Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Diamantové pily Echidna: Česká inovace, kterou využívá celý svět

Zveřejněno: 24. 1. 2024

Demolice mostních konstrukcí nebyly nikdy snazší. S využitím kompaktních diamantových pil Echidna lze provádět rychlé, ekonomicky efektivní a téměř bezprašné bourací práce. Nedávné demolice trámových železobetonových mostů u severočeské obce Jeníkov a v centru Brna jsou toho důkazem. Tím však výčet zajímavých tuzemských projektů tohoto výrobce ani zdaleka nekončí.

Demolice mostu přes řeku Svitavu v Brně. Pila Echidna D4HS-W na hydraulickém nástavci, který umožňuje nastavení požadované boční polohy řezného kotouče bez nutnosti hýbat s bagrem či jeho ramenem.

Při likvidaci a rekonstrukci staveb se v dnešní době klade stále větší důraz na efektivitu, bezpečnost a snižování negativního vlivu na životní prostředí. Pro demolici mostních konstrukcí to platí dvojnásob. Jednou z inovativních metod je použití diamantových pil, se kterými lze provádět rychlé a přesné řezy betonových i železobetonových konstrukcí. Echidnu, českého výrobce přídavného zařízení, může v letošním roce těšit hned několik v Česku realizovaných náročných projektů, ve kterých hrály důležitou roli právě její rýpadlem nesené diamantové pily. Ve všech případech se jednalo o částečné či úplné demolice mostních železobetonových konstrukcí. Pojďme se na tři z nich podívat.

Demolice probíhaly s minimálním narušením provozu

Firma MS-Assist s.r.o., specializující se na zemní a demoliční práce, vsadila na spolupráci s Echidnou, což se ukázalo jako cesta k získání zakázek na provedení demolic dvou trámových železobetonových mostů. V prvním případě se jednalo o demolici mostu u severočeské obce Jeníkov, pod kterým vede rušná železniční trať, a byl zde požadavek na minimální omezení provozu (počet výluk) na trati pod mostem. V druhém případě šlo o robustní železobetonový most v centru Brna (jenž je součástí vysoce frekventovaného městského okruhu) nad řekou Svitavou: Zde bylo naopak nutné dodržet přísné limity na zamezení kontaminace řeky nečistotami. Firma MS-Assist v obou případech navrhla takový postup demoličních prací, kdy konstrukce mostovky je rozřezána Echidna pilou na jednotlivé hlavní nosníky, které jsou poté sejmuty jeřábem a dále zpracovány. Hlavní výhodou této metody je „miniinvazivnost”, tedy minimální narušení okolního provozu i prostředí a oproti klasickým bouracím metodám zanedbatelná produkce prachu, suti a vibrací. Díky této nesporné výhodě byla firma vybrána jako zhotovitel demoličních částí rekonstrukce obou mostů a oba projekty rovněž úspěšně dokončila.

Demolice mostu u severočeské obce Jeníkov, pod kterým vede rušná železniční trať, byla podmíněna minimálním omezením provozu (počet výluk) na trati pod mostem.
Demolice mostu u severočeské obce Jeníkov, pod kterým vede rušná železniční trať, byla podmíněna minimálním omezením provozu (počet výluk) na trati pod mostem.

Dva projekty, jedno řešení: Echidna D4HS

Prováděcí firma pro řezání mostovky nasadila v obou případech pilu Echidna D4HS s integrovaným systémem chlazení, nosičem byl 18t bagr Komatsu. Kromě toho se firma rozhodla po konzultaci s Echidnou pořídit i speciální hydraulicky nastavitelný nástavec pro odsazené řezání (tzv. offset nástavec) umožňující precizní polohování pily s kotoučem, které bylo nezbytné pro řezání spodní desky mostovky v omezeném prostoru mezi nosníky. Tento nástavec významnou měrou zefektivnil a urychlil celou fázi řezání mostu v Brně.

Pro řezání horní a spodní desky mostovky byly použity diamantové kotouče průměru 1200 mm, které si bez potíží poradily i s masivní armaturou v desce. Při rozpětí mostního pole asi 40 m bylo celkem provedeno přibližně 600 m řezů, které rozdělily monolitickou desku do šesti hlavních nosníků. Poté proběhla závěrečná fáze – sejmutí nosníku jeřábem vybaveným výložníkem dlouhým 72 m s únosností až 600 tun. Za necelé dvě hodiny byly nosníky úhledně poskládány na břehu řeky, a tím byl celý úkol dokončen.

Po nařezání a vytrhání pásů horní desky přišlo na řadu řezání spodní desky v úzkém prostoru mezi hlavními nosníky. Díky
hydraulicky ovládanému nástavci bylo možné jednoduše napojovat jednotlivé řezy a zaručit tak spojitost řezu.
Po nařezání a vytrhání pásů horní desky přišlo na řadu řezání spodní desky v úzkém prostoru mezi hlavními nosníky. Díky hydraulicky ovládanému nástavci bylo možné jednoduše napojovat jednotlivé řezy a zaručit tak spojitost řezu.
O množství ocelové výztuže v betonu svědčí téměř permanentní proud jisker jdoucí od řezného kotouče.
O množství ocelové výztuže v betonu svědčí téměř permanentní proud jisker jdoucí od řezného kotouče.

Pro Branický most byla vybrána Echidna D3HS

Dalším zajímavým projektem je rekonstrukce Branického železničního mostu v Praze (přezdívaného jako Most inteligence), jejíž účelem je přebudování jednokolejné trati na dvoukolejnou, a tím výrazné navýšení kapacity mostu. Pod mostem o délce 910 metrů se nachází řeka Vltava, rušná městská dopravní infrastruktura i občanská výstavba. Firmě Koloc s.r.o. byly svěřeny demoliční práce, kdy největší výzvou bylo odstranění železobetonového parapetu s římsou po obou stranách mostu. Firma si pro tento úkol od Echidny objednala pilu D3HS (s integrovaným chlazením) pro svůj devítitunový bagr Volvo.

Odřezávání železobetonové římsy železničního mostu v Praze pomocí Echidna pily D3HS-W. Nejprve byly provedeny příčné řezy
každé asi 3 metry.
Odřezávání železobetonové římsy železničního mostu v Praze pomocí Echidna pily D3HS-W. Nejprve byly provedeny příčné řezy každé asi 3 metry.

Systémem podélných a příčných řezů za použití 1200mm diamantových kotoučů firma postupně odstranila parapet na jedné straně mostu. V lednu příštího roku bude pokračovat podél druhé strany. Celková délka řezů se odhaduje na 2 500 m! Při takové délce řezu je už potřeba počítat s větší spotřebou diamantových kotoučů – Echidna tak pro provádějící firmu zajišťuje kvalitní diamantové kotouče, které je možno po opotřebení repasovat a pájením nových diamantových segmentů znovu uvést do provozu. Celý projekt bude pokračovat i v příštím roce a v Echidně ho budou se zájmem sledovat.

Podélné řezání v rámci kterého byl každý kus podpírán a po dokončení řezu odlomen drapákem.
Podélné řezání v rámci kterého byl každý kus podpírán a po dokončení řezu odlomen drapákem.

Diamantové pily: Klíč k efektivnějším demolicím

Dimantové pily Edichna mají řadu konstrukčních „vychytávek”, díky kterým se prosazují v náročných aplikacích po celém světě. Namísto hlučných a prašných kladiv či buldozerů přichází tichá, bezprašná a extrémně přesná technologie, která je navíc šetrná k životnímu prostředí. Pily od výrobce Echidna jsou navrženy tak, aby byly kompaktní, spolehlivé a snadno ovladatelné, což umožňuje operátorům bourat mostní konstrukce s minimální námahou a maximální efektivitou.

— kontakty —

Echidna TECH CZ s.r.o.

Lhota-Vlásenice 54, 394 70 Kamenice nad Lipou

E: info@echidna.cz   T: +420 604 381 910   WWW: https://echidna.com.au/

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek