Výrobce Komatsu už dávno avizoval, že jedním z jeho cílů je dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a právě elektrifikace strojů a zařízení má být jedním z prostředků, jak toho docílit. Uvedením dvou elektrických pásových rýpadel chce Komatsu postupně vyšlapat cestu elektromobilitě ve stavebnictví a těžbě. Volba padla na dvacetitunové pásové stroje, protože se jedná o univerzální, hojně rozšířenou techniku s širokým polem uplatnění. První kusy se ve vybraných půjčovnách v Evropě a Asii již objevují a postupně budou naskladňovány i na další trhy včetně USA a Austrálie. V České republice by měly být pro zákazníky připraveny v průběhu roku 2024, a to prostřednictvím výhradního dealera strojů Komatsu, společnosti KUHN-BOHEMIA.
Kudy vedla cesta k elektrickým rýpadlům Komatsu?
Vývoj elektrických rýpadel Komastu se datuje do ledna roku 2021, kdy také započala spolupráce s americkou společností Proterra. Tento výrobce z Kalifornie se zaměřuje na výrobu těžkých elektrických strojů a zařízení. V České republice jste o něm možná slyšeli v souvislosti s elektrifikací autobusové dopravy v USA. Proterra totiž patří mezi největší výrobce městských elektrobusů na světě, jejich podíl na celém americkém trhu přesahuje dokonce 40 %. Svá osvědčená řešení ovšem Proterra dokáže s úspěchem nabídnout i do jiných oblastí včetně stavebnictví. Do pásových rýpadel Komatsu byly instalovány lithium-iontové baterie poslední generace, které se chlubí dlouhou životností a nabídnou rychlé nabíjecí cykly. Ještě před tím, než byla rýpadla předvedena veřejnosti, proběhla série ověřovacích testů u vybraných zákazníků (tzv. Proof of Concept). Po jejich skončení a doladění některých posledních detailů se tato rýpadla představila na již zmíněném mnichovském veletrhu a také na ostře sledované akci CONEXPO-CON/AGG 2023 v Las Vegas v březnu letošního roku.
Jejich další osud už byl naznačen. Prostřednictvím sítě půjčoven chce Komatsu otestovat, jak si stroje povedou v různých aplikacích a také v zemích s různými předpoklady pro elektromobilitu (dostupnost nabíjecí sítě se na jednotlivých trzích liší, i od toho se samozřejmě bude odvíjet to, jak uživatelé tento nový trend u stavebních strojů přijmou). Rok 2023 byl u Komatsu oficiálně vyhlášen jako pilotní rok pro elektrické stroje. Tyto dva stroje tak doplnily nedávno představené 3tunové elektrické rýpadlo Komatsu.
Výhody použitých řešení od Komatsu
Dostáváme se nyní k hlavním přednostem a rysům dvou nových elektrických strojů Komatsu. Vyjděme přitom z několika oficiálních zdrojů. Zaprvé, nulové emise, alespoň co se týče na stavbě přímo produkovaných emisních plynů a nečistot (polemikám o tom, že emise u elektrických strojů a zařízení se v podstatě pouze přesunuly z výfuku strojů do komínu elektráren, se nyní vyhneme). Velká výhoda v celé řadě zemí, kde jsou stavební projekty už nyní drasticky limitovány množstvím produkovaných škodlivin. Benefit při práci ve městech, hustě obydlených oblastech nebo na stavbách s velkým podílem lidské práce – i tady všude najdou rýpadla s elektrickým pohonem své opodstatnění.
Možnost nasadit na zakázku bez emisní stroj bude už ve velmi blízké budoucnosti rozhodujícím jazýčkem na vahách ve velkých i menších výběrových řízeních. Za druhé, komfort a snadná obsluha. Elektrický systém s bateriemi od Proterry s udávanou kapacitou až 451 kWh má zabezpečit provoz až na 8 hodin, přičemž doba nabíjení do plné kapacity bude s certifikovanou nabíjecí stanicí trvat přibližně 9 hodin. Skutečné provozní parametry se ovšem budou lišit jak podmínkami na stavbě, tak typem nabíjení. Další výhody se samozřejmě také nabízejí – jde především o nižší hlučnost. Nejde jenom o to, že firma s elektrickým bagrem splní snadněji hlukové limity na stavbách, ale třeba i to, že při nasazení elektrických strojů bude vzájemné dorozumívání mezi pracovníky na stavbě snadnější. Elektromotory produkují také výrazně méně vibrací, takže strojníci se mohou těšit na dosud nevídaný komfort při práci. Odpadá také množství tepla, produkovaného jako „vedlejší produkt” spalovacími motory. Pak tu máme samozřejmě hledisko údržby a provozních nákladů. Jednoduchá konstrukce elektromotoru v podstatě znamená, že zmizí většina údržbových a servisních prací spojených s klasickým spalovacím motorem.
Použité lithium-iotnové baterie jsou bezúdržbové a nenáročné na provoz; Komatsu navíc zapracovalo také na ochranných prvcích, zvyšujících bezpečnost při používání elektromotorů a dalších s tím spojených komponentů. Velká pozornost byla u japonského výrobce věnována také tomu, aby byl elektrický systém adekvátně propojený se všemi dalšími pracovními součástmi stroje, jako jsou hydraulická čerpadla, senzory nebo řídicí jednotky. Výsledkem je pásové rýpadlo, které je v pracovních výkonech a v úrovni ovládání naprosto identické s konvenčním bagrem.
O tom, jak bude vypadat realita, se ostatně už brzy budete moc přesvědčit. Veškeré další podrobné informace, včetně konfigurace stroje, žádejte u výhradního tuzemského dealera strojů Komatsu, společnosti KUHN-BOHEMIA.