Dnes je 8.5.

Těžké nasazení vyžaduje odolné vozíky

Zveřejněno: 8. 1. 2017

Čelní vysokozdvižné vozíky s dieselovým nebo plynovým pohonem s vyššími nosnostmi 3,5 až 8 tun, s výškou zdvihu až 7,5 metrů a s vyložením od 600 mm výše nabízejí široké spektrum využití. Nejčastěji se s nimi setkáte při práci s těžkými, objemnými nebo z hlediska rozměrů nestandardními náklady ve venkovních aplikacích, například při stohování stavebních materiálů nebo při nakládce a vykládce nákladních vozidel.

Typickými provozy jsou betonárky, cementárny, dřevařské závody, výroba stavebních hmot, výroba nápojů, papírenský průmysl, těžký průmysl obecně, hutnictví, železárny a další. Zákazník může volit z bohaté nabídky šasi, stožárů, délek vidlic, přídavných zařízení, kabin a dalších volitelných prvků, prostě si sestavit a přizpůsobit vozík tak, aby optimálně podpořil nároky aplikace.

Co by mělo zajímat úplně každého uživatele, jsou provozní náklady po dobu životnosti vozíku. Tento aspekt by neměl být zaměňován s pořizovací cenou vozíku. Na vozících je mnoho prvků, které mohou výši provozních nákladů pozitivně nebo negativně ovlivnit. Produkt je skutečně hodnotný, pokud jeho kvalita odolá zkoušce času a pokud náklady na provoz za celou dobu jeho životnosti představují ekonomickou výhodu.

Určení správné nosnosti

Nosnost vozíku je stanovena tak, aby zbytková nosnost v určité výšce odpovídala potřebám uživatele a bezpečnosti provozu. Na zbytkovou nosnost má vliv mnoho okolností, například typ pneumatik (vzdušnice zbytkovou nosnost snižují), jednoduchá nebo zdvojená kola, tzv. dvojmontáž (zdvojená ji zvyšují), boční posuv (integrovaný zmenšuje vzdálenost přídavného zařízení od nosné upínací desky, takže zbytkovou nosnost zvyšuje). Boční posuv je v současnosti standardně montován na celou škálu vysokozdvižných vozíků a přídavných zařízení. Umožňuje efektivnější využití provozu vysokozdvižného vozíku, snižuje manipulační čas a zlepšuje pohyblivost a ovladatelnost vozíku.

Přídavná zařízení mohou mít jednu, dvě nebo více hydraulických funkcí, což je nutné zohlednit již při objednávání vozíku. Požadavky na připojení hydrauliky a správný pracovní tlak musí být výrobcem přídavného zařízení vždy přesně specifikovány.

Hmotnost břemene

Hmotnost břemene je zásadní ukazatel. Má-li ale náklad pravidelné rozměry, je-li umístěn na paletě běžných rozměrů a jeho hmotnost je na nosiči nákladu rovnoměrně rozložena, jde o zcela jednoduchou záležitost. Výpočet těžiště není v takovém případě složitý a bezpečná manipulace je zajištěna vozíkem s příslušným vyložením (obvykle 600 mm) a potřebnou nosností, která obvykle nepřekračuje hmotnost nákladu, nebo je jen o málo vyšší. U jiných nákladů, například nepravidelných tvarů nebo s neobvyklým těžištěm, bývá stabilita vozíku, a tedy bezpečná a efektivní manipulace zajištěna vozíkem s výrazně vyšší nosností, než je hmotnost břemene.

Přídavná zařízení – přesná specifikace nákladu je klíčová

Bez ohledu na hmotnost by manipulace s mnoha druhy nákladů nebyla možná bez některého ze široké škály přídavných zařízení. Ve většině případů je přídavné zařízení umístěno na vybraný vozík trvale, protože častá změna manipulačního zařízení není příliš provozně efektivní. Záleží ale samozřejmě na konkrétních provozních podmínkách a vnitřních potřebách uživatelů.

Zákazník musí přesně specifikovat druh zboží, jeho rozměry, hmotnost, rozložení hmotnosti, způsob balení, maximální výšku manipulace. Správný výběr přídavného zařízení s dostatečnou nosností a správný výběr vozíku, rovněž s dostatečnou nosností i v nejvyšší výšce zdvihu je již na dodavateli manipulační techniky, který s výrobci přídavných zařízení velmi těsně spolupracuje. Je nutné si také uvědomit, že i samotné přídavné zařízení něco váží, mění vzdálenost nákladu od přední osy vozíku, a i bez nákladu posunuje těžiště.

Je z čeho vybírat

K nejběžnějším a nejpoužívanějším přídavným zařízením patří různé polohovače vidlic, vidlice s proměnlivou roztečí pro manipulaci s dlouhým materiálem, vidlice pro manipulaci se dvěma, třemi nebo dokonce čtyřmi paletami najednou, což je obvyklé například v nápojářském průmyslu, čelisti pro manipulaci s předměty kruhových nebo pravidelných tvarů (betonové skruže, balíky sběrového papíru, balíky nebo rolemi v papírenském průmyslu. Ke speciálnějším přídavným zařízením patří trny na svitky plechu, kabely a jiné těžké materiály. Některá přídavná zařízení umožňují rotaci s nákladem.

Speciálně zkonstruované průmyslové motory – odolné, spolehlivé

Zaměřte se na kvalitu a dlouhodobou spolehlivost. Průmyslové motory, které jsou vyvinuty a stavěny přímo pro vysokozdvižné provozy a těžké nasazení, vydrží časté startování a vyhovuje jim provoz při nízkých otáčkách. Kvalitní palivo, pravidelná výměna vzduchového i palivového filtru a oleje může tento nájezd ještě prodloužit. Odolnost komponentů výrazně pozitivně ovlivňuje výši servisních nákladů. Naproti tomu automobilové motory, různě upravované, mají omezenou životnost a různé komponenty, například rozvody, je nutné měnit častěji.

Tvrdé podmínky žádají své

Zajímejte se o robustnost vozíku, posazení těžiště, podíl kovových komponentů, odolnost v prašném prostředí, proti vodě, ve vlhkých a mokrých podmínkách. Důležitost kvalitní konstrukce a stability vozíků stoupá zejména v případě, když není terén, po kterém se vozík pohybuje, rovný, bez hrbolů, výmolů, rozbitých panelů, kolejí a podobně. Pevný ocelový rám a ochranná konstrukce zvyšují bezpečnost řidiče v případě nehody a pádu nákladu s vidlic.

Při práci v prašných prostředích nebo s těžkými přídavnými zařízeními je možné vozíky osadit volitelnou výbavou, která zvýší účinnost chlazení, nebo která zabrání eventuálnímu zanášení chladiče.

Ventilátor, chladič měniče momentu a chladič hydraulické kapaliny zabraňují přehřívání motoru. Zaručena je tak maximální výkonnost.

Prvotřídní bezpečnost je pro zákazníky často prioritou

Bezpečnost je dnes pro mnoho společností důležitým aspektem manipulace, který je nadřazený ostatním technickým parametrům. Je to dobrý přístup, který se ve finále vyplatí i z hlediska provozních nákladů a snížení nákladů na škody. Spíše než na vozících, které často vydrží hodně, hlavně na zboží nebo vybavení skladů, areálů a podobně.

Jednou z praktických bezpečnostních funkcí je systém kontroly přítomnosti řidiče. Není-li řidič na svém místě v sedačce, není možné vozík ovládat, a tedy nekontrolovaně uvést do pohybu, aniž by byl pod plnou kontrolou řidiče. Vozíky Toyota Tonero také dokáží varovat řidiče v případě, že není aktivována parkovací brzda. Jiným prvkem výbavy, který stojí za pozornosti je systém bránící samovolnému sjíždění na rampách a svazích.

Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Fanoušci techniky Komatsu si dali sraz na akci Pamětník 2024

Zveřejněno 8.5. Oblíbená předváděcí show společnosti KUHN-BOHEMIA a jejich partnerů se letos podruhé pod názvem Pamětník (dříve Marokánka) odehrála na březích krásného jezera Štít u Chlumce nad Cidlinou. Dne 18. dubna, tedy těsně před uzávěrkou tohoto vydání, se na… celý příspěvek

Centrum Brna má svou dočasnou dominantu: věžové jeřáby Liebherr

Zveřejněno 6.5. Blížíte-li se k hlavnímu železničnímu nádraží v Brně, nemůžete je přehlédnout. Řeč je o věžových jeřábech Liebherr, které tu byly v loňském roce postaveny v souvislosti s pokračující výstavbou a rozšiřováním byznysového centra Titanium a výstavbou… celý příspěvek

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek