Stavební sektor v posledních několika letech neustále roste. Ruku v ruce s tímto trendem je i potřeba nových vozidel pro stavebnictví. Švédská automobilka Scania se v letošním roce prezentuje velice širokou nabídkou vozidel pro stavební odvětví.
„Rozhodli jsme se uspořádat tuto testovací a předváděcí akci právě na začátku nové stavební sezony, kdy si naši partneři a zákazníci mohou v praxi otestovat přesně ta vozidla, která by využívali, a my jsme schopni jim je ve velice krátkém čase dodat,” vysvětluje Martin Benda, marketingový ředitel Scania Czech Republic.
Nákladní vozidla pro stavebnictví byla objednána do výroby s dostatečným předstihem a v těchto dnech jsou již dodávána na český trh. Rychlosti dodávky napomáhá také fakt, že přímo ve výrobě je provedena příprava pro konkrétní požadovanou nástavbu. „Pokud si tedy zákazník vybere auto, kde je již nástavba ve výrobě, může mu být toto vozidlo dodáno téměř okamžitě,” informuje Benda o termínech dodání.
Stejné je to i v případě, když zákazník bude požadovat pouze podvozek bez nástavby. „Rád bych ujistil všechny zákazníky, že jsme v předstihu objednali dostatek vozidel a máme je tedy skladem,” dodává Benda.
„Celá stavební offroad show začíná 1. 3. 2007 a potrvá až do začátku května tak, aby všichni naši dealeři a hlavně partneři měli dostatek času na otestování všech vozidel,” uzavírá Benda. Po důkladných testovacích jízdách si tak může být zákazník jist, jaké vozidlo kupuje, zároveň si může prohlédnout servisní zázemí jednotlivých dealerů Scania a také se seznámit s možnostmi financování a dalšími službami, jako je například program Optimum.
Scania pro stavebnictví
Stavební vozidla Scania charakterizuje robustní konstrukce, vysoké užitečné zatížení, nízká spotřeba a skvělá ovladatelnost. Vysoká kvalita podvozků i hnacích ústrojí zaručuje odolnost a dlouhodobou životnost. Skupinu stavebních vozidel Scania tvoří dvou a třínápravové tahače nebo dvou až čtyřnápravové podvozky. Kvůli velmi rozmanitým provozním podmínkám je nutné, aby byl k dispozici dostatečný počet kombinací hlavních komponentů, ze kterých lze vybírat. To umožňuje flexibilní modulární systém. Díky němu je snadné specifikovat hnací řetězce, typy rámů, odpružení a konfigurace náprav tak, aby bylo dosaženo optimální kombinace pro konkrétní přepravní účely, terény a provozní podmínky.
Vozidlo Scania R 420 CB6x6HHZ, které jsme si vyzkoušeli. Označení napovídá, že vůz je vybaven kabinou typu R, číslo 420 označuje výkon motoru. Písmeno C značí stavební povoz, B provedení šasi, 6x6 značí konfiguraci náprav a konečně HHZ popořadě vysokou třídu zatížení, vysokou výšku šasi a odpružení pomocí listových per. Na voze je instalována třístranná sklápěcí nástavba – Meiller
Kabiny
Stavební nákladní vozidla je možné specifikovat se všemi typy kabin řady P a R, výběr závisí na požadavcích na prostornost interiéru a výkon motoru. Pro kabiny typu R lze použít motory od 230 do 620 k (169 – 456 kW), pro řadu P přicházejí v úvahu motory o výkonu 230 – 420 k (169 – 309 kW). Řada kabin P je navíc k dispozici v různých délkách, aby bylo možné optimalizovat rozložení nákladu a získat co nejvíce prostoru.
Všechny kabiny mají systém vícebodového vzduchového nebo mechanického odpružení.
Vozidla Scania, a to včetně stavebních, patří k nejbezpečnějším na trhu, protože musí splňovat velmi přísné švédské bezpečnostní předpisy. Každá z kabin je vyrobena z vysokopevnostní oceli a střecha je navržena tak, aby vydržela statické zatížení 15 t. Přední sloupky a zadní stěna jsou podrobovány nárazovým zkouškám spuštěním 1 t závaží z výšky 3 m. Každá kabina zajišťuje bezpečný prostor pro řidiče v každé situaci.
Řadový šestiválcový motor DT 12 12, čtyři ventily na válci, zdvihový objem 11,7 dm3, chladič plnícího vzduchu, maximální výkon motoru 309 kW při 1 900ot./min., maximální kroutící moment 2 100 Nm dosahuje motor při 1 100 – 1 350 ot./min.
Motory a převodovky
Podle nákladu, jízdních podmínek a typu vozidla lze zvolit motory s výkonem od 230 do 620 k (169 – 456 kW). V nabídce jsou motory Euro 4 (se systémy EGR či SCR) i Euro 5 (s technologií SCR).
Řadové motory jsou k dispozici 9 či 12litrové s výkony od 230 do 480 k (169 – 353 kW). Pro opravdu těžké náklady lze doporučit motory V8 s výkonem od 500 do 620 k (368 – 456 kW) a dostatečným kroutícím momentem pro zvládnutí těch nejobtížnějších podmínek. Ve srovnání s velkými šestiválcovými motory jsou V8 kompaktnější, plynulejší a plný kroutící moment se projevuje již od nízkých otáček. Všechny motory sdílí společnou modulární koncepci spalování. Již od nízkých otáček dosahují vysokého kroutícího momentu, jehož široká a plochá křivka zajišťuje dobré provozní vlastnosti a vysokou míru hospodárnosti.
V nabídce je celkem 5 typů převodovek od 8 stupňových až po 12+2 stupňové včetně 12ti stupňové převodovky s rychloběhem pro použití u náprav s kolovou redukcí. Většinu hnacích ústrojí lze na přání doplnit automatickým systémem řazení Scania Opticruise. Všechny převodovky mohou být rovněž použity v kombinaci s retardérem Scania. U vozidel s konvenční manuální převodovkou je volitelně v nabídce také systém monitorování spojky, který prodlužuje životnost a zajišťuje hladký a precizní provoz. Pro motory a převodovky je k dispozici rozmanitý výběr typů pomocných pohonů.
Podvozky
Rámy a podvozky jsou dostupné ve třech zátěžových třídách: pro střední zátěž, pro vysokou zátěž a pro extrémní terénní podmínky. Výška podvozku může být normální nebo zvýšená. Nechráněné části podvozku jsou instalovány dostatečně vysoko, přesto mají stavební vozidla Scania velmi nízké těžiště. Pokud je potřeba, lze objednat podvozek s vyšší výškou, aby se zajistila ochrana palivových nádrží, brzdových válců a tlumičů. Větší výška vozidla a strmý přední a zadní úhel nájezdu umožní překonat nejobtížnější terénní nerovnosti. Pro všechny modely je dostupné úplné mechanické odpružení. Pro některé aplikace, zejména pro zvláště těžký provoz, je možné použít parabolické nebo půleliptické vícelistové pružiny.
Uspořádání náprav zahrnuje pohon všech kol, samostatné a tandemové hnané nápravy (bez nebo s kolovými redukcemi). Jednotlivé nápravy mají uzávěrky diferenciálů, tandemové sestavy mají rovněž uzávěrky mezinápravových diferenciálů. U všech modelů je standardem systém kontroly prokluzu kol.
Pro optimalizovanou kombinaci odolnosti v terénu a živého výkonu na silnici a nízké spotřeby lze doporučit kombinaci hnaných náprav s kolovou redukcí a 12+2 rychlostní převodovky s rychloběhem (pro rozsah výkonu 310 až 620 k, tj. 228 až 456 kW). Vozidla určená pro méně náročné aplikace mohou mít nápravy bez kolových redukcí, což znamená výhodu nižší váhy a nižších ztrát třením.
Scania R 380 CB 6x6 s nástavbou, domíchávač betonu, od firmy LIEBHERR
Nástavby
Vozidla jsou již z výroby připravena pro montáž nástavby, což výrazně zkracuje celkové dodací lhůty. Přizpůsobení vozidla požadavkům provozu již v časném stupni výrobního procesu připraví cestu pro rychlejší, jednodušší a kvalitněji provedenou práci. Protože jsou vozidla vyrobena na základě modulárního systému, lze se spolehnout na maximální flexibilitu a přesná technická data. Tři samostatné konektory na zadní straně kabiny obsahují celkem 21 napájecích linek, které mohou být prodlouženy k jakékoliv části vozidla. Všech 21 elektrických pólů má připojovací bod v kabině pro ovládání funkcí jako je např. monitorování otáček pomocných pohonů, výstražný maják, poruchové kódy apod. Pomocné pohony je možné nainstalovat na motoru, setrvačníku nebo převodovce v závislosti na typu nástavby. V případě potřeby mohou být otáčky motoru řízeny také mimo kabinu, což je užitečné např. při provozu pomocného pohonu.
Plná technická podpora pro osazování nástavbami je dostupná pro širokou škálu aplikací.
Pokyny pro instalaci nástavby s technickými údaji jsou k dispozici i na webových stránkách Scania.