Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Dampry na trolejích. Po testování ve Švédsku přichází s elektricky poháněnými stroji i Caterpillar

Zveřejněno: 19. 4. 2020

Přestavěné diesel-elektrické pevné dampry umožňující provoz jak na naftu, tak na elektřinu nabízejí celou řadu výhod. Kromě úspory pohonných hmot jsou i rychlejší a proto nepřekvapí, že se o tento kombinovaný způsob zajímá stále více výrobců. Po Hitachi s dampry na trolejích přichází také Caterpillar.

Pevný dampr 795F AC v měděném povrchovém dole Boliden ve Švédsku

Diesel-elektrický dampr je – napříč konkurencí – vybaven výkonným spalovacím motorem, na který je připojen alternátor vyrábějící elektrický proud. Následuje regulátor, jenž „dávkuje” potřebnou energii do elektromotorů pohánějících jednotlivá kola. Z konstrukčního hlediska se tak přestavba na elektrický provoz přímo nabízí.

Pilotní provoz ve Švédsku

Komerční představení trolejového systému Cat přišlo po téměř dvouletém testovacím provozu čtveřice pevných damprů 795F AC. Stroje pracovaly v měděném povrchovém dole Boliden ve Švédsku, kde část trasy využívaly 700 metrů dlouhé trolejové vedení.

Nový pomocný trolejový systém na důlních vozidlech se ukázal jako velice úspěšný,” uvedl k testovacímu provozu Jonas Ranggård, manažer společnosti Boliden. „Měli jsme dobrou podporu od od všech zúčastněných partnerů, a tak i přes arktické podmínky nedocházelo k situacím, kdy bychom na elektřinu nemohli jezdit. Existuje jen málo projektů takovéhoto rozsahu, které mohou jak pomoci zlepšit životní prostředí, tak i zvýšit produktivitu,” dodal Jonas Ranggård. Spokojenost provozovatele s výsledky dokládá i fakt, že na základě tohoto pilotního projektu se společnost Boliden rozhodla též zbylé vozy 795F AC v Aitiku dovybavit trolejovým systémem.

Na elektřinu jezdí dampry jen asi 700 metrů dlouhý úsek, pro zbylou část trasy je využíván dieselový agregát
Na elektřinu jezdí dampry jen asi 700 metrů dlouhý úsek, pro zbylou část trasy je využíván dieselový agregát
Provoz na elektřinu znatelně zvyšuje produktivitu, kdy při jízdě do kopce je – v porovnání se samotným naftovým motorem – možné dosáhnout až dvojnásobné rychlosti
Provoz na elektřinu znatelně zvyšuje produktivitu, kdy při jízdě do kopce je – v porovnání se samotným naftovým motorem – možné dosáhnout až dvojnásobné rychlosti

Nástup trolejí

Trolejový systém, respektive částečný provoz na elektřinu, je schopen významně snížit množství spotřebovaných PHM. Pro představu, dampr 795F AC s 350 tunami nákladu při stoupání do 10% svahu může uspořit až 40 litrů na kilometr jízdy (4 000 l na 100 km). To odpovídá 90% snížení nákladů za PHM a servis.

Provoz na elektřinu znatelně zvyšuje produktivitu, kdy při jízdě do kopce je – v porovnání se samotným naftovým motorem – možné dosáhnout až dvojnásobné rychlosti. Při využití trolejí mohou plně naložené dampry 795F jet do svahu s 10% stoupáním za běžných podmínek (pevný nerozbahněný povrch) rychlostí až 28 km/h. Další výhoda „pantografů” spočívá ve snížení odstávek zapřičiněných servisem.

Děkujeme společnosti Boliden za umožnění demonstrovat možnosti trolejového asistenčního systému. Výhody provozu damprů v kombinovaném provozu mohou být ve správných podmínkách značné a my bychom byli velice potěšeni, dostaneme-li možnost konzultovat využití této technologie i pro jiné specifické provozy dalších zákazníků,” řekl Eric Ruth, vedoucí elektrotechnického produktového týmu společnosti Caterpillar. „Cítíme, že trolejové asistenty mohou hrát významnou roli při dosahování cílů vedoucích ke snižování emisí skleníkových plynů. Současně můžeme nabídnout i zvýšení produktivity. Reálné zkušenosti z dolu Aitik ukázaly, že pantografy 795F AC mohou být nejefektivnějšími dampry světě,” dodal Eric Ruth.

Nový trolejový asistenční systém je v současné době komerčně dostupný pro dampry 795F AC. Další tři modely s elektrickým pohonem – 794 AC, 796 AC a 798 AC – jsou dle výrobce se systémem kompatibilní.

Pevný dampr Cat 795F AC – technické údaje
Pevný dampr Cat 795F AC – technické údaje

Trolejové dampry Hitachi v Africe

Upravené diesel-elektrické dumpery EH3500AC-3, umožňující jako sekundární prostředek pro napájení elektromotorů využít elektřinu získanou z trolejí, jezdí od přelomu let 2016/2017 v otevřeném dolu Kansanshi v Zambii. Trolejový mód je používán na čtyřech 700–800 metrů dlouhých úsecích vedoucích do kopce, zatímco na naftu se jezdí z kopce a po rovinách. Důvody provozu jsou obdobné – při stoupání dosahují dumpery při provozu na elektřinu vyšší rychlosti a, v porovnáním se spalováním nafty, dosahují nižších nákladů na přepravenou tunu. Více v článku Na naftu, nebo na elektřinu. Více než 300tunové dumpery jezdí v Africe pod dráty jako trolejbusy

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Caterpillar
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek