Malé a střední kloubové nakladače weycor mají na našem trhu slibný potenciál, a to hned z několika důvodů. Předně mají obrovskou škálu využití, kterou ještě výrobce znásobil bohatými možnostmi konfigurace. Podíváme-li se na západ od nás, jsou tyto stroje často vidět na pozemních stavbách i v tunelech, v průmyslové výrobě, logistice, v recyklačním průmyslu, komunálu a v neposlední řadě v zemědělství, kam weycor nabízí speciální agro verzi. Dle typu využití lze sáhnout po modelech s klasickou a osvědčenou Z-kinematikou, ale k mání je i kinematika paralelní, umožňující větší dosah ramene. Pomyslnou vlajkovou lodí, na níž výrobce ukazuje své možnosti, je model weycor AR 480, který je možné objednat ve čtyřech provedeních: se standardním výložníkem (AR 480), otočným výložníkem (AR 480S), teleskopickým výložníkem (AR 480T) a také v již zmíněné agro verzi.
Weycor? U nás trochu neznámá, v západní Evropě stálice
Ti z nás, kteří z titulu své profese objíždějí kdejaké zahraniční veletrhy se stavební technikou, byli toho zářijového dne v Loděnici mile překvapeni. Pohled na seřazené nakladače v typickém oranžovém lakování zahřál u srdce. Kdo se trochu orientuje, ví, že značka weycor je pojem. Výrobcem je rodinná firma Atlas Weyhausen z německého Wildeshausenu (nedaleko Brém), kde se nachází také hlavní montážní závod pro kolové nakladače a vibrační válce, jež jsou druhým pilířem výrobního programu. Dceřiná společnost pro výrobu ocelových konstrukcí a montáž hydraulických komponentů se nachází v maďarském Kaposváru.
Firma, která vznikla před více než 50 lety, od počátku stavěla na výhodách plynoucích z rodinného charakteru podniku. Důraz na kvalitu finálního produktu tu šel ruku v ruce s důvěrnými vztahy s dodavateli, dealery i zaměstnanci. Na rozdíl od velkých korporací upustili v Atlas Weyhausenu od neefektivní byrokracie, a vývoj nových řešení a konstrukčních prvků strojů tak mohl jít rychle dopředu. Cesta od poznatků z reálného provozu přes rýsovací prkno konstruktéra až po výrobní linku byla extrémně zkrácena, a výrobce proto přicházel s inovacemi rychleji než leckterá jeho konkurence. Výsledkem jsou stroje splňující ta nejpřísnější kritéria.
Proč weycor?
Než se na vybraný typ podíváme zblízka, pokusíme se shrnout největší benefity nakladačů weycor. Už při prvním pohledu na stroje vynikne robustní podvozek a konstrukce nakládacího ramene. Výrobce používá vysoce kvalitní certifikovanou ocel a všechny klíčové části podrobuje důkladným zátěžovým testům. Nakladače se pyšní příkladnou geometrií, mají nízké těžiště a optimálně rozloženou hmotnost mezi oběma nápravami, což se projevuje ve vyšší jistotě při ovládání. Při řízení cítí strojník kontakt s terénem a nakladač mu dává solidní zpětnou vazbu. Pojezd na příčných nerovnostech usnadňuje středový výkyvný kloub. Na trhu není příliš výrobců, u nichž lze volit mezi čtveřicí různých výložníků (standardní, dvoupístnicový, teleskopický, otočný) s různou kinematikou (Z, paralelní). Unikátní je montáž takzvaného inch pedálu, který je oceňovaným pomocníkem při nakládce. Vedle klasického tandemu „brzda–plyn“ je po levé straně ještě tento speciální „pojezdový“ pedál, umožňující obsluze regulovat průtok hydraulického oleje a v případě potřeby ho přečerpat z pojezdového čerpadla do pracovního čerpadla, čímž se zvýší síla při práci s ramenem a utlumí se pojezd. Ovládání pedálu je intuitivní a provozovateli se toto řešení odvděčí menším opotřebením pneumatik a nižší spotřebou paliva. Společným rysem všech modelů weycor je rovněž komfortní kabina s ergonomicky rozmístěnými ovladači, kvalitní sedačkou a bohatou výbavou. Motor a převodové a hnací součásti pocházejí od osvědčených světových výrobců (Deutz), s nimiž výrobce Atlas spolupracuje dlouhodobě.
Weycor AR 480S: všeuměl pro práci nejen v úzkých uličkách
Další výhody nakladačů weycor si představíme na konkrétním typu AR 480S s provozní hmotností 6,28 tuny. Označení „S“ odkazuje k verzi s výložníkem umístěným vpředu na otočném kloubu. Toto řešení je mezi stavbaři poměrně oblíbené, protože umožňuje nakládat materiál v širokém rozsahu úhlů. Praktickým příkladem je práce podél cest, kdy nakladač tolik nezasahuje do jízdního pruhu. Podobnou koncepci nabízí na trhu jen velmi málo výrobců (známé bylo toto řešení například u starších nakladačů Schaeff).
Weycor AR 480S je vybaven elektronicky řízeným čtyřválcovým vodou chlazeným motorem Deutz TD 2.9 L o výkonu 55,4 kW. Ten splňuje nejnovější emisní normu EU Stage V, čehož je dosaženo kombinací filtru pevných částic a systému DOC (vnější recirkulace výfukových plynů). Dlouhodobá spolupráce s tímto výrobcem se projevuje v dokonalé souhře motoru, převodovky a hydraulického systému. Pohonná jednotka si vystačí s menším množstvím otáček (výkonová křivka vrcholí u 2 200 ot./min), a proto je nejen úsporná, ale i tichá. Pracovní rychlost činí 6,5 km/h, cestovní rychlost dosahuje 20 km/h (volitelně lze objednat paket umožňující jet až 40 km/h). Pro zastavení využívá nakladač účinný brzdný systém s kotoučovými brzdami ve vícenásobné olejové lázni, zajišťující delší životnost a nižší opotřebení disků. Užitečnou funkcí je automatická aktivace brzd na všech kolech při práci ve svahu, nebo v případě, kdy běží motor na volnoběh.
Pro efektivní nakládku je AR 480S vybaven paralelní kinematikou, umožňující dosáhnout při zvedání lopaty výjimečných výšek, a to při současném zachování velké vylamovací síly. Podobně jako ostatní modely je tento stroj vybaven hydraulickým rychloupínačem vlastní výroby. Výměna příslušenství je bezpečná a rychlá, takže z klasického módu „nakladače“ lze během okamžiku stroj překonfigurovat například na vysokozdvižnou techniku (v případě paletizačních vidlí) nebo na úklidového pomocníka (na nakladač se dají upnout i nejrůznější zametací zařízení). V nabídce továrního příslušenství dále najdeme celou škálu dalšího příslušenství (lopata na lehké materiály, vysokovýklopná nebo silážní lopata, stohař atd.).
Co jsme si na předváděcí akci CARACALU nechali ukázat a co se nám líbilo, je snadný přístup k servisním místům. Nakladače weycor jsou v tomto směru velkorysé: mají nízko položenou zadní kapotáž, dobře řešený vstup do kabiny a optimální tvar nakládacího ramene, díky kterému se lze snadno dostat i k hydraulickým rozvodům. Žádná demontáž navíc vás při standardní údržbě nečeká.
O kabině už v textu sice zmínka padla, pro úplnost k ní však ještě doplníme náš subjektivní pocit: kabina působí uvnitř vzdušně, je z ní skvělý rozhled do všech směrů a oceňujeme také kvalitní dílenské zpracování středového sloupku s volantem. Možnosti výbavy jsou tradičně široké – nechybí klimatizace, kvalitní sedačka s nastavitelnými područkami, vyspělý diagnostický systém ani joystick s proporcionálním řízením výložníku a třetího přídavného okruhu.