Užitková vozidla, tahače i speciální nástavby jsou na Ukrajině důležité při obnově infrastruktury, zásobování a v každodenní běžné logistice. Obecným trendem, který asi nikoho nepřekvapí, je poptávka po levnějších vozidlech starších pěti let. Domácí trh s „ojetinami” poptávku neuspokojí, proto zesiluje dovoz použité techniky ze zahraničí, který v prodejích dominuje.
Nákladní a užitkových vozy
Co se týče nákladních a užitkových vozidel nad 3,5 tuny, v roce 2022 jich bylo Ukrajinci zakoupeno celkem 19 900. To je o 40,8 % méně než v roce 2021. Většina vozidel (74,4 %) byla pořízena jako bazarová na domácím trhu, dalších 18,2 % starších bylo dovezeno ze zahraničí. Zajímavý je nízký podíl nové techniky (pouze 7,4 %; tedy 1,5 tis.), z čehož zhruba polovina byla smontována přímo na Ukrajině z dovezených setů a podvozků.
Nejoblíbenějším nákladním vozidlem pořízeným na domácím trhu byl Mercedes-Benz T1/T2 (905 kusů). Druhé místo obsadil Mercedes-Benz Atego (672 kusů) a třetí KamAZ 5320 (625 kusů). Následoval Mercedes-Benz Sprinter (614 kusů) a první pětku uzavřel další KamAZ, tentokráte model 5511 (456 kusů).
Z importovaných použitých vozů je první MAN TGL, v těsném závěsu za ním se umístil Mercedes-Benz Atego. Třetí příčku obsadil na východních trzích oblíbený Mercedes-Benz Sprinter. V první desítce je nejvíce zastoupena značka MAN (4×), dále Mercedes-Benz (3×), DAF (2×); jednoho zástupce má Iveco (model Daily).
Čísla u tahačů
Segment těžkých tahačů je jedním z mála sektorů, který na konci roku vykázal meziroční nárůst (19,3 %). Celkem bylo na Ukrajině v roce 2022 prodáno 33 600 kusů této techniky. Pouze 4,7 % tvořily nové stroje, celých 52,7 % připadá na použité tahače zakoupené v zahraničí. Tento segment začal růst již v červnu a prodeje vrcholily v září 2022. Důvodem bylo omezení kolejové dopravy a v celková změna logistických tras. V důsledku dočasného uzavření námořních přístavů došlo k velkému nárůstu objemu zboží dopravovaného po silnici. Autodopravci byli nuceni rychle rozšiřovat svoje vozové parky, což vedlo ke zvýšenému nákupu tahačů z různých zdrojů.
První příčku u dovezených starších tahačů obsadil model DAF XF (8 793 ks), na druhém místě se umístil MAN TGX (6 605 ks) a třetí bylo Volvo FH (3 891 ks). V celkové desítce nejprodávanějších modelů byla 3× zastoupena značka MAN, dále Renault a DAF (2×). Další místa si rozebrali výrobci Scania, Volvo a Mercedes-Benz.
V rámci tuzemského trhu se stal v roce 2022 nejoblíbenějším DAF XF, kdy počet prodaných vozů tohoto modelu (4,1 tis.) je téměř 2,5× vyšší než u druhého v pořadí (Volvo FH, 1,7 tis). Na třetím místě je Renault Magnum (1,7 tisíce), čtvrtý MAN TGX (1,6 tisíce) a první pětici uzavírá Renault Premium (1,1 tisíce).
Situace u návěsů
Během roku 2022 se na Ukrajině prodalo 35 700 návěsů. To je o 29,7 % více než v roce 2021. Většina z nich jsou použité návěsy (91,6 %), pouze 8,4 % připadá na nové (z toho cca 17 % bylo smontováno přímo na Ukrajině). Podíl použitých návěsů pořízených z domácích zdrojů a ze zahraničí je téměř vyrovnaný. Vrchol prodeje návěsů kopíruje křivku prodeje tahačů s maximem v září 2022. Co se týče zahraničního dovozu použité techniky, nejvíce bylo importováno sklápěcích návěsů (28 %), následovaných plachtovými (26,5 %) a s odstupem cisternovými (16 %). Mezi použitými návěsy z hlediska výrobců dominovali ti němečtí, první tři místa obsadili sestupně Schmitz, Krone a KÖGEL.