Jeřáb Liebherr 190 HC-L je vybaven sklopným ramenem, které mu umožňuje pracovat i na menších plochách a ve stísněných podmínkách. Při stavbě věže SKY PARK se vyskytl problém s umístěním standardního jeřábu, protože konstrukce věže omezila možnost plného otočení ramene o 360°. Jeřáb s delším pevným ramenem by se jednoduše nemohl otočit, aniž by do této věže nenarazil. Proto padla volba právě na typ 190 HC-L. Kromě jeřábů 190 HC-L se na projektu používají dále jeřáby Liebherr 150 EC-B a 110 EC-B se standardním ramenem, z nichž každý má své vlastní specifické parametry a úkoly.
Specifika použitého jeřábu
Pojďme se ale v rychlosti podívat, v čem je Liebherr 190 HC-L tak jedinečný. V prvé řadě disponuje naklápěcím ramenem, takže může pracovat na menších plochách ve stísněných podmínkách (jako je tomu právě při stavbě Skyparku). Jeho velkou devizou je přesnost a výkon – má rameno o délce 45 metrů a maximální nosnost 16 tun. Všechny jeřáby tohoto typu navíc patří k těm nejbezpečnějším na trhu, protože jsou vybaveny moderními antikolizními systémy, které minimalizují riziko nehod a zajišťují bezpečný provoz na staveništi. Jeřáb 190 HC-L je specifický také svou výškou; v závěrečné fázi projektu dosáhne jeho výška pod hákem 146,2 metrů a jeřáb se stane dominantním prvkem na celé stavbě. Aby se zajistila požadovaná stabilita, bude po dosažení této konečné výšky konstrukce jeřábu připevněna k budově celkem na třech místech kotevními táhly. Jeřáb je postaven na robustním věžovém systému 500 HC a stojí na základových kotvách zapuštěných do betonu. Samotná montáž proběhla za pomoci výkonného mobilního jeřábu Liebherr LTM 1500-8.1 s nosností až 500 tun.
Uspořádání jeřábů na stavbě
V nákresu (obr. 3) vidíte rozmístění jednotlivých jeřábů v závěrečné fázi stavby Skyparku. Jeřáb 150 EC-B dosáhne výšky pod hákem až 144,6 metrů při délce ramene 45 metrů. Je postaven na kombinaci věžových systémů 500 HC a 256 HC. Tento jeřáb bude také namontován na základové kotvy, přičemž postavení v základní výšce zajistí opět mobilní autojeřáb Liebherr LTM 1500-8.1, což podtrhuje složitost celé operace.
Třetí do party, pomocný jeřáb Liebherr 110 EC-B s výškou háku 57,7 metru, bude využíván především pro logistické a servisní práce, jako je vykládka materiálu z nákladních automobilů nebo jeho distribuce po staveništi. Rychlou a efektivní stavbu jeřábu zajistí hlavní věžový jeřáb HC-L.
Antikolizní systémy pro vyšší bezpečnost
Při práci na tomto složitém projektu, kde se na relativně malém staveništi nachází několik věžových jeřábů, je klíčová bezpečnost. Všechny tři jeřáby jsou proto vybaveny moderními antikolizními systémy, které monitorují pohyb ramen jednotlivých jeřábů a zajišťují, aby ramena a lana zdvihacích zařízení vzájemně nekolidovala, což je nezbytné pro minimalizaci rizika nehod a zajištění hladkého průběhu stavebních prací.
Obrázek o situaci (obr. 4) na staveništi a umístění věžových jeřábů si lze udělat z nákresu. Kruhy znázorňují servisní zóny jednotlivých jeřábů se na několika místech protínají, takzvané „nárazníkové zóny“ jsou zobrazeny zeleně. Z bezpečnostních důvodů jsou zelené zóny definovány v nastavení antikolizního systému jako místa, kde je jeřábu zabráněno v pohybu a systém v nich obsluze jednoduše neumožňí manipulovat s břemenem.
Závěr
Projekt SKY PARK Towers dokazuje, že moderní stavební technologie dokážou překonat i ty nejnáročnější výzvy. Liebherr 190 HC-L je jen jedním z příkladů inovativních řešení, která společnost KRANIMEX, spol. s r.o. nabízí svým zákazníkům. Díky této technologii vzniká v Bratislavě další moderní a funkční budova.