Jednou z firem, které se daří umísťovat na český trh tyto speciální stroje, je firma AGROTEC servis s.r.o. z Brna, která je oficiálním dealerem stavebních a zemních strojů značky CASE v České republice. Právě grejdry CASE z modelové řady C jsou u tuzemských firem velmi oblíbené. Loni se podařilo prodat na tuzemský trh několik kusů grejdrů. Jeden z nich, 856C AWD ve špičkovém provedení (6×6), zamířil do firmy EUROVIA CS, a.s. I s jejich laskavým svolením vzniknul tento článek, který má za cíl podrobněji si představit koncepci těchto grejdrů a také důvody, proč se jim u nás tak daří.
Náskok díky technologiím
Grejdry CASE řady C jsou pokračovateli legendární značky ORENSTEIN & KOPPEL (později New Holland) a pod celou řadou inovativních řešení je tak podepsáno více než 30 let zkušeností s tímto typem strojů. Pod značkou CASE byly první modely „céčkové” řady představeny na veletrhu Intermat 2015 v Paříži. V současnosti jsou k dispozici čtyři provedení, lišící se typem pohonu a provozní hmotností (13 nebo 16 tun). V konfiguraci 6×4 jsou to modely CASE 836C a 856C; v konfiguraci 6×6 (pohon všech kol) pak CASE 836C AWD a 856C AWD. Právě tyto dva modely budou dnes středem našeho zájmu.
V jednoduchosti je síla
Když se ptáme na závodě Čechy východ firmy EUROVIA CS na přednosti grejdru 856C AWD, jsme doslova zavaleni informacemi. Pokud bychom si je srovnali do nějakého uceleného bloku, pak by se to dalo shtnout takto: „Pracuje se s ním rychle, přesně a moc toho po nás nechce”. A to je přesně ono. Chytrá elektronika, která dohlíží na optimální výkon a spotřebu stroje, se tu potkává s jednoduchými řešeními, které usnadňují dennodenní údržbu stroje a zvyšují jeho univerzálnost.
Srdcem stroje je nízko-emisní šestiválcový FPT motor NEF CR TAA 4V o objemu 6,7 l FPT s patentovanou technologií Hi-eSCR, což je v podstatě vylepšený systém selektivní katalytické redukce, kdy je do proudu výfukových plynů vstřikován pod velkým tlakem roztok močoviny ( AdBlue). U systému Hi-eSCR není zapotřebí recirkulace výfukových plynů (EGR), takže motor nasává jen čistý vzduch a je tak zajištěna maximální účinnost při spalování paliva. Hi-eSCR poskytuje vyšší výkon s větším točivým momentem, a to vše při nižší spotřebě paliva o 0,5 až 1,5 l za motohodinu oproti kombinaci systémů EGR s DPF. U motoru, který si vystačí bez filtru pevných částic (DPF), odpadají rovněž starosti s jeho údržbou a výměnami. To vše znamená opět úsporu času, ale i paliva, které by bylo jinak spotřebováno při zapnuté aktivní regeneraci filtru. Suma sumárum – u grejdru CASE se podařilo dosáhnout nízkých emisí TIER 4 Final a současně vysoké hospodárnosti, a to díky jedné patentované technologii. Chcete znát další praktické výhody, plynoucí z absence EGR a DPF? Tady jsou. Předně se podařilo zredukovat motorový prostor na nezbytné minimum – všechny důležité komponenty jsou pěkně u sebe a obsluha má zkrátka přehled. Také se snížily nároky na chlazení, což se opět projeví jak ve snížené spotřebě paliva, tak například v lepším výhledu za kabinu díky možnosti instalovat nižší kapotu.
Náklady dolů a ruce za hlavu...
Dalším zlepšovákem, který posunuje ručičku palivoměru směrem dolů a usnadňuje práci obsluze, je řídicí jednotka motoru s duálním režimem výkonu. Co to znamená? Motor je schopný pracovat ve dvou různých režimech s odlišným průběhem výkonu a krouticího momentu. V závislosti na zařazeném rychlostním stupni (hydrodynamický pohon) je přepnuto na nižší výkon (stupně 1 až 3) nebo na vyšší výkon (stupně 4 až 6). Tím se nejenom šetří převodovka a tandemový pohon, ale také snižuje spotřeba paliva.
Pohon zadních tandemových kol probíhá hydrodynamicky, kdy je za motor umístěn hydroměnič následovaný převodovkou s šesti převodovými stupni vpřed a třemi vzad, která umožňuje řazení pod zatížením. Řazení probíhá automaticky, takže motor grejdru vždy pracuje v optimálních otáčkách a i pro obsluhu stroje je řízení pohodlnější. U rychlostních stupňů 3–6 lze řadit manuálně elektricky, přičemž dochází k blokaci reverzace. Do převodovky je zároveň integrován jednostupňový měnič krouticího momentu, který automaticky přizpůsobuje výstupní krouticí moment v závislosti na měnících se jízdních podmínkách. Díky 100% automatické uzávěrce diferenciálu je okamžitě přenášen krouticí moment z prokluzující pneumatiky na kolo s lepším záběrem. Systém nevyžaduje žádný zásah obsluhy, která se tak může plně věnovat ovládání radlice.
Výhody AWD
Modely 836C AWD a 856C AWD jsou navíc vybaveny odděleným hydrostatickým pohonem přední nápravy. Ten zajišťuje dvojice hydromotorů v náboji levého, respektive pravého předního kola. U předních kol je navíc hydraulický bezprokluzový diferenciál, který brání prokluzování kola na straně s nízkou adhezí a citlivě rozděluje krouticí moment při průjezdu zatáčkou. V jízdním režimu 6×6 sleduje a přizpůsobuje sílu pohonu předních a zadních kol mikroprocesor, jež zároveň pomocí přepínače umožňuje obsluze „přizpůsobovat tah" předních kol podle měnících se podmínek. Pro malé rychlosti je u verzí AWD k dispozici také elektronicky řízený režim „plazivého pojezdu”, kdy jsou poháněna pouze přední kola. Tento režim umožňuje obsluze vykonávat velmi přesnou a precizní práci a z grejdru se ještě navíc stává vskutku multifunkční stoj, který může být využitý při hutnění zeminy.
Odolná i praktická konstrukce
Středová pracovní radlice s nosným rámem a rámem celého stroje ve tvaru „A” jsou navrženy tak, aby snesly maximální možné zatížení a namáhání ve všech pracovních směrech a polohách (jako například mimoosé rovnání). Díky zajišťovacímu systému s čepem může být radlice snadno polohována (do 5 poloh); jedinečná geometrie tvarovací radlice umožňuje obsluze natáčet ostří přes 90 ° na každou pracovní stranu bez jakéhokoliv mechanického omezení. Zapouzdřený věnec otočné středové radlice nevyžaduje běžné mazání tukem ani nastavování a celý hydraulický a mechanický systém je řešený tak, aby byly jeho komponenty dobře přístupné pro běžný servis.
Pro bezpečnou a komfortní obsluhu jsou všechny tři nápravy výkyvné; přední kola si může navíc obsluha naklonit v rozsahu ± 21,45 ° a tím při práci v šikmé poloze snížit boční tah.
Grejdr CASE jako chirurgický nástroj
Snem každého stavbyvedoucího je provádět přesnou práci bez zbytečného opakování a předělávání. Právě důmyslný hydraulický systém je pro tuto práci základem. Grejdry CASE pracují s přímo ovládaným axiálním pístovým čerpadlem, které dodává pouze takové množství oleje, které je právě potřeba.
Ovládací hydraulické ventily poskytují kompenzaci tlaku, aby umožnily paralelní zvedání nebo spouštění tvarovací radlice. Pro opravdu rychlou odezvu hydrauliky slouží přepínač na podlaze kabiny, který jednorázově dostane z hydraulického okruhu maximum, a to nezávisle na otáčkách motoru. K maximálnímu využití výkonu a zvýšení produktivity dále přispívá systém ovládání rozvaděče, který probíhá mechanicky. Páky jsou s rozvaděčem spojeny pomocí krátkých přímých táhel (bez kloubů), což snižuje vůle a zajišťuje okamžitou odezvu radlice.
Grejdry CASE ze „série 800" jsou již z výroby vybaveny před-instalačním balíčkem pro automatické ovládání radlice. Ten zahrnuje veškeré senzory, kabeláž i držáky. Uživateli tak stačí pouze připojit monitor s anténou od používaného nivelačního systému (Leica, Topcon, Trimble) a ovládání radlice je připravené k použití. Samotné připojení je formou „plug and play" („Zapoj a Jeď”) a probíhá velice rychle.
Ikonická kabina
Alfou omegou pro práci strojníka je kabina. V případě grejdrů CASE se podařilo skloubit praktickou ergonomii a maximální komfort. Kabina, umístěná v zadní části stroje s tandemovou nápravou, je orientována vždy ve směru jízdy. Ve standardu dodávané odpružené a vyhřívané sedačce vidí strojník okamžitě úhel náklonu radlice; díky tónovaným širokým sklům má navíc velmi dobrý výhled všemi směry. Pro bezpečnost při couvání je grejdr CASE vybaven zadní kamerou, která přenáší obraz na 7palcový barevný displej. Zákazníci také ocení možnost volby mezi nízkou a vysokou kabinou. V nízké variantě je celková výška stroje snížena o 180 mm (přepravní výška na kamionu je nižší než 4 m), vysoká kabina zase umožňuje obsluze při práci stát.
Závěrem
Grejdry CASE AWD řady C jsou dotažené do posledního detailu. Přestože v době sepisování tohoto článku stál grejdr 856C AWD firmy EUROVIA CS pokojně zaparkovaný a čekal na další svou příležitost, máme přislíbeno zajet se za ním podívat do „ostrého” provozu, kde bychom si všechny výše zmíněné technické vymoženosti prohlédli v praxi a zároveň nahlédli pod ruku strojníkům, který mají v této firmě čest pracovat s tímto unikátním strojem. Pokud by to snad někdo nevydržel a chtěl se na tyto grejdry zeptat přímo u zdroje, neváhejte kontaktovat firmu AGROTEC servis s.r.o.