MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 21.12. – svátek slaví Natálie

Inovativní jeřáb Liebherr 190HC-L při stavbě SKY PARK Tower v Bratislavě

Zveřejněno: 20. 12. 2024

V srdci bratislavského projektu SKY PARK se odehrává zajímavá kapitola v oblasti stavebních technologií. Společnost KRANIMEX, spol. s r.o., jako výhradní dealer věžových jeřábů Liebherr na Slovensku, sem dodala unikátní kombinaci věžových jeřábů pro generálního dodavatele SKANSKA SK a.s. Jedním z nejzajímavějších exemplářů je bezesporu Liebherr 190 HC-L, který hraje klíčovou roli při výstavbě tohoto komplexu. Tento typ jeřábu se na Slovensku běžně nepoužívá, ale jeho vlastnosti jej předurčily pro použití v tak náročném projektu, jako je SKY PARK Tower.

Obr. 1: Jeřáb Liebherr 190 HC-L na stavbě SKY PARK Tower v Bratislavě.

Jeřáb Liebherr 190 HC-L je vybaven sklopným ramenem, které mu umožňuje pracovat i na menších plochách a ve stísněných podmínkách. Při stavbě věže SKY PARK se vyskytl problém s umístěním standardního jeřábu, protože konstrukce věže omezila možnost plného otočení ramene o 360°. Jeřáb s delším pevným ramenem by se jednoduše nemohl otočit, aniž by do této věže nenarazil. Proto padla volba právě na typ 190 HC-L. Kromě jeřábů 190 HC-L se na projektu používají dále jeřáby Liebherr 150 EC-B a 110 EC-B se standardním ramenem, z nichž každý má své vlastní specifické parametry a úkoly.

Specifika použitého jeřábu

Pojďme se ale v rychlosti podívat, v čem je Liebherr 190 HC-L tak jedinečný. V prvé řadě disponuje naklápěcím ramenem, takže může pracovat na menších plochách ve stísněných podmínkách (jako je tomu právě při stavbě Skyparku). Jeho velkou devizou je přesnost a výkon – má rameno o délce 45 metrů a maximální nosnost 16 tun. Všechny jeřáby tohoto typu navíc patří k těm nejbezpečnějším na trhu, protože jsou vybaveny moderními antikolizními systémy, které minimalizují riziko nehod a zajišťují bezpečný provoz na staveništi. Jeřáb 190 HC-L je specifický také svou výškou; v závěrečné fázi projektu dosáhne jeho výška pod hákem 146,2 metrů a jeřáb se stane dominantním prvkem na celé stavbě. Aby se zajistila požadovaná stabilita, bude po dosažení této konečné výšky konstrukce jeřábu připevněna k budově celkem na třech místech kotevními táhly. Jeřáb je postaven na robustním věžovém systému 500 HC a stojí na základových kotvách zapuštěných do betonu. Samotná montáž proběhla za pomoci výkonného mobilního jeřábu Liebherr LTM 1500-8.1 s nosností až 500 tun.

Obr. 2: Montáž jeřábu za pomoci výkonného mobilního jeřábu Liebherr LTM 1500-8.1.
Obr. 2: Montáž jeřábu za pomoci výkonného mobilního jeřábu Liebherr LTM 1500-8.1.

Uspořádání jeřábů na stavbě

V nákresu (obr. 3) vidíte rozmístění jednotlivých jeřábů v závěrečné fázi stavby Skyparku. Jeřáb 150 EC-B dosáhne výšky pod hákem až 144,6 metrů při délce ramene 45 metrů. Je postaven na kombinaci věžových systémů 500 HC a 256 HC. Tento jeřáb bude také namontován na základové kotvy, přičemž postavení v základní výšce zajistí opět mobilní autojeřáb Liebherr LTM 1500-8.1, což podtrhuje složitost celé operace.

Obr. 3: Rozmístění jednotlivých jeřábů na stavbě Skyparku.
Obr. 3: Rozmístění jednotlivých jeřábů na stavbě Skyparku.

Třetí do party, pomocný jeřáb Liebherr 110 EC-B s výškou háku 57,7 metru, bude využíván především pro logistické a servisní práce, jako je vykládka materiálu z nákladních automobilů nebo jeho distribuce po staveništi. Rychlou a efektivní stavbu jeřábu zajistí hlavní věžový jeřáb HC-L.

Antikolizní systémy pro vyšší bezpečnost

Při práci na tomto složitém projektu, kde se na relativně malém staveništi nachází několik věžových jeřábů, je klíčová bezpečnost. Všechny tři jeřáby jsou proto vybaveny moderními antikolizními systémy, které monitorují pohyb ramen jednotlivých jeřábů a zajišťují, aby ramena a lana zdvihacích zařízení vzájemně nekolidovala, což je nezbytné pro minimalizaci rizika nehod a zajištění hladkého průběhu stavebních prací.

Obrázek o situaci (obr. 4) na staveništi a umístění věžových jeřábů si lze udělat z nákresu. Kruhy znázorňují servisní zóny jednotlivých jeřábů se na několika místech protínají, takzvané „nárazníkové zóny“ jsou zobrazeny zeleně. Z bezpečnostních důvodů jsou zelené zóny definovány v nastavení antikolizního systému jako místa, kde je jeřábu zabráněno v pohybu a systém v nich obsluze jednoduše neumožňí manipulovat s břemenem.

Obr. 4: Umístění věžových jeřábů s vyznačením servisních a nárazníkových zón.
Obr. 4: Umístění věžových jeřábů s vyznačením servisních a nárazníkových zón.

Závěr

Projekt SKY PARK Towers dokazuje, že moderní stavební technologie dokážou překonat i ty nejnáročnější výzvy. Liebherr 190 HC-L je jen jedním z příkladů inovativních řešení, která společnost KRANIMEX, spol. s r.o. nabízí svým zákazníkům. Díky této technologii vzniká v Bratislavě další moderní a funkční budova.

Autor: Peter Šubert1)
Foto: Matúš Kotulič, instagram @metthouse_movie

1) Kranimex SK

Tématické tagy

Přečtěte si také

 

Nové

Inovativní jeřáb Liebherr 190HC-L při stavbě SKY PARK Tower v Bratislavě

Zveřejněno 20.12. V srdci bratislavského projektu SKY PARK se odehrává zajímavá kapitola v oblasti stavebních technologií. Společnost KRANIMEX, spol. s r.o., jako výhradní dealer věžových jeřábů Liebherr na Slovensku, sem dodala unikátní kombinaci věžových jeřábů pro… celý příspěvek

Změna ve vedení Ascendum, generálním ředitelem se stává Stefan Krejca

Zveřejněno 19.12. Společnost Ascendum Central Europe GmbH, výhradní distributor Volvo Construction Equipment ve střední Evropě, oznámilo změnu v nejvyšším vedení. Od listopadu 2024 se role generálního ředitele ujímá Dipl.-Ing. Stefan Krejca. Ve své nové pozici bude… celý příspěvek

Univerzální využití strojů Bobcat díky široké nabídce příslušenství

Zveřejněno 13.12. Uživatelé strojů Bobcat se mohou spolehnout na to, že veškeré práce zvládnou rychle a efektivně. Společnost nabízí nejen stále se rozšiřující výběr kompaktních strojů (sloužících jako univerzální nosiče nářadí), ale také rozsáhlou a neustále se… celý příspěvek