přední nápravě (nápravách) vybaveny kotoučovými brzdami, zatímco na zadních nápravách se nacházejí brzdy bubnové. Přední poháněné nápravy modelů 4×4, 6×6 a 8×8 jsou vybaveny bubnovými brzdami. Brzdnou sílu upravuje systém ABS/EBL. Na všechna vozidla lze objednat systém ASR, pokud již není standardem.
Nižší náklady na údržbu
Nový Trakker má nižší náklady na údržbu, protože interval mezi výměnou oleje je delší (jednou za rok) a vůz je tak méně mimo provoz a navíc je vybaven rychlou a přesnou diagnostikou. Pravidelnou údržbu také usnadňuje architektura elektrických rozvodů EasyMux. Tento systém zajišťuje optimální komunikaci mezi všemi hlavními komponenty a systémy pomocí daleko jednodušších kabelových rozvodů s menším počtem kabelů, pojistek a relé. Výsledkem je spolehlivost a rychlá a přesná diagnostika anomálií – pokud k nějaké dojde – tak, aby vůz mohl být co nejvíce v provozu.
Důležitou roli vždy hrají náklady na pohonné hmoty. Nový vůz Trakker má nízkou spotřebu paliva díky modernímu systému spalování použitého u motorů Cursor a také díky úpravě výfukových plynů systémem SCR (selektivní katalytické redukce), což umožňuje vyladění motoru tak, že je výkonný a úsporný. V průměru je u motorů Cursor Euro 4/5 jejich spotřeba až 5 % nižší, než je tomu u dnes již značně úsporných motorů splňujících Euro 3.