Zájemci o rýpadla s nulovým přesahem měli u značky Takeuchi ještě donedávna poměrně omezený výběr. U vybraných tonáží byl k dispozici model s označením FR, což byl po konstrukční stránce v podstatě klasický bagr s „useknutou” zádí. Stoupající poptávka po kompaktech vedla výrobce k rozhodnutí udělat svébytnou řadu rýpadel se zkrácenou zádí, která dostala do vínku označení „R”.
Cesta k samostatné řadě R
První vlaštovkou mezi rýpadly Takeuchi se zkrácenou zádí byl 2,5tunový bagr TB 250 R, uvedený na trh zhruba před třemi lety. V loňském roce k němu přibyli dva následovníci – modely TB 335 R a TB 350 R, jež byly představeny na veletrhu Bauma –, které se u odborné veřejnosti dočkaly vřelého přijetí; přece jen existuje spousta stavařů, kteří upřednostní zkrácenou záď i za cenu větší šířky a výšky stroje. Společnost VLW oba modely promptně objednala na sklad a zájemci si je tak dnes mohou prohlédnout v jejím showroomu.
„Look” většího a silnějšího stroje
Takeuchi TB 350 R se vyznačuje poctivým řemeslným zpracováním a z hlediska kvality tedy patří ke klasickým zástupcům této značky. Pětitunový „ušák” je však na rozdíl od některých jiných strojů v této kategorii zdařilý i po designové stránce. Častým neduhem pětitunových rýpadel s krátkou zádí je totiž vzhled připomínající pandu, která zacouvala do vosího hnízda. Kapotáž nového TB 350 R ovšem překvapí decentností a ladnými křivkami, které pozorujeme i u kabiny. Jako celek působí malý kompakt mnohem větší a těžší stroj, než ve skutečnosti je.
Kabina? Praktická a vkusná
K posunu směrem k líbivějšímu designu došlo i uvnitř kabiny. Ta je nezvykle prostorná a velmi přehledná. Na každém detailu je vidět, že výrobce tentokrát vedle praktičnosti myslel i na estetiku. Vkusně zpracovaný je sedmipalcový dotykový displej – menu je dobře čitelné a uživatel není zahlcen nesčetným množstvím ikonek, jak tomu bývá u některých levných asijských výrobců. U Takeuchi zkrátka nejsme „u kolotočů”.
Prostřednictvím displeje se ovládá řada funkcí včetně nastavení hydraulických průtoků. V menu se lze pohybovat klasicky dotykem a také pomocí otočného tlačítka (tzv. jog dialu) na panelu po pravé ruce. Ten slouží také k ovládání plynu. Hned vedle je klasický panel s tlačítky. Jsou velká (nezmáčknete vedle) a mají příjemně zpracovaný pogumovaný povrch. Jednotlivé prvky v kabině jsou bytelné, ať už mluvíme o bočních plastech nebo o nových kovových pedálech a ploše pro spočinutí chodidla. V bočním panelu zhruba v úrovni lýtek si výrobce dokonce dovolil jeden malý designový prvek v podobě lakovaného pruhu (připomíná klavírní lak, který bývá k vidění na palubce prémiových osobních aut). Ani lidé s vyšší postavou nepocítí v kabině žádné omezení; k pohodlí přispívá i vynikající viditelnost nebo výkonná klimatizace, dodávaná ve standardu. Potěšila nás i stropní roletka, jejíž úchyty jsou u Takeuchui z kovu, a nikoli z plastu.
Prémiový bagr každým coulem
Nový TB 350 R bude zcela jistě výkonným pomocníkem při celé řadě zemních prací. Bagr sice postrádá systém Knickmatic, ale podíváme-li se do technického listu, nebude jeho majitel po stránce dosahů nebo hloubky výkopu nikterak ochuzen. Potěší také dozerová radlice s mimořádně vysokým zdvihem, která vedle klasického rovnání umožní pohodlnou práci i ve strmém či členitém terénu. Jak říká Daniel Vogel, obchodní ředitel společnosti VLW, jde o klasický nadupaný stroj „made in Huppenkothen”. Tento rakouský dealer, jenž firmě VLW stroje napřímo dodává, svou obchodní strategii postavil na tom, že Takeuchi vyšperkuje vším, na co by mohl jeho uživatel jen pomyslet. „Stroj má standardně čtyři programovatelné hydraulické okruhy, z nichž tři jsou ovládány proporcionálně, dále naklápěcí hlavu, hydraulický rychloupínač nebo klimatizaci,” shrnuje základní konfiguraci Daniel Vogel. Co se týče hydraulického systému, tlaky a průtoky se nastavují na displeji, přičemž obsluha si je může uložit do paměti (u 1. okruhu jsou tři paměťové sloty, 2. a 4. okruh má jeden slot). Proporcionální ovládání má 1., 2. a 4. okruh. Inovativně je vyřešeno vedení hadic, které jsou vně ramene a jsou speciálně chráněny před poškozením.
Pracovní asistenti a další výbava
Stroj je dále vybaven funkcí Detent Mode pro práci s kladivem, která zajistí jednosměrný konstantní hydraulický průtok. Další užitečnou funkcí představuje například Auto-Tank (beztlaká vratka z hydraulického kladiva) nebo automatické uvolnění tlaků z přídavných okruhů, k němuž dojde při aktivaci rychloupínací desky. Stroj je rovněž vybaven automatickým řízením volnoběhu a ECO módem, při jehož aktivaci si elektronika pohlídá distribuci výkonu s ohledem na maximálně ekonomický provoz stroje.
Po nahlédnutí do produktového listu přidáváme další výbavové prvky, jako například tlumicí systém pro koncové polohy násady a výložníku, pět výkonných LED světel (včetně chytře zakomponovaného pracovního světla na spodní straně výložníku), dvojitý vzduchový filtr pro účinnější ochranu motoru, couvací alarm, přípravu pro instalaci majáku, přípravu pro handsfree, USB nabíjecí port nebo palubní schránku se sadou základního nářadí. Samozřejmostí u Takeuchi je samotankovací čerpadlo, u tohoto modelu navíc s vylepšeným navíjením hadice (po otevření levé boční kapoty) a se zcela novým bezpečnostní zámkem on/off na jejím konci. Po natankování strojník pootočí uzávěrem do polohy off a při zpětném navíjení hadice nedojde ke znečištění prostoru naftou.
Vyzkoušejte, uvidíte...
Takeuchi TB 350 R je zhmotnělým dokladem toho, jak tento tradiční japonský výrobce přemýšlí o novinkách: zachovává to, co se osvědčilo, a vylepšuje to, o čem jsme si mysleli, že už v předchozí řadě bylo výborné. Takeuchi TB 350 R je možné si vyzkoušet na prodejně VLW. Dostane se vám k tomu odborného výkladu, a pokud náhodou nebudete řídit, občerství vás tu ještě navíc výbornou domácí slivovicí. Jak už jsme zmínili v úvodu, společnost zainvestovala do zázemí a v areálu buduje pro své zákazníky velkou halu, ve které budou servisní dílny, zázemí pro stroje z půjčovny a sklad s náhradními díly. Celé stavební dílo by mělo být architektonicky pojato tak, aby nenarušovalo výhled z nedalekého hradu Malenovice. Zatím nebudeme prozrazovat více, nechte se překvapit. Už příští rok, na kulaté jubileum firmy, by mohla být stavba zkolaudována.
VLW, spol. s r. o.
Dealer strojů Takeuchi pro oblast severní a jižní Moravy, Vysočiny a Pardubicka je na trhu již 29 let. Vedle prodeje strojů poskytuje odborný servis, dodává náhradní díly nebo techniku pronajímá. Desítky strojů také firma využívá ve své stavební „divizi”, která se zabývá výkopovými a zemními pracemi a též specializovanými stavebními činnostmi, jako je jádrové vrtání, řezání železobetonových stěn a stropů či betonových ploch.
Vedle techniky Takeuchi dodává VLW svým zákazníkům například elektrické ruční nářadí (Hitachi, Metabo, Narex), elektrocentrály a čerpadla (Honda, Europower, Gesan), topidla a zvlhčovače, diamantovou či kotevní techniku a zahradnické stroje.
Společnost sídlí ve Zlíně-Malenovicích, přímo pod hradem. V areálu o rozloze 11 000 m² se nachází moderní zázemí včetně showroomu, školicích místností nebo dílny. Společnost VLW investuje převážnou část zisků zpět do firmy, aby se zákazníkům dostávalo stejné péče jako například ve skandinávských zemích nebo v Německu.