Ve stavebnictví se tento rok a roky následující očekává velký boom převážně díky rozšiřování dálniční sítě a silnic dálničního typu. V tuto chvíli je plánována výstavba dalších přibližně 1 000 km těchto komunikací po celé České republice, především však na Moravě v regionu obce Nošovic s propojením na další hlavní dálniční tahy. Dle aktuálních zpráv z médií bude tento projekt financován převážně z fondů EU.
S plánovanou dálniční výstavbou úzce souvisí další výstavby logistických a technických center a dalších zařízení technické podpory motoristů a občanské vybavenosti při těchto komunikacích. Všeobecně se tedy v roce 2008 očekává velká poptávka po stavebních strojích a s tím související poptávka po vozidlech umožňujících tuto techniku transportovat, dále pak budou ve zvýšené míře žádána vozidla sklápěcí, která jsou vhodná k přepravám sypkých materiálů – ať již stavebních nebo zemních.
Obr. 1: Sklápěcí nástavba na 4 nápravovém podvozku v provedení pro nejtěžší nasazení
Moderní závody – efektivní výroba
Společnost Schwarzmüller, která, jak se zdá, je ve své „branži“ vždy o krok napřed před konkurencí, předpověděla nastávající situaci již zhruba před rokem a půl, a tak v rámci koncernu přesunula výrobu určitých typů vozidel mezi své tři hlavní závody v České republice, v Rakousku a v Maďarsku. Tyto závody dovybavila nejmodernější výrobní technologií pro výrobu daných typů vozidel tak, aby se výroba vozidel maximálně zefektivnila.
Do výrobního závodu v České republice v Žebráku (na dálnici D5) společnost investovala dalších 160 mil. Kč a postavila zde ještě jednu výrobní halu o rozloze 7 200 m², která je určena pouze pro výrobu ocelových sklápěcích vozidel. Hala je vybavena nejmodernějším technologickým vybavením, za zmínku stojí např. dva moderní svařovací roboty značky IGM se šesti stupni volnosti uspořádanými ve sférickém pracovním prostoru a vybavené navíc kognitivním systémem řízení polohy sváru pomocí naváděcí laserové kamery, dva ohraňovací lisy s CNC-řízením v pěti pracovních souřadnicích, pálicí stroj na silné plechy s plazmovým hořákem a CNC-řízením, dvoje tabulové nůžky vybavené opět řídicím systémem apod. Vznikla zde pracovní místa pro 70–80 zaměstnanců. Nová hala byla uvedena do zkušebního provozu v květnu 2007 a v září 2007 byla úspěšně kolaudována.
Logistické přesunutí výroby ocelových sklápěcích vozidel do Žebráku svědčí o tom, že si česká práce a zručnost, tak pověstná v Evropě i ve světě, získala důvěru i samotných majitelů rakouského koncernu. Na sklápěcích vozidlech, respektive při výrobě ocelových půlkulatých koreb je zapotřebí velké množství ruční kvalitní práce při svařování a právě tu a v té nejlepší kvalitě odvádějí čeští svářeči společnosti Schwarzmüller.
Obr. 2: Sklápěcí návěs s půlkulatou korbou pro převoz zeminy, kamene a písků
Sklápěcí vozidla s půlkulatou korbou
Pokud jsme se zmínili o sklápěcích vozidlech s půlkulatou korbou, je to právě ten typ stavebního vozidla, který se v poslední době nejčastěji používá hlavně pro jeho příznivou cenu, lehkou opravitelnost při nehodách a doslova nezničitelnost při provozu.
Třínápravový sklápěcí návěs s ocelovým rámem a ocelovou korbou půlkulatého tvaru dodává firma ve třech základních velikostech: 23,5 m³, 26,5 m³ a 29 m³.
Toto vozidlo, respektive tento typ korby je vhodný jak k převozu například jílovitých zemin, tak i k transportu lomového kamene. Při vysypávání zeminy tato neulpívá na bocích nebo v rozích korby tak, jako je tomu u jiných typů sklápěcích vozidel a při nakládání lomového kamene se korba nepoškodí, protože půlkulaté dno a pouze šesti milimetrový plech na bocích korby náraz zachytí a odpruží. Jako malou nevýhodu bychom snad mohli považovat vysoko položené těžiště vozidla, proto se tento typ vyrábí pouze do objemu 29 m³, ale protože je vozidlo určeno k výše popsaným transportům, požadavky na větší objem korby od dopravců firma Schwarzmüller ani nezaznamenává.
Pro velkoobjemové sypké materiály dodává firma Schwarzmüller sklápěcí vozidla s hliníkovou korbou tak, aby dopravce našel maximální užitnou hodnotu vozidla v závislosti na užitečné hmotnosti a objemu převáženého materiálu. U těchto vozidel existuje již více variant provedení koreb týkajících se délky a objemů a rovněž kombinací hliníkových rámů s ocelovou nebo hliníkovou korbou. Jedná se téměř vždy o vozidla stavěná zákazníkovi přímo na míru podle toho, jaké druhy přeprav u něho převládají.
Sklápěcí nástavby
Nezanedbatelnou skupinou stále více se dostávající do kurzu jsou sklápěcí nástavby převážně třístranného provedení ve spojení s tandemovým přívěsem. Toto spojení se jeví jako velmi ekonomické z hlediska přeprav na dlouhé vzdálenosti a mobilnosti podvozku s korbou na stavbách při nepřízni počasí nebo vzhledem k malému manipulačnímu prostoru pro celou soupravu.
Obr. 3: Podvalníkový přívěs na převoz zemních strojů
Přívěsové a návěsové podvalníky
Ke zmiňované přepravě stavebních strojů jako jsou bagry a buldozery dodává společnost Schwarzmüller podvalníky přívěsového i návěsového provedení s nájezdovými rampami. Vozidla je možno dodat do celkové hmotnosti až 65 tun.
Prodej nových vozidel značky Schwarzmüller je zajišťován přes celoplošnou síť regionálních obchodních zástupců. Tento způsob prodeje garantuje blízkost k zákazníkům na celém území České republiky a individuální přístup ke každému prodeji. Obchodní zástupci společnosti jsou kvalifikovaní odborníci, kteří mají fundované znalosti o kompletní paletě výrobků koncernu Schwarzmüller. Díky svým znalostem a pravidelným produktovým školením jsou schopni zákazníkovi poskytnout optimální řešení jeho přepravního požadavku a nabídnout mu nejvhodnější produkt.
Obr. 4: Podvalníkový zesílený návěs pro přepravu zemních strojů
Dále jsou schopni pro zájemce zprostředkovat návštěvu a prohlídku výrobního závodu v Žebráku i mimo každoročně pořádané dny otevřených dveří, tzv. „Hausmesse“, které se budou v letošním roce konat ve dnech 16. a 17. května a na které jsou čtenáři časopisu Stavební technika srdečně zváni.