Nový jeřáb od AMS je zajímavým konstrukčně-technickým počinem, reagujícím, jak si povíme dále, na aktuální požadavky stavebních firem. Pojďme se ale nyní podávat, v čem je tento model tak zajímavý a jedinečný.
Konkurenční jeřáby? Spíše speciály, stavěné na zakázku
Doposud běžně vyráběné věžové jeřáby s vodorovným výložníkem od renomovaných světových výrobců nabízí vyložení o maximální délce 80 až 90 metrů. Tyto jeřáby navíc mají obvykle standardní konstrukci se špičkou a řadou vzpěr a podpůrných lanových táhel podpírajících výložník.
Výjimky z tohoto pravidla ale samozřejmě také existují. Tak například je to obří věžový jeřáb Kroll K 10 000 vyvinutý pro stavbu jaderných elektráren v USA a Sovětském svazu, který nabízel vyložení až 100 metrů. Dále zmíním jeřáby Amerického výrobce ROTEC, které byly speciálně konstruovány pro manipulaci s dopravníky betonu při stavbě přehrad, nebo obdobně upravené jeřáby Potain MD 2200. Výjimku z běžně vyráběných věžových jeřábů představoval v roce 2000 na zakázku navržený a vyrobený jeřáb Wolff 8540 cross, se 100 metrovým výložníkem, odvozený z osvědčené řady Wolff cross, jenž byl běžně dodáván s vyložením 85 metrů. Jako člen řady Wolff XXL představené v roce 2000 nabízel model Wolff 8540 nosnost 2,7 tuny při vyložení 100 metrů. Později byl tento jeřáb inovován a přestavěn na model Wolff 10037.20 cross. Celkově by se očekávalo větší koncové zatížení na špičce výložníku spíše u klasické konstrukce jeřábů se špičkou a řadou závěsů podporovaným výložníkem, oproti novému Flat-Top designu s plochým vrcholem.
Důvodem, proč AMS Kranbau vyvinul a vyrobil jeřáb se 100 metrovým výložníkem, jsou podmínky dnešních evropských stavenišť a spolu s tím několik dalších ovlivňujících faktorů, jako je například narůstající plošná a prostorová prefabrikace, nedostatek prostoru nutného k postavení dalších jeřábů a samozřejmě i rostoucí náklady na pracovníky, obsluhující jeřáby. V Německu jsou v současnosti další velkou překážkou stavebních firem rostoucí náklady na povolení pro vjezd kolových mobilních jeřábů, nutných při montáži dalších věžových jeřábů (to platí zejména v centrech měst). Rovněž je dnes v řadě evropských metropolí problém i naftový pohon mobilních jeřábů, a to díky snaze snížit emise a znečištění ve městech. Všechny tyto důvody daly vzniknout novému směru ve vývoji a designu věžových jeřábů. Nutno také podotknout, že poptávka po věžových jeřábech s dlouhým výložníkem a s patřičnou nosností při maximálním vyložení roste i v souvislosti s náročnějšími stavebními projekty, jako jsou stavby mostů, velkých průmyslových hal nebo rekonstrukce rozsáhlých bloků v centrech měst. Pro tyto účely je nový jeřáb AMS AK 810 ideální volbou.
Vývoj, konstrukce a provedení
Při navrhování nového jeřábu čerpali návrháři a inženýři AMS ze zkušeností získaných při výrobě známé řady velkých Flat-Top jeřábů BKT. Příkladem je BKT 412 z roku 1998 s délkou vyložení 75 metrů a nosností na špičce 3 tuny. I díky tomu společnost AMS našla pro svůj zcela nový AK810 se 100metrovým výložníkem a špičkou 3,5 tuny řešení vhodné pro přepravu a montáž. Základna jeřábu se skládá ze dvou nosníků pro alternativní instalaci jeřábu AK 810 o rozměrech 8 × 8 nebo 10 × 10 metrů.
Jsou nabízeny dvě verze tohoto jeřábu. Prototyp AK 810, představený na nedávném dni otevřených dveří v Arneburgu, byl navržen s nosností 20 t při dvojitém závěsu. V tomto případě umožňuje při maximálním 100metrovém vyložení nosnost 3,5 tuny. Aby byla při takto zajištěna dostatečná tuhost, jsou první tři části výložníku čtvercové, zatímco ostatní výložníkové sekce pak trojúhelníkové. Druhá verze tohoto jeřábu nabízí maximální nosnost 40 tun, při čtyřnásobném závěsu, kdy unese břemeno o hmotnosti 2,3 tuny při vyložení 100 metrů. Zmíněných 40 tun nosnosti nabízí do poloměru 28,4 metrů a v případě krátkého vyložení 35 metrů si poradí s břemenem 31,5 tun. Toto řešení krátkého vyložení se zaměřuje na rostoucí poptávku jeřábů pro montáž prostorových prefabrikovaných modulů či konvenčních prefabrikátů v Německu, Skandinávii, ale i v Singapuru nebo Arabských Emirátech.
Přeprava a montáž
Výrobce AMS navrhl veškeré části výložníků, protivýložníku a dalších sekcí jeřábu tak, aby umožňovaly přepravu ve standardních přívěsech, nebo na nízkých platech. Sekce výložníku lze při přepravě položit na bok tak, aby přepravní výška zůstala do 4 metrů, což je považováno za standard v Evropě.
Otočná jednotka s krátkým A-rámem tvoří jednu přepravní a montážní část o celkové hmotnosti 19,1 t. Při montáži se tak jedná o nejtěžší část jeřábu AMS AK 810. Za optimální montážní mechanismus je považován autojeřáb o nosnosti 300 tun. Výložník o celkové délce 100 metrů je zvedán a montován ve třech samostatných sekcích, čímž se snižuje nutné zatížení autojeřábu a potřebný prostor pro předmontáž dílců. Jeho modulární protivýložník umožňuje výběr ze tří různých délek podle požadované délky výložníku. Pro vyložení 35–45 metrů se používá krátký, 21,4metrový protivýložník. Do vyložení 65 metrů je protivýložník prodloužen na 25,4 metrů. Od vyložení 65 do plného 100metrového vyložení je zapotřebí 29,4 metru dlouhý protivýložník.
Délku samotného výložníku lze měnit po pětimetrových sekcích. Všechny části výložníku a protivýložníku mají závěsné čepové body. Horní část sekce výložníku i pult protivýložníku jsou spojeny kluznými čepy. Spodní části výložníku se automaticky při montáži pouhým jeho spuštěním spojí a jejich konečné upevnění je provedeno jedním podélným šroubem na každé straně. Při použití věžového systému 2,6 × 2,6 metru lze dosáhnout volné výšky jeřábu výšky až 105 metrů pod hák. Sekce věží jsou k dispozici v délkách 3, 6 a 12 metrů. Namísto spojování sekcí kolíkovým čepem AMS upřednostňuje matice a šrouby.
Rychlá a snadná instalace jeřábu je usnadněna použitím křížové základny ze dvou unifikovaných šroubovaných nosníků. Konstrukce umožňuje namontovat až 105 metrů vysoký volně stojící jeřáb s konfigurací výložníku 100 metrů při použití základny o rozměrech 8 × 8 metrů nebo 10 × 10 metrů na stejnou základnu, pouze s rozdílnou hmotností centrální zátěže.
Kabina jeřábníka
Kabina nového jeřábu je navržena tak, aby byla prostorná a účelná. Má velké přední okno s volitelnou clonou proti oslnění. Elektrická rozvodná skříň, včetně elektronických systémů, počítačů systémů pro provoz jeřábu je umístěna v oddělené samostatné místnosti za sedadlem jeřábníka. Samozřejmostí je kamerový systém, umožňující výhled na manipulaci s břemeny v místech, kam obsluha nevidí. K dispozici je dále pokročilý indikační systém; jeřábníkovi se na monitoru zobrazují všechny důležité parametry jako je okamžité zatížení háku, vyložení, výška zdvihu nebo třeba rychlost větru. Aktuální provozní parametry a další údaje si může jeřábník nejen zobrazit, ale v případě nutnosti odeslat vzdáleným přístupem do počítače nebo chytrého telefonu, kde jsou tyto informace přístupné například stavbyvedoucímu.
Další technologie včetně rekuperace elektrické energie
AMS spolu se skupinou SKA vyvinul pro tento jeřáb systém dálkového ovládání společně se systémem inteligentního vytyčení pracovních oblastí (WAL) a softwarem PLC, jenž ovládá čtyři 7,5kW motory pro otoč jeřábu, 90kW motor navijáku kladkostroje či 15kW motor pojezdu vozíku. Pro testování na prvním jeřábu poskytla společnost SKA rovněž inovativní bateriové úložiště pro ukládání elektrické energie, získané při spouštění břemen. Bateriový systém je uložen na jeřábu v prostoru protivýložníku a lze jej přímo použít ke snížení spotřeby energie při zvedání, nebo nouzovém provozu jeřábu při výpadku energie. Očekává se, že při reálném provozu sníží spotřebu elektrické energie jeřábu asi o 30 procent.
I když byl jeřáb původně navržen pro specifické použití na německých stavebních projektech a pro manipulaci s prefabrikáty ve Skandinávii, záhy po jeho představení o něj projevily zájem rovněž některé asijské země. I proto je důvod se domnívat, že tento unikátní stroj bude v budoucnosti vidět na rozličných stavbách po celém světě.
O AMS Kranbau Arneburg
Společnost AMS - Arneburger Maschinen - und Stahlbau GmbH založená v roce 1996 je významná rodinná strojírenská firma střední velikosti. V roce 2003 převzala Německou továrnu v Arneburgu včetně zaměstnanců (specialistů na projekci a výrobu věžových jeřábů) od firmy BKT, tedy v místě kde se nacházeli výrobní prostory významného a průkopnického Německého výrobce věžových jeřábů BKT, jenž byl později začleněn do skupiny Potain. Od tohoto roku společnost AMS Kranbauservice nadále poskytovala služby v oblasti projekce a výroby věžových jeřábů a komponentů jako subdodavatel pro skupinu BKT/Potain a dalších výrobců věžových jeřábů. Další růst skupiny AMS přišel díky založení společnosti JOST cranes patřící světoznámému návrháři jeřábů France Josta. V továrně v Arneburgu byla pro firmu JOST realizována vlastní výroba jeřábů, včetně v té době průkopnických jeřábů Topless a Topless Luffing. Dalším významným zákazníkem je Německá půjčovana BBL, pro kterou jsou ve společnosti AMS od roku 2013 vyráběny vlastní jeřáby s označením BBL Wotan. A konečně, roku 2015 přichází společnost AMS Kranbau GmbH i s vlastní sérií jeřábů Flat-Top AMS AK. Aktuální rozsah nabízí 10 jeřábů ve velikostech od 6 do 40 tun při vyložení až 100 metrů.