Novinky představené na veletrhu Bauma 2007 již byly zmíněny ve třetím čísle Stavební techniky. Pojďme se teď blíže podívat na některé z nich.
Zcela nová kabina
Nejvýraznější změnou, patrnou na první pohled, je nový design kabiny. Nová jsou přední pracovní světla a provedení zadní části kabiny včetně modernizovaného výměníku topení. Vstupní dveře nyní nabízejí větší úhel otevření a sklo na dveřích je panoramatické. Díky tomu se výhled z kabiny výrazně zlepšil. Samotné zavírání dveří je tiché, není potřeba hrubé síly.
Uvnitř kabiny najdeme mírně pozměněný ovládací a kontrolní panel. Užitečný je jeho přesun z prostoru nad hlavou do levého sloupku kabiny. Nová poloha umožňuje obsluze mnohem přirozenější posed při sledování provozních údajů. Údaje, které lze z přístrojové desky zjistit, se proti staršímu provedení nezměnily. Veškeré zásadní uzly stroje jsou hlídány i nadále pomocí akustické i vizuální signalizace. Do pravého sloupku byla integrována spínací skříňka, kolébkové spínače světel, majáku a samozřejmě nechybí ani spínače různých volitelných zařízení jako je High Flow či rychloupínač.
Pohled do nové kabiny
I nadále je možné u strojů volit mezi ovládáním mechanickým či plně joystickovým. Zásadní změnou oproti původnímu ovládání joysticky je oddělení pilotního ovládacího okruhu od okruhu plnění pojezdového uzavřeného hydrostatického systému. To znamená, že pilotní okruh má samostatné zubové čerpadlo a tedy reakce na pohyb joysticku je přesná, citlivá a bez rázů.
Dvourychlostní pojezdy
Důležitou novinkou je možnost dvourychlostní varianty pojezdu i pro L175, tedy stroje o třídu nižšího než největší NEW HOLLAND L185. Navíc stroj s dvourychlostním pojezdem má namontovány radiální hydromotory, které jsou oproti axiálním hydromotorům mnohem odolnější vůči rá zům a jsou schopné přenášet vyšší kroutící momenty.
Novinkou je možnost dvourychlostní varianty pojezdu i pro manipulátor L175
Nová pásová rypadla
Na nových pásových rypadlech se plně odráží propracovanost komponent a zkušenost japonských konstruktérů hydraulických systémů. Důvodem pro uvedení nové řady B na trh je požadavek na nižší emise motoru a celkově nižší ekologickou zátěž způsobenou provozem rypadla.
V původních pásových rypadlech New Holland (tzn. bez přípony B), která obsahovala systém výkonnostního mechatronického pracovního režimu, docházelo zcela automaticky k rozlišování tří typů práce (těžba, dokončování, hutnění). V nových strojích tomu tak není. Režimy práce volí obsluha ručně. Došlo ke zjednodušení pracovních režimů a systém regulace tlakového oleje pístovými čerpadly byl výrazně vylepšen.
Na nových pásových rypadlech se plně odráží propracovanost komponent a zkušenost japonských konstruktérů hydraulických systémů
Výrazně nižší emise
Nový motor splňuje emisní normu Tier III. Za to vděčí přepracovanému mechanickému vstřikování paliva s elektronickým ovládáním. Kromě změn v motoru přichází také zásadní změna v hydraulickém systému. Nově může obsluha měnit provozní režim stroje. Jde vlastně o razantní zjednodušení systému.
Také nová rypadla snímají pilotní ovládací tlak, od kterého se odvozuje regulace dodávky oleje. Řídicí jednotka detekuje rychlost a dobu nárůstu tlaku na snímačích. Na základě těchto informací pak řídicí jednotka pomocí proporcionálních elektroventilů ovládá naklápěcí desku čerpadla.
Čtyři pracovní režimy
Nová pásová rypadla nabízejí čtyři pracovní režimy. Režim S je vhodný pro standardní práce a nabízí nejnižší spotřebu paliva. Čerpadla jsou při něm regulována tak, aby motor pracoval v nižších otáčkách.
Režim H nabízí maximální výkonnost stroje. Důraz je kladen jak na maximální sílu, tak na rychlost stroje. Tento režim nebere ohled na spotřebu paliva, motor pracuje v oblasti maximálního výkonu a stroj dostává maximální průtočné množství oleje, které je v daném okamžiku pro určitý pohyb ramene potřeba. Vyšší množství dodaného oleje umožňuje vyšší rychlost a také vyšší hydraulický výkon stroje.
Další dva režimy slouží pro přídavná zařízení: A pro zařízení vyžadující průtok z obou čerpadel a dvousměrný tok oleje, tj. pro demoliční nůžky; B pro zařízení, kterým stačí průtok z jednoho čerpadla a jednosměrný tok oleje, např. pro bourací kladiva.
Novým prvkem je elektronické nastavení průtoku i tlaku oleje pomocí displeje v kabině. Na starších strojích bylo možné nastavovat pouze průtok oleje, tlak jen mechanicky sekundárním ventilem. Hlavní hydraulický rozváděč byl přepracován a zjednodušen. Základní výhody hydraulického systému však zůstaly zachovány, např. rozlišování lehkého a těžkého zatížení na násadě či kombinace průtoků obou čerpadel pro určité pohyby ramene v závislosti na jejich zatížení.
Podvozek rypadel řady B standardně na bízí tzv. přednostní ventil pojezdu. Jeho význam se projeví při stoupání do svahu. Jakmile je pohyb pásů spuštěn pojezdovými pákami, dodává se 70 % oleje do podvozku a jen 30 % do pracovního ramene. Výsledkem je, že v okamžiku stoupání nedochází ke ztrátám výkonu. U starších strojů bez tohoto ventilu totiž olej proudil cestou nejmenšího odporu do pracovního ramene a kvůli tomu chyběl výkon v pojezdu k dosažení tahových sil.
Manipulátor LM732 přináší různá vylepšení
Dosáhněte vysoko s manipulátorem LM732
Manipulátor LM732 navazuje na stroje vyšší kategorie LM1345 až LM1745, nezapomíná však přinést různá vylepšení. Po svých předchůdcích zdědil především koncepci uložení motoru a převodovky na pravé straně stroje mezi přední a zadní nápravou. Samotné dvoudílné výsuvné rameno je ulo ženo v zadní části manipulátoru. Uložení ramena v zadní části stroje příznivě zvyšuje stabilitu celého manipulátoru. Stroj není vybaven stabilizačními podpěrami pro zvýšení nosnosti.
Pro práci v terénu slouží manipulátoru příčné hydraulické vyrovnávání, které je ovládáno obsluhou a není řízeno žádným automatickým systémem. Pohonným agregátem je přeplňovaný čtyřválec o objemu 4,5 litru vyráběný koncernem CNH. Tento čtyřválec nabídne maximální výkon 95 HP, což naprosto bez problémů pokryje požadavky jak hydraulického systému, tak systému pojezdu manipulátoru.
Samotný pojezd je řešen osvědčeným způ sobem. Používá se hydrodynamický měnič v kombinaci s převodovkou Powershift. K dispozici jsou 4 převodové stupně vpřed a 3 stupně vzad. Hydraulický systém je konstruován jako load sensing s kompenzací tlaku. Tlakový olej dodává do systému zubové čerpadlo, pracující při maximálním tlaku 240 barů.
Základními technickými parametry kaž dého manipulátoru je výška dosahu a maximální nosnost. V případě LM732 pojmenovaly tyto charakteristiky celý stroj. Výška dosahu činí 7 metrů a maximální nosnost 3,2 tuny. Pro stavební použití je také důleži té, že při maximálním vysunutí do výšky 7 metrů má LM732 nosnost 2 tuny, což je pro potřeby stavebníků naprosto dostačující.
Tři druhy řízení umožňují nabídnout vysoký stupeň manévrovatelnosti v terénu. Rovněž kratší rozvor oproti modelům LM1345 až LM1745 je tím zásadním parametrem, který příznivě ovlivňuje manévrovatelnost manipulátoru.
Redakce časopisu Stavební technika a koncern AGROTEC a.s. – výhradní dovozce a prodejce značky NEW HOLLAND pro ČR, pro Vás připravili zajímavou soutěž o model nakladače NEW HOLLAND W190 a další drobné ceny této značky. Soutěže se můžete zúčastnit od 15. 11. do 31. 12. 2007 na internetových stranách http://stavebni-technika.cz/soutez.