Vybraná rypadla Sunward nyní s financováním s 0% navýšením - NorWit, s.r.o.
Dnes je 12.9. – svátek slaví Marie

Velké jeřáby Peiner na stavbách v Československu, díl I

Zveřejněno: 18. 8. 2024

V našem okénku, ve kterém se věnujeme zajímavé a dnes už historické technice na území někdejšího Československa, se tentokrát podíváme na unikátní věžové jeřáby Peiner, které byly jedním ze základních stavebních kamenů při masivní průmyslové výstavbě u nás. V článku se budeme věnovat několika projektům, kde byly tyto jeřáby nasazeny.

Montáž jeřábu Peiner VM 2000 na dobových prospektech. Reprofoto: Hynek Žák

Vzhledem k narůstajícím potřebám československého stavebnictví v 70. a 80. letech minulého století, hlavně při montáži strojírenských celků a v oblasti energetických a průmyslových staveb (jaderné a uhelné elektrárny), poptávali dodavatelé staveb velké jeřáby, které tehdejší tuzemský průmysl ani jeřábový průmysl ze spřátelených států RVHP či SSSR nebyl schopen dodat. Dokonce ani hojně používané a politicky protlačované jeřáby ze Sovětského svazu nebyly zdaleka dostačující. Ve srovnání s jeřáby ze západoevropské produkce jim chyběla dostatečná kapacita, byly příliš velké a těžkopádné a kladly obrovské nároky na montáž (plocha i počet montážníků) a dopravu. Rovněž obsluha takového jeřábu nebyla žádná selanka, a proto není divu, že se dodavatelé museli poohlédnout za hranice na Západ od nás.

Peiner VM 2000 a VM 1300 na elektrárně Mělník III

Když se chystala stavba elektrárny Mělník III (dále EME III), z výše uvedených důvodů se generální dodavatel stavby, První brněnská strojírna, obrátil na tři tehdejší nejvýznamnější výrobce věžových jeřábů (Peiner AG, Potain France a Liebherr) s poptávkou na návrh, výrobu a dodání specifických jeřábů velkých nosností nutných pro připravovanou stavbu uhelného kotle na elektrárně v Mělníku.

Dvojice jeřábů Peiner při stavbě kotle v elektrárně Mělník III.
Dvojice jeřábů Peiner při stavbě kotle v elektrárně Mělník III.

Z oslovených výrobců se z hlediska užitných parametrů a poměru cena, výkon a rychlost dodání dodavateli nejvíce zamlouvaly jeřáby Peiner od západoněmecké firmy Peiner AG. Ta se zavázala vyrobit jeřáby, odvozené od úspěšné a československým firmám známé série Peiner TN a Peiner M. Tyto jeřáby se spodní otočí a výkyvným výložníkem představovaly v té době asi nejpoužívanější koncepci v Evropě. Výrobce nabízel jeřáby Peiner TN ve velikostech TN 85 (s maximální nosností 12 tun ) až po model TN 1120 (80 tun) a modely Peiner M 800 (40 tun) až po model M 1300 (58,5 tun). Po zvážení rozměrů a předpokládaných tonáží jednotlivých dílců kotle padla volba na typ Peiner VM 1300, který byl osazen na 14 metrů vysokém pojezdovém portálu; a speciálně pro tento projekt nově navržený jeřáb Peiner VM 2000, na jehož vývoji se podíleli i konstruktéři První brněnské strojírny. Rovněž tento jeřáb byl postaven na pojezdovém portálu. Oba jeřáby byly na stavbu EME III dodány, smontovány a uvedeny do provozu mezi lety 1977/78.

Fotografie zachycující montáž jeřábu VM 2000 při stavbě elektrárny Mělník III.
Fotografie zachycující montáž jeřábu VM 2000 při stavbě elektrárny Mělník III.

Rekordní zdvih přinesl další zdokonalení jeřábu

Na projektu EME III bylo v době projektování stavby uvažováno o maximálních hmotnostech břemen do 95 tun, čemuž odpovídala i projektovaná nosnost jeřábu VM 2000 (102 tun). V průběhu stavby nicméně došlo k několika změnám a k navýšení hmotnosti přepravovaných břemen. V závěrečné etapě stavby bylo třeba na střechu kotle do výšky 125 metrů dostat nosníky o hmotnostech 120 a 125 tun. Dvojzdvih za součinnosti obou jeřábů nebyl možný z důvodu nízké výšky menšího jeřábu VM 1300, takže po společné konzultaci statika, specialistů z První Brněnské strojírny a konstruktérů od Peiner AG bylo rozhodnuto použít pro zdvih těchto břemen stávající jeřáb VM 2000.

Jeřáb VM 1300 v základní konfiguraci při zvedání výložníku vyobrazený na prospektu Peiner. Reprofoto: Hynek Žák
Jeřáb VM 1300 v základní konfiguraci při zvedání výložníku vyobrazený na prospektu Peiner. Reprofoto: Hynek Žák

Zdvihy byly realizovány v několika dnech a pod pečlivým dohledem mnoha jeřábových specialistů a revizních techniků, a to jak z mateřské První brněnské, tak i od Hutních montáží, Armabetonu nebo Vodních staveb. Nechyběli samozřejmě technici německého výrobce. Závěrečnému zdvihu největšího nosníku přihlížela i pozvaná delegace ze zahraničí (přítomni byli zástupci ze států RVHP i států Západní Evropy). A právě díky těmto zkušenostem z EME III nakonec výrobce Peiner AG koncept M/VM 2000 přepracoval a další modely byly vyráběny a prodávány již s deklarovanou nosností 120 tun.

Montáž jeřábu VM 2000 podruhé. Jeřáb byl speciálně vyroben pro výstavbu elektrárny Mělník a od něj byly pak odvozeny další modely M/VM.
Montáž jeřábu VM 2000 podruhé. Jeřáb byl speciálně vyroben pro výstavbu elektrárny Mělník a od něj byly pak odvozeny další modely M/VM.

Využití ve světě a další osudy mělnického jeřábu

Peiner M/VM 2000 byl největším jeřábem své třídy na světě a jako takový byl velice vzácný. Podle dostupných údajů z výrobních linek sjelo pouze 12 kusů, z nichž většina zamířila do Brazílie a Venezuely na stavbu obřích přehrad a uhelných elektráren. Mělnická štace jeřábu Peiner VM 2000 nebyla u nás zdaleka poslední. Celá řada dalších firem, nejčastěji Hutní montáže, si jej totiž posléze půjčovala na další projekty. Objevil se tak například při rekonstrukci ostravských vysokých pecí ve Vítkovicích a v Nové huti, v třineckých železárnách, nebo Košicích. Z dalších významných projektů, při kterých byly použity jeřáby Peiner VM 2000 či VM 1300, můžeme jmenovat stavbu obchodního domu Prior v Plzni, chemičky Chemopetrol v Litvínově, stavbu a rekonstrukci uhelných elektráren v severočeské uhelné pánvi, výstavbu elektrárny Nováky, jaderné elektrárny Jaslovské Bohunice či vodního díla Gabčíkovo.

Tab.: Základní parametry jeřábů Peiner VM 2000 a VM 1300
Tab.: Základní parametry jeřábů Peiner VM 2000 a VM 1300

V polovině 90. let byl Peiner VM 2000 pronajat a později odprodán do Norska, kde sloužil na několika stavebních projektech na ropných plošinách a následně byl až do roku 2021 v loděnicích v norském městě Høylandsbygd. Tam také jeho pouť skončila; po 45 letech provozu byl v roce 2021 odstřelen a sešrotován. Asi nejzajímavější nasazení tohoto jeřábu proběhlo při rekonstrukci těžní ropné plošiny, kdy byl namontovaný přímo na lodi.

Jeřáb Peiner VM2000 při rekonstrukci těžní ropné plošiny, kdy byl namontovaný přímo na lodi. Foto: Hynek Žák
Jeřáb Peiner VM2000 při rekonstrukci těžní ropné plošiny, kdy byl namontovaný přímo na lodi. Foto: Hynek Žák

Pozvání na příště

V následujícím díle si přiblížíme osudy dalších typů jeřábů Peiner, používaných například při výstavbě velké papírny nebo při stavbě jaderné elektrárny. Také se podíváme na jednu „slepou" vývojovou větev věžových jeřábů a prozradíme, jak se koncepčně odlišovaly jeřáby, vyráběné v USA a Austrálii. O tom ale až příště.

Autor: Hynek Žák1)
Foto: Jaroslav Vořechovský a viz popisky

1) Redakční úprava: Jan Rybář

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Nové tunelové rypadlo DEVELON DX235RTF-7

Zveřejněno 11.9. DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, uvedl na trh tunelovací rypadlo DX235RTF-7, které je novým přírůstkem do řady strojů pro speciální použití. Model vychází z osvědčeného pásového rypadla se sníženým poloměrem otáčení Develon DX235LCR-7 a… celý příspěvek

Sháníte gumové pásy nebo podvozkové díly na bagr? Kontaktujte Profibagr

Zveřejněno 9.9. Specializovaný prodejce a e-shop s náhradními a spotřebními díly na stavební techniku, Profibagr.cz, posílil a zkompletoval nabídku podvozkových dílů. V současnosti může zájemce vybírat z devíti kategorií komponentů – od gumových pásů a desek, přes… celý příspěvek

Budoucnost patří teleskopickým manipulátorům. JCB zde hraje prim

Zveřejněno 6.9. Teleskopické kolové manipulátory patří k těm typům strojů, po kterých v posledních letech konstantně roste poptávka. Může za to jejich všestranné uplatnění v mnoha oborech, od stavebnictví, průmyslu, logistiky až po zemědělství. S konceptem stroje s… celý příspěvek