V polovině loňského roku se objevily na trhu čtyři nové modely jednoválcových motorů VANGUARD™ s hrubým výkonem v rozsahu 4,1 kW (5,5 HP) až 7,5 kW (10 HP) (při 3600 ot.min- 1; údaje o hrubém výkonu dle SAE J1940). Jejich oficiální evropská premiéra se odehrála na veletrhu BAUMA 2010 v Mnichově.
Prodloužená záruka
Nová řada motorů se chlubí mnoha novými technologiemi, které zvyšují nejen výkon motoru a jeho životnost, ale současně zajišťují vyšší produktivitu stroje. Motory byly vyvinuty v úzké spolupráci s předními světovými výrobci stavebních strojů a zařízení. Jejich konstrukce umožňuje zvýšení produktivity stroje od počátku jeho práce do konce, což přináší zásadní snížení nákladů na servis a údržbu a také eliminuje zbytečné odstávky stroje.
Díky dlouhodobému vývoji a sledování kvality motorů nabízí společnost Briggs & Stratton pro vybrané motory komerční omezenou tříletou záruku a stala se tak prvním výrobcem malých čtyřtaktních komerčních motorů poskytujících tento benefit i pro profesionální použití. „Výsledky našich testů po několik posledních let byly natolik přesvědčivé, že můžeme na vybrané motory VANGUARD™ tuto záruku poskytnout I v globálním měřítku,” dodává Radovan Bureš.
Ne všude na světě jsou totiž motory vystavovány stejným pracovním podmínkám. Například v Africe, Indii a Rusku jsou na motory kladeny mnohem větší provozní nároky a i z těchto důvodů někteří výrobci poskytují záruku pouze 1 rok. Technici Briggs & Stratton však důvěřují kvalitě zpracování a designu motorů natolik, že záruku prodloužili i na těchto náročných trzích.
Název motoru | VANGUARD™ 5.5 HP | VANGUARD™ V-TWIN 18 HP | VANGUARD™ V-TWIN 23 HP | VANGUARD™ V-TWIN 35 HP BIG BLOCK |
Popis motoru | horizontální vzduchem chlazený čtyřtaktní | vertikální vzduchem chlazený čtyřtaktní | horizontální vzduchem chlazený čtyřtaktní | |
Model | 13H1 | 3564 | 3867 | 6134 |
Počet válců | 1 | 2 | ||
Ventilový rozvod | OHV | |||
Zdvihový objem (cm³) | 205 | 570 | 627 | 995 |
Vrtání × zdvih | 68,3 × 56,0 | 72 × 70 | 75,5 × 70 | 85,5 × 86,5 |
Hrubý výkon * (HP/kW, 3600 ot/min) |
5,5/4,8 | 18/13,4 | 23/17,2 | 35/26,1 |
Objem palivové nádrže (l) | 3,8 | bez palivové nádrže | ||
Objem olejové nádrže (l) | 0,6 | 1,7 | 2,3 | |
Suchá hmotnost motoru (kg) | 18,7 | 33,6 | 56,8 | |
Rozměry (d × š × v) (mm) | 275 × 391 × 363 | 318 × 410 × 438 | 379 × 496 × 725 | |
Výbava | TransportGuard™ | tlakové mazání, olejový filtr |
Nové technologie
Nové motory nabízejí několik nových prvků a technologií, které byly navrženy na základě podnětů od uživatelů i výrobců s ohledem na jejich zkušenosti a požadavky. Nejčastěji se potýkali s únikem paliva do olejové náplně při přepravě stroje, se silně prašným pracovním prostředím, nedostatkem pravidelné údržby nebo s problémy s filtrací.
Systém TransportGuard™ řeší problém úniku paliva do olejové náplně, ke kterému může dojít při přepravě strojů v důsledku vibrací. Rozsáhlé analýzy potvrdily, že během třiceti minut přepravy, kdy je palivový ventil otevřen, unikne až 150 ml paliva do oleje, což pak způsobuje značné snížení jeho viskozity a tím dochází k většímu tření, zvýšení opotřebení a zkrácení životnosti motoru. Konstruktéři motorů VANGUARD proto navrhli a vyvinuli speciální zařízení, které zavírá současně zapalování i přívod paliva, nazvané právě TransportGuard. Toto zařízení zajišťuje, že palivo zůstává tam, kde má, a eliminuje tak znečištění svíček, či zředění oleje během přepravy. Další výhodou motorů Vanguard je vylepšený systém filtrace. Mají totiž o 22 % větší plochu vzduchového filtru než konkurenční produkty. Tento filtr rovněž odpuzuje vodu a je chráněn trojitě utěsněnou ocelovou sítí, což zajišťuje spolehlivou bariéru proti prachu či různým úlomkům ze staveniště.
Životnost a spolehlivost
Pro motor je charakteristická inovovaná hlava s rozvodem OHV s hlubšími žebry, které optimalizují pevnost a zvyšují chladicí schopnost. Integrované, precizně spárované plochy a těsnění hlavy válce maximalizují těsnění, zdokonalují proces spalování ve spalovací komoře a optimalizují točivý moment.
Kovaný klikový hřídel s vytvrzeným klikovým čepem, dvojitými kuličkovými ložisky a litinovou vačkovou hřídelí optimalizují spolehlivost i životnost motoru a zajišťují jeho nepřetržitý výkon také v náročných pracovních podmínkách.
Návrhy a konstrukce motorů prošly nejrozsáhlejším testovacím programem, který byl kdy ve společnosti Briggs & Stratton proveden. Testováno bylo 350 motorů v různých strojích a zařízeních po dobu tří let, což činilo cca 120 000 hodin.
Jednoduchý start
Elektronické zapalování Magnetron® s robustním kovovým ručním navíjecím startérem a 5 mm lankem umožňuje obsluze stroje nastartovat motor mnohem snadněji, pomalými a kratšími tahy. Výrazné zlepšení nastalo i při startování motoru za nízkých teplot. Pohodlí při práci je klíčové. Proto byl při vývoji nové řady motorů kladen velký důraz na použitelnost stroje po všech stránkách, od prvního kontaktu s ním.
Vítěz soutěže Energy Zone Award
Unikátní vlastnosti nové řady jednoválcových motorů VANGUARD Briggs & Stratton Commercial Power dokazuje i získání prestižního ocenění Energy Zone Award udělované experty ze Spojeného Království. Porotci posuzovali výkon zařízení a jeho schopnosti zvýšit energetickou účinnost a optimalizaci využití zdrojů. Právě zmiňovaný systém TransportGuard jako jediný systém s integrovaným zapalováním/vypínáním paliva na trhu významně optimalizuje snížení zdrojů odpadních látek, a tím i nákladů na opravy a servis.
Široký sortiment
Briggs & Stratton Commercial Power je vedoucí poskytovatel řešení pohonu pro komerční stroje a zařízení. Prémiová řada motorů Vanguard™ zahrnuje jednoválcové horizontální motory s hrubým výkonem od 5,5 do 13 koňských sil, 2-válcové motory Vanguard™ V-Twin v horizontálním a vertikálním provedení s hrubým výkonem od 14 do 23 koňských sil, a vzduchem chlazené horizontální motory Vanguard™ BIG BLOCK™, které mají hrubý výkon v rozsahu od 25 do 35 koňských sil. Všechny motory VANGUARD™ mají zajištěnou prvotřídní podporu prostřednictvím rozsáhlé sítě specializovaných servisních dealerů.