MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Zahradní impérium v Říčanech hlásí nové posily: nakladač XCMG ZL50G s váhou GRAVEX Loadmaster

Zveřejněno: 15. 12. 2020

Na silnici z Říčan směrem na brněnskou dálnici by měli přibrzdit všichni nadšení zahrádkáři a pěstitelé. Právě tady, před kruhovým objezdem na dálnici D1, sídlí uskupení firem zastřešené pod společností TURQUOISE HOLDING a.s. My jsme se sem přijeli podívat na zbrusu nový kolový nakladač XCMG ZL50G, který dodala společnost ATS Jičín. Zajímavý je i na něm nainstalovaný moderní vážicí systém Gravex RDS TOPCON LOADMASTER Alfa 100.

Nakladač XCMG ZL50G při jedné z pravidelných směn na říčanské deponii.

Společným jmenovatelem holdingu jsou zahrady a vše s nimi spojené. Zahradní „impérium” (podrobnější představení – viz samostatný box) se mimo jiné zabývá prodejem materiálu a surovin pro stavbu zahrad, dále třeba projektováním zahrad, parků a veřejné zeleně, stavebními a zemními pracemi a v neposlední řadě ekologickými likvidacemi a sanacemi. V rámci velkoobchodu provozují v Říčanech vlastní deponii se zahradním a stavebním materiálem a v maloobchodě jsou tu k sehnání různé druhy okrasného kameniva a soliterních kamenů.

Nový nakladač je v dobrých rukách

Nás ale v areálu zajímala zejména deponie, protože ta je hlavním revírem zbrusu nového kolového nakladače XCMG ZL50G. Ten sem letos dodala společnost ATS Jičín, která se dovozem a prodejem těchto nakladačů zabývá od roku 2006. S provozní hmotností 18 tun se jedná o největší typ nakladače XCMG, který je na tuzemský trh dodáván. Poměrně jedinečná je ovšem i jeho výbava. V tomto konkrétním kusu najdeme maximum toho, co může zákazník dostat: od klimatizace, plně odpružené sedačky, majáků, až po automatické centrální mazání. Krom toho je na palubě nainstalovaný také moderní vážicí hydraulický systém Gravex™ RDS TOPCON LOADMASTER Alfa 100 od společnosti VAHY PRO s.r.o., určený pro kolové nakladače a manipulátory. K samotným schopnostem a výhodám nakladače i váhy se ale ještě dostaneme...

O koncernu TURQUOISE HOLDING a.s.

Pod tuto akciovku spadá několik vzájemně provázaných firem. Společnost MILUJEME ZAHRADY s.r.o. zabezpečuje maloobchodní prodej stavebního materiálu pro zahrady (dekorační oblázky a štěrky, soliterní kameny, mulčovací kúra a zemina, dlažby a obrubníky, geotextilie aj.). Další společnost – GREEN PROJECT s.r.o. – provozuje velkoobchodní činnost se zahradnickým a stavebním materiálem, na klíč realizuje projekty rozlehlých zahrad a velké zakázky veřejné zeleně. Zabývá se stavebními pracemi, údržbou zeleně, stavbami protipovodňových opatření, odbahňováním rybníků, ekologickými likvidacemi bioodpadu atd. GREEN PROJECT získal řadu oficiálních ocenění a diplomů za úspěšné realizace veřejné zeleně, parků a hřišť. Má za sebou stovky úspěšných realizací a referencí od soukromé i veřejné sféry. Více informací na webech www.milujemezahrady.cz a www.green-project.cz.

Při vjezdu do dvora říčanské firmy máte na výběr. Doprava vás cesta zavede do jediného zahrádkářského „McDrivu” u nás. Takhle s nadsázkou pojmenoval svůj obchod se sortimentem pro zahrady průvodce a jednatel společnosti MILUJEME ZAHRADY s.r.o., Lukáš Novotný. Na paletách ve vzorně zarovnaných uličkách tu najdeme desítky typů drtí, oblázků a okrasných kamenů, kterými si zahrádkáři mohou zkrášlit svoji zahradu. Když ale na dvoře zahnete doleva, za chvíli se ocitnete ve velkoobchodní části, na deponii. Tady se v kolovém nakladači XCMG ZL50G, mezi haldami rašeliny, kačírku, kompostu nebo zeminy, prohání Jan Volf. Mladý chlapík, kterému pod rukama prošlo už hodně strojů. Pochází ze zemědělské rodiny, kde měl odjakživa přístup k různé technice. On bude mým hlavním průvodcem, který mě s novou mašinou dopodrobna seznámí.

Společná fotka před novou mašinou. Zleva v tmavě modré bundě, Lukáš Novotný, jednatel společnosti MILUJEME ZAHRADY s.r.o., zprava strojník Jan Volf.
Společná fotka před novou mašinou. Zleva v tmavě modré bundě, Lukáš Novotný, jednatel společnosti MILUJEME ZAHRADY s.r.o., zprava strojník Jan Volf.

Řekni jim, že v tom teď i spíš,” směje se jeho kolega, který sem zaskočil na krátkou návštěvu. Honza Volf zaparkuje nakladač na rovné ploše před haldou kompostu, který čeká na zpracování a ujímá se slova: „Jednoho dne jsem ráno prostě přišel do práce a byl tady,” říká pohotově. Před tím tu materiál hrnuli traktor-bagrem JCB, nicméně expanze firmy spojená s rozšiřováním sortimentu a také zapracováváním nových postupů (v plánu je například nákup velké drtičky) si vyžádal jiný typ stroje. Volba padla na 18tunový nakladač XCMG ZL50G s 3,5kubíkovou lopatou. Právě u plánované drtičky najde tento stroj další využití: bude do ní nakládat materiál, stejně jako do vozidel, která si pro materiál přijedou. „Sondoval jsem na trhu všechny možnosti, které se nabízely. Jako nejvýhodnější pro naše plány se mi jevil 18tunový nakladač XCMG, který vycházel v poměru cena-výkon úplně nejlépe,” komentuje pořízení nového stroje Lukáš Novotný.

Komponenty od top výrobců

XCMG je relativně mladý koncern (založen byl v roce 1989), nicméně postupem času vyrostl v jednoho z největších výrobců středních kolových nakladačů v Číně. Výroba probíhá v polském závodě a zajímavostí je rovněž fakt, že nakladače XCMG se na tamním polském trhu řadí mezi ty nejprodávanější. Filosofií výrobce je používat osvědčené a jednoduché technologie, které dobře poslouží a přitom moc nestojí. Právě příznivá pořizovací cena spolu s nízkými provozními náklady a dostupností náhradních dílů jsou hlavní devizou těchto strojů.

Jednoduchá čelní palubní deska s centrálním displejem Volvo Penta, na kterém se zobrazují provozní data.
Jednoduchá čelní palubní deska s centrálním displejem Volvo Penta, na kterém se zobrazují provozní data.

Je to silná mašina, nezahrábne se a všechno vyjede. V kabině mám navíc úplné ticho,” pochvaluje si Honza Volf, zatímco připravuje svůj nový stroj na focení. „Motor je tam od Volva a od Japonců hydraulika. Když bych to měl shrnout, tak tady u nás na deponii jsem ještě nenašel, kde má tento stroj své limity,” dodává. Podívám-li se na technickou specifikaci nakladače, hemží se to tam jen komponenty od známých výrobců: kromě již zmíněného motoru Volvo Penta jsou to například převodovky a nápravy výrobce ZF nebo hydraulika od Kawasaki a Rexroth. „Namontovali mi tam maximálku, rádio, LED svítilny i maják,” říká strojník a dodává: „Chystám se ho přes zimu ještě dovybavit. Chtěl bych třeba nějakou pořádnou fanfáru na střechu.” Jak nám Honza Volf s úsměvem prozradil, zatím si mašinu ozdobil samolepkami s Apači a s českou trikolórou.

Rychlá prohlídka

Využívám chvilky, kdy nakladač stojí a vyrážím na prohlídku. XCMG ZL50G působí na první pohled jako jednoduchý a nezáludný stroj. Po odklopení zadní kapoty vykouknou rozlehlé dobře přístupné chladiče. V dolní části u masivního zadního nárazníku je umístěno hrdlo palivové nádrže s bezpečnostním zámkem. Nahoře na zadní kapotě nacházím nezbytnou „kapličku” s couvací kamerou, která přenáší obraz na displej v kabině. Pro přístup k motoru je nutné odšroubovat a do stran vyklopit blatníky. Celé to zabere asi deset vteřin, navíc blatníky jsou zespodu opatřeny gumovými kolečky, které chrání před poškrábáním a při návratu do původní polohy se zaklesnou do gumových dorazů. Velmi užitečná a přitom jednoduchá věc. Praktická je také palivová měrka, umístěná v podběhu zadního kola, samozřejmě v kabině najdeme i standardní palivoměř. Měrku na hydraulickou kapalinu pak najdeme dole pod schody do kabiny.

Zezadu upoutá pozornost masivní zadní nárazník. Nahoře na kapotě „kaplička“ s ukrytou zadní kamerou.
Zezadu upoutá pozornost masivní zadní nárazník. Nahoře na kapotě „kaplička“ s ukrytou zadní kamerou.

Po právé straně kabiny, ve spodní úrovni okna, je namontována centrální jednotka mazání. To se nastavuje pomocí malého displeje v kabině a podle Honzy Volfa se systém automaticky spouští zhruba každou hodinu provozu, ale obsluha si může nastavit i jiný časový interval dle pracovních podmínek. Zdvihový systém nakladače využívá robustní horní pístnici. Tady je také pod speciální krytkou dodatečně namontován snímač hydraulického tlaku, který spolu se senzory sklonu na vnitřní straně ramen tvoří páteř moderního vážicího systému RDS TOPCON LOADMASTER Alfa 100 od společnosti VAHY PRO, s.r.o.

Chytrá váha se spoustou funkcí

Vážení funguje na principu nepřetržitého měření hydraulického tlaku. Signály ze snímače tlaku jsou filtrovány a zpracovávány v rozmezí tzv. vážicího oblouku, který je určován snímači sklonu měřícími úhel ramen. Všechny signály jsou zpracovány v inteligentní základní jednotce TERMINÁTOR RDS a výsledný údaj o hmotnosti je odesílán CAN sběrnicí do jednotky Alfa 100 s displejem v kabině. Váha umí tzv. „obchodní vážení”, což je v deponii, sloužící vlastně jako velkoobchodní prodejna, nezbytným předpokladem. Nastavování a ovládání váhy se děje pomocí sedmipalcového barevného displeje, který je umístěn po pravé ruce strojníka uvnitř kabiny. Pod displejem je tiskárna, pomocí které může obsluha vytisknout zákazníkovi rovnou potvrzení. Váha je bezdrátově (WiFi nebo mobilní připojení) propojena s kanceláří, takže administrativa v reálném čase vidí, co se na prodejně venku právě děje. Systém nicméně umí spoustu dalších „kouzel” jako je předvolba vozidel a přívěsů, ukládání SPZtek vozidel nebo rychlou kalibraci konkrétního typu příslušenství. Pro daný materiál lze nastavit cílovou hodnotu, což spolu s funkcí přesného dosypávání výrazně zvyšuje rychlost a efektivitu nakládky a zabraňuje přetěžování vozidel. Do paměti lze ukládat data za jednotlivé strojníky, takže zpětně se dá jednoduše dohledat, co, kdo a komu nakládal. Displej váhy může také sloužit jako monitor couvací kamery.

Gravex™ RDS TOPCON LOADMASTER Alfa 100

LOADMASTER Alfa 100 je zcela nový vážicí systém. Je postavený na datové sběrnici (CAN BUS). Kombinací špičkových snímačů a techniky zpracování signálů představuje mezník ve vývoji oboru. Poskytuje přesnou a konzistentní informaci o hmotnosti nakládaného materiálu. Výhody systému jsou následující:

  • intuitivní ovládání,
  • přesné vážení i v extrémních podmínkách,
  • obchodní vážení v automatickém režimy třída Y(b),
  • automatická volba produktu,
  • funkce nastavení cílové hodnoty pro produkt,
  • možnost zapojení do fi remního informačního systému (ERP),
  • zpětná evidence záznamů,
  • rychlá a snadná úprava kalibrace,
  • výstup dat XML přes sériový port, ethernet a USB fl ash disk,
  • možnost připojení tiskárny s programovatelným výstupem.

Dodavatel je společnost VAHY PRO s.r.o., kterou můžete kontaktovat na telefonu +420 777 572 580 nebo e-mailu: vahypro@vahypro.cz. Více informací na www.vahypro.cz nebo na www.gravex.cz.

Po prohlídce „exteriéru” přichází čas podívat se také do kabiny nakladače. Po schůdkách se dostávám do příjemně vytopené kabiny, které vévodí volant a jednoduchá přístrojová deska. Po pravé straně je joystick, na sloupku okna displej pro zadní kameru, na boku po pravé straně pak ovládání váhy (+ tiskárna) a vážicího systému. Překvapuje mne sedadlo s dostatečně širokými bočnicemi, které vás příjemně obklopí a jednoduché otevíraní okna pomocí mechanické západky. Zajímavý je možná ještě jeden detail, a tím je rádio pod střechou, nesoucí tovární značku XCMG.

Ovládací panel nainstalovaného vážicího systému GRAVEXTM Loadmaster. V nespočtu funkcí nechybí paměti pro jednotlivé obsluhy.
Ovládací panel nainstalovaného vážicího systému GRAVEXTM Loadmaster. V nespočtu funkcí nechybí paměti pro jednotlivé obsluhy.

Závěrečné vysvědčení

Nakladač XCMG jsem vůbec neznal, ale musím říci, že kvalitou mne příjemně překvapil. Má to silný motor, silnou hydrauliku, převodovka řadí téměř neslyšně a necuká to. Jsem za tuhle novou hračku moc rád a chtěl bych za ni poděkovat vedení firmy, že mi ji pořídili,” říká s úsměvem Honza Volf. „I když nemá naše mašina nejideálnější obutí pro náš terén a možná i brzdy by mohly být ostřejší, pro práci tady na deponii to plně dostačuje. Líbí se mi také lehké řízení, volant se dá ovládat doslova jedním prstem a mašina se hned zlomí. Žádná prodleva v řízení, žádná vůle,” uzavírá své dojmy z nového nakladače strojník. Náš společně strávený čas se chýlí ke konci, nakladač ještě naposledy zapózuje fotografovi a předvede pár kousků u hald s kompostem. Vzhledem k dalším plánům společnosti lze předpokládat, že nakladač bude v budoucnu pořádně vytěžován a tak mi nezbývá než popřát mnoho bezporuchových motohodin a klidné směny.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek