Možná jen za několik málo let budou na našich silnicích automobily poháněné elektromotory tak časté, jako dnes automobily se spalovacími motory. Ovšem, to je zatím budoucnost. Vývojová centra všech světových automobilek se musí zabývat otázkou, jak skladovat nebo vytvářet elektrickou energii potřebnou pro pohon agregátu, co nejlevněji, nejefektivněji a s co možná minimálními nároky na prostor ve voze.
Tyto problémy ovšem netrápí konstruktéry průmyslových rypadel s hnací jednotkou tvořenou elektromotorem přímo napojeným na hydraulické čerpadlo. Jednoduše je připojí dlouhým kabelem „do zásuvky” a hotovo, problém je vyřešen.
Výhody a nevýhody
S průmyslovými rypadly na střídavý elektrický proud se můžeme setkávat stále častěji. Jejich oblíbenost roste v závislosti na tom, jak rostou ceny ropy na světových trzích. Ano, právě ekonomika provozu je hlavním důvodem, proč stále více firem mění své staré dieselové nakladače za jejich elektrickou alternativu.
K tomu, abychom se dokázali správně rozhodnout, je zapotřebí znát fakta o výhodách a nevýhodách takového řešení.
Na straně strojů s elektrickým motorem stojí:
- ekologické aspekty (velmi nízká hlučnost provozu, žádné exhalace výfukových plynů),
- ekonomické aspekty (nižší náklady na provoz a na servis, delší životnost motoru i hydraulického systému, žádné technické prostoje – nepotřebují přestávky na doplnění paliva).
Nevýhodou jsou vyšší náklady související s pořízením a instalací stroje, omezená mobilita přímo úměrná délce napájecího kabelu.
Stacionární stroje
Tyto stroje proto nacházejí ideální použití jako stacionární stroje na pylonech, na portálech kolejových drah, případně jako stroje s pásovým nebo kolovým podvozkem při činnostech, při kterých není potřeba přesouvat stroj na velké vzdálenosti a které mají opakující se charakter.
Právě tímto se vyznačují překládkové činnosti, v přístavech, železničních překladištích nebo v uzavřených halách, v nichž jsou elektrická průmyslová rypadla prakticky jediným schůdným řešením manipulace s materiálem.
Řada Green Line
Sennebogen Maschinenfabrik GmbH má dlouholeté zkušenosti v tomto segmentu výroby průmyslových rypadel. Všechny modely své široké produkční řady Green Line počínaje Sennebogenem 818 (20 t) a konče Sennebogenem 880 EQ (270 t) staví jak v dieslové, tak i elektrické verzi, v souladu s požadavky svých zákazníků.
Náklady na provozní náplně | |||||||
Motorový olej | 180 Kč/litr | Hydraulický olej | 45 Kč/litr | Převodovkový olej | 190 Kč/litr | ||
Náklady na servis | Náklady na energie | ||||||
Doprava | 4 910 Kč | Práce servis. technika | 600 Kč/hod | Elektrická energie | 3,10 Kč/kWh | Diesel | 25 Kč/litr |
Náklady na doplňování pohonných hmot | |||||||
Přestávky na tankování v průběhu 2 000 mth | 17 hod | Hodinové náklady na provoz stroje | 130 Kč | ||||
Srovnání obou variant | |||||||
Model | Výkon | Spotřeba | Spotřeba Kč | Celkem za 2000 mth | |||
870A-Diesel | 300 kW | 26 litr/hod | 650 Kč/hod | 1 300 000 Kč | |||
870A-Elektro | 250 kW | 150 kWh/hod | 465 Kč | 930 000 Kč | |||
Náklady na servis | |||||||
Model | 250 mth | 500 mth | 1000 mth | 1 500 mth | 2 000 mth | Celkem za 2000 mth | |
870A-Diesel | 12 940 Kč | 10 183 Kč | 18 210 Kč | 8 475 Kč | 51 454 Kč | 101 262 Kč | |
870A-Elektro | 2 700 Kč | 1 300 Kč | 1 300 Kč | 1 300 Kč | 33 240 Kč | 39 840 Kč | |
Celkové náklady na energie + servis za 2000 mth | Rozdíl v celkových nákladech | ||||||
870A-Diesel | 1 401 262 Kč | 431 422 Kč | 31 % | ||||
870A-Elektro | 969 840 Kč |